Ifølge BMW er antallet af bilkøbere med et aktivt fritidsliv i stigning, og den gruppe efterspørger typisk biler med god plads og høj grad af fleksibilitet og giver gerne lidt køb på ønsket om sportslige køreegenskaber.
Sådanne biler har BMW aldrig rigtig haft i programmet, men det er der nu rådet bod på med en fuldstændig ny model, 2 Active Tourer.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af konkurrenten Mercedes B-Klasse
Der er tale om en forhjulstrukken bil med en ganske høj taglinje og med en ualmindelig stor akselafstand og totallængde. Det giver højst utraditionelle former set med BMW-øjne, og når man dertil lægger en trecylindret tværstillet motor under motorhjelmen, ligner det umiddelbart alt andet end en BMW.Det var derfor med en uvant forventning, at Motor satte sig bag rattet på denne bilpræsentation.
Overraskende komfortabel
Fabrikken havde endnu ikke de nye trecylindrede udgaver klar, så det var en toliters dieselmotor med manuelt gear samt en toliters benziner med ottetrins automatgear, der skulle vise, hvad den nye bilmodel fra Bayern kan præstere.
Det første, man bemærker, er den ret høje siddeposition med en deraf følgende nem ind- og udstigning. Interiøret er i vanlig BMW-stil med flot sammensætning af lækre materialer, og med det samme fornemmer man denne ret sjældne kombination af et praktisk køretøj og høj klasse.LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler
På landevejen mærker man hurtigt bilens komfortable stil, og næsten uanset hvordan man kører, høres motoren ikke. Det er godt klaret, og noget man kan håbe går igen i den billigste udgave.
Udsynet er glimrende hele vejen rundt, og i det hele taget er bilen letkørt.
Nye motorer
De to motorer er begge af den nye generation af modulopbyggede enheder, sådan at alle motorer er på en halv liter pr. cylinder. De trecylindrede er dermed på 1.5-liter og disse to firecylindrede er dermed på hver to liter.Dieselmotoren i 218d yder 150 hk og er alt rigeligt og foreløbig den, vi vil pege på som bedste køb. Den kraftige 225i med 231 hk er næsten for meget af det gode, og vi gætter derfor på, at netop 218i med den trecylindrede 1.5er med 136 hk vil være et godt alternativ til dieseludgaven.
Vi må konstatere, at nok kører denne bil anderledes end en lav, baghjulstrukken traditionel BMW, men ideen bag Active Tourer holder vand og bilen opleves som en rigtig BMW – blot med andre egenskaber end det vi er vant til, og det er lige præcis det fabrikken selv siger, at den er gået efter.
Fleksibel kabine
Ved forsæderne er der gjort meget ud af fralægningspladsen, og der er rum og kopholdere overalt. Ved bagsædet er der ualmindelig god plads – også til store voksne, og det er en af bilens styrker.
Desværre har BMW bibeholdt en stor kardantunnel i alle versioner, selv om den kun er i brug i de få udgaver, der får firehjulstræk, og det ødelægger komforten for midterpassageren.
Bagagerummet er stort og rummer 468 liter, og bagsædet kan længdeforskydes og foldes forover i tre dele på en meget enkel måde.
BMW er allerede fra starten klar med en særlig cykelholder-platform med nummerplade og lygter. Hele platformen kan hægtes på et anhængertræk, og dermed transportere f.eks. to el-mountainbikes. Platformen kan ligge under gulvet i bagagerummet, når den ikke er i brug. Dette er blot en enkel del af et omfattende tilbehørsprogram.
Høj grad af sikkerhed
BMW 2 Active Tourer fås med næsten alle de udstyrsdetaljer, vi kender fra resten af BMW-programmet. Standard er bl.a. en automatisk nødbremse, og ekstraudstyret omfatter en sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og advarsel for at overskride vejbanens kantstriber.
I kombination med indbygget navigationsanlæg kan bilen endda selv køre i køkørsel op til 60 km/t. på motorveje. Her styrer bilen selv rat, speeder og bremse, men føreren skal stadig have mindst en hånd på rattet.
I lighed med de fleste andre BMW-udgaver fås næsten alt, hvad hjertet kan begære af komfort- og sikkerhedsudstyr, men det koster. Billigste udgave bliver 218i til en startpris på 372.780 kroner, når den dukker op til september.