Audi A3 cabriolet - et åbent sommerhit

Audi A3 Cabriolet vil tiltale både mænd og kvinder, der sætter pris på en velkørende og stilfuld bil i sommerdress.

Audi A3 Cabriolet
Forpremiere

Motor mener: A3 bliver 2008s mest spændende åbne bil. Bilen alle vil have til at køre sommeren i møde i.

Tøsebil eller machoslæde? Åbne biler bliver ofte kategoriseret efter, hvilket køn der kan se sig selv bag rattet. A3 kan trods sin lille størrelse betegnes som en unisex-cabriolet. Samtidig står Audi stærkt i befolkningen, og kombineret med en pris der ligger i underkanten af, hvad man forventer fra et prestigemærke, ser A3 Cabriolet ud til at blive en rigtig sommersællert.

Interiøret stammer fra A3. En knap bag gearstangen til betjeningen af kalechen findes dog kun på cabriolet-versionen.
Interiøret stammer fra A3. En knap bag gearstangen til betjeningen af kalechen findes dog kun på cabriolet-versionen.
Priserne starter ved 408.000 kr. for en 1.9 diesel med partikelfilter. Det er samme pris som Ford Focus CC, Peugeot 307 CC og godt 70.000 kr. billigere end VW Eos. De tre nævnte biler er baseret på samme størrelse platform, men har mere bagageplads og metalfoldetag, hvor A3 Cabriolet har tag af stof. Men i forhold til Audis position som prestigemærke, understreger det, hvor stærk prisen er.

Taget er en tre-lags kaleche i tre stykker, der folder som et Z. Kalechen har permanent plads over bagagerummet, så man skal ikke om i bagagerummet og sætte et net over bagagen, før man får lov til at køre taget ned. Det foregår i øvrigt ganske kvikt. I den helautomatiske udgave tager det blot ni sekunder at åbne og elleve sekunder at lukke. Basisversionen har en mekanisk lukkemekanisme, hvilket bevirker, at det tager et par sekunder mere at være klar til at møde solen.

Der er ikke plads til indbyggede popup-sikkerhedsbøjler, derfor er der faste bøjler bag anden række.
Der er ikke plads til indbyggede popup-sikkerhedsbøjler, derfor er der faste bøjler bag anden række.
Kalechen virker umiddelbart støjsvag, og Audi opgiver, at støjniveauet blot er 1 db(A) højere ved 140 km/t end i den lukkede udgave af A3. Med taget nede bør man købe den vindafviser, der først er standard på Ambition-niveauet. Med vindafviseren på plads kan man nemlig køre åbent det meste af året.

Forsæderne er i øvrigt placeret lavt nok til, at hovedet ikke rammer luftstrømmen, der kommer over forruden. Der er en anelse turbulens, men tager man en kasket på, mærkes det ikke.

Køreegenskaberne minder meget om en lukket bil, og karrosseriet er meget vridningsstabilt. Det mærkes bl.a. i instrumentbordet, der forbliver stabilt under kørslen. Fordi kalechen ligger over bagagerummet er adgangsforholdene til de 260 liter ikke optimale. Åbningen er stort set hele bagpartiet over kofangeren, men det er ikke en specielt stor åbning.

På bagsædet er der plads til voksne, men ikke til lange ture. Ryglænet kan lægges ned i to dele.
På bagsædet er der plads til voksne, men ikke til lange ture. Ryglænet kan lægges ned i to dele.
Den mest solgte variant herhjemme ventes at være 1.8 TFSI-motoren med 160 hk til 455.000 kr. Men allerede til næste år kommer der en 1.6-liters variant, der formodes at koste under 400.000 kr. Og den vil nok trække mange kunder i butikken.