Audi A6 - teknisk set fornyet

Audi A6 er klar til en ny omgang, efter at fabrikken har givet bilen en teknisk overhaling samt introduceret nyt sikkerheds- og komfortudstyr.

Audi A6.
Forpremiere
Audi A6 er klar i en faceliftet udgave med mere udstyr og opdaterede motorer. Fotos: PR
Audi A6 er klar i en faceliftet udgave med mere udstyr og opdaterede motorer. Fotos: PR

Motor mener: Med små velplacerede forbedringer kan Audi A6 kan igen tage kampen op med de nyeste konkurrenter trods bilens alder.

25 år efter Audi introducerede sin første TDI dieselmotor, lancerer det sydtyske luksusmærke nu en hel serie opdaterede motorer, der alle er klar til at møde de nye skærpede miljøkrav.

Det sker i forbindelse med relanceringen af Audi A6, der udover en kraftig teknisk overhaling også har fået tilføjet de nyeste landvindinger indenfor sikkerhed og komfort.

Prisen er kun steget få tusinde kroner, hvilket stiller A6 stærkt i konkurrencen med primært BMW og Mercedes.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X4

Som udgangspunkt er forlygterne af xenon-typen, men man kan bestille bilen med avancerede LED-lygter, der kan gøre nat til dag.
Som udgangspunkt er forlygterne af xenon-typen, men man kan bestille bilen med avancerede LED-lygter, der kan gøre nat til dag.

Den nye A6 dukker op til november som 2015-model, og udvendigt skal man næsten have den nye og den gamle stående ved siden af hinanden for at se forskellene. Men nye forlygter med mulighed for at bestille bilen med de avancerede Matrix LED-forlygter er nyt, og både den store grill, stødfangeren for og bag samt baglygterne er ændret.

Den nye A6 kommer både som Limousine og Avant – Audis betegnelser for henholdsvis en sedan og en stationcar.

Mange motorer

Audi A6 er solgt i over en halv million eksemplarer gennem de sidste tre år, og det store antal har gjort det muligt for fabrikken at tilbyde bilen med et hav af motorer. Der er således valg mellem fem dieselmotorer og tre benzinudgaver, der alle kan kombineres med forhjulstræk eller firehjulstræk samt automatgear.

Instrumentbordet er ikke markant ændret, men materialerne og kvaliteten er blevet bedre. Førerpladsen er samlet set på et meget højt niveau.
Instrumentbordet er ikke markant ændret, men materialerne og kvaliteten er blevet bedre. Førerpladsen er samlet set på et meget højt niveau.

Mindste dieseludgave er en toliters version med 150 hk til 603.000 kr., men det bliver formentlig den bare 27.000 kr. dyrere udgave med 190 hk, der dukker op på firmabilsmarkedet herhjemme.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mercedes-Benz C-klasse 

En treliters sekscylindret udgave med 218 hk og automatgear til 700.000 kr. vil formentlig også blive populær, med mindre den lille 1.8-liters benzinudgave med 190 hk med en noget lavere startpris på bare 624.000 kr. bliver valgt for at give luft i budgettet til noget af alt det tillokkende udstyr, Audi tilbyder.

Helt nye gearkasser

Tilhængere af automatgearkasser græder givetvis tørre tårer over nyheden om, at Audi forlader sin trinløse multitronic automatgearkasse til fordel for en helt nyudviklet syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, S tronic.

Som noget nyt kan instrumenthuset leveres med denne højtopløselige farveskærm mellem urene. Den kan bl.a. vise kortet fra navigationsanlægget.
Som noget nyt kan instrumenthuset leveres med denne højtopløselige farveskærm mellem urene. Den kan bl.a. vise kortet fra navigationsanlægget.

Den er at finde i de forhjulstrukne versioner, mens den gamle dobbeltkoblingsgearkasse, der ikke er helt så avanceret, fortsat anvendes i udgaverne med firehjulstrækket, Quattro.

LÆS OGSÅ: Motors test af Audi A3

Vi prøvede den nye af slagsen, og den kører som en drøm. Lynhurtige gearskift, fint valgte udvekslinger og lave omdrejninger ved motorvejskørsel.
Også den manuelle sekstrins udgave er helt nyudviklet med vægten lagt på et mere præcist gearskifte og mindre støj.

Masser af nyt udstyr

I den nye generation af Audi A6 er det gamle trinløse multitronic-gear erstattet af en helt ny syvtrins S tronic-gearkasse, som er af dobbeltkoblingstypen.
I den nye generation af Audi A6 er det gamle trinløse multitronic-gear erstattet af en helt ny syvtrins S tronic-gearkasse, som er af dobbeltkoblingstypen.

Nyhederne i A6 omfatter en helt ny undervogn, hvor de traditionelle stålfjedre for første gang er erstattet af skruefjedre i glasfiberforstærket kompositmateriale, hvilket giver en vægtbesparelse på 1,1 kg lettere pr. fjeder.

Man kan også bestille bilen med luftaffjedring i forbindelse med en justerbar undervogn.

Indvendigt er der mulighed for at bestille bilen med et instrumenthus med en otte tommer højopløsnings skærm, der bl.a. kan vise kort fra navigationsanlægget. Og i lighed med tidligere er Bang & Olufsen-musikanlæg en lækker, men dyr mulighed for feinschmeckere.

LÆS OGSÅ: Motors test af Range Rover Evoque

Vi har prøvet den nye A6 i en udgave med toliters dieselmotoren med 190 hk og det nye syvtrins automatgear. Den kombination er virkelig vellykket, og på motorvejen nyder man bilens retningsstabilitet og lave støjniveau. Det er i sandhed en motorvejsflyder.

Materialevalget i kabinen føles en grad bedre end før, og i det hele taget er Audi A6 løftet til et højt niveau. Det udvendige design fastholder mærkets store grill, og det er givetvis noget, der enten tiltrækker beundrende blikke eller frastøder potentielle kunder. Med andre ord: En bil med karakter.