Test af elbilers rækkevidde: Så langt kører du på en opladning
Elbil
11. august 2025

Batterierne i elbiler kan i store træk klare hverdagskørsel for de fleste bilister. Men rækkevidden kan blive en begrænsning for elbilisten på motorvejen, da høj hastighed giver et højt forbrug af strøm. Se her hvor langt elbilerne kører i FDMs rækkeviddetest med 110 km/t.
Rækkevidden er ofte det, der afskrækker bilister fra at skifte til elbil. Det ved bilfabrikanterne, og nye elbiler kan da også køre længere og længere på en opladning. Det officielle tal for den enkelte elbils rækkevidde er baseret på WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), der er den internationale standard for forbrugsmålinger. WLTP angiver bilernes rækkevidde ved blandet kørsel.
I praksis er det de færreste bilister, der til hverdag vil opleve problemer med for kort rækkevidde, da de fleste danskere kører omkring 40 km dagligt. Som elbilist vil du derfor ofte først opleve rækkevidde som en udfordring ved høj hastighed på længere ture. Derfor måler FDM elbilers rækkevidde med 110 km/t. på motorvej, og de resultater kan du se på siden her. Men vi har også beregnet rækkevidde for samme elbiler ved forskellige temperaturer.
For selvom rækkevidden afhænger af mange faktorer, så påvirkes den især af udetemperaturen. Derfor har vi ved hjælp af en tommelfingerregel beregnet rækkevidden ved henholdsvis 0 og 20 grader. Dermed får du en indikation af, hvor langt en bestemt elbil kører på en opladning.
Se FDMs beregnede rækkevidde
I boksen herunder finder du mange af de elbiler, som FDM har testet. Indtast bilmærke eller modelnavn i søgefeltet for se rækkevidden under forskellige temperaturforhold. Klik på "Læs testen" i højre side for at gå direkte til test-artiklen.
Du kan også scrolle op og ned i listen.
Bagom beregningerne
Vi tager udgangspunkt i de rækkeviddemålinger, vi selv har foretaget. Derefter korrigerer vi i forhold til udetemperaturen, så rækkevidden kan sammenlignes ved 20 grader. Vi korrigerer med 1 pct. pr. grad. Bagefter beregner vi rækkevidden ved 0 grader, ved at trække 16,7 pct. fra rækkevidden ved 20 grader. Alle beregnede tal er afrundet.
Hvor langt kører en elbil på en opladning?
Elbiler har forskellige rækkevidder, men de kan - med enkelte undtagelser - køre mindst et par hundrede kilometer, når de er ladet helt op. Mange elbiler kan køre væsentligt længere.
En elbils rækkevidde bliver ikke kun påvirket af den hastighed, du kører bilen med, men også af temperatur. Du vil opleve, at din elbils rækkevidde kan blive 20-30 procent kortere om vinteren, fordi bilen skal bruge mere energi til at holde kabinen og batteriet tempereret. Det er vigtigt at holde sig for øje, når man vælger elbil, så man er sikker på at købe en bil, der kan matche ens rækkeviddebehov, også i koldt vejr.
Under FDMs test kører vi med klimaanlægget tændt og med sædevarme om vinteren. Tillige bruger vi bilens køreassistenter og medieanlæg som almindelige bilister vil gøre. Vi tester ved 110 km/t for at få så sammenlignelige målinger som muligt. Vi kan ikke teste alene ved 130 km/t, da hastigheden ikke er gældende for hele motorvejsnettet, og vi derfor ikke alene kan måle rækkevidde ved den hastighed.
Da testresultaterne er målt alene ved motorvejskørsel, kan du forvente en længere rækkevidde på en opladning, hvis du primært kører i byen og på landevejene. Tallene herunder er derfor et pejlemærke for, hvor langt du kan forvente at køre i din elbil, hvis du kører på langtur ad motorvejen.
Bemærk også, at fordi vores tests ikke er foretaget på samme tidspunkt, er resultaterne ikke direkte sammenlignelige. Det skyldes bl.a., at temperatur og vindforhold varierer hen over året, og det påvirker bilernes rækkevidde. Derfor har vi nu også indført beregnet rækkevidde for bedre at kunne sammenligne rækkevidden i de elbiler, vi har testet.
Herunder kan du se de konkrete måleresultater samt gennemsnitstemperaturen under vores test.
Rækkeviddemålinger i 2025
Bil | Test-år | Km ved 0 grader | Km ved 20 grader |
|---|---|---|---|
Audi A6 Avant Progress plus e-tron performance | 2025 | 460 | 550 |
Volvo EX90 Ultra AWD | 2025 | 400 | 500 |
Polestar 4 Long Range Single Motor | 2025 | 405 | 490 |
Skoda Enyaq 85 | 2025 | 375 | 455 |
BYD Sealion 7 Excellence | 2025 | 360 | 435 |
Opel Grandland GS Sky Tech | 2025 | 350 | 435 |
Cupra Tavascan VZ 4x4 Adrenaline | 2025 | 350 | 430 |
VW ID.4 GTX Max+ | 2025 | 350 | 430 |
Ford Capri RWD UR Premium | 2025 | 355 | 425 |
Kia EV3 GT-Line | 2025 | 350 | 420 |
Hyundai Ioniq 5 Long Range Ultimate | 2025 | 330 | 395 |
Peugeot E-5008 GT Pack | 2025 | 310 | 370 |
Tesla Model Y Baghjulstræk | 2025 | 305 | 370 |
Hyundai Kona Electric Essential | 2025 | 295 | 355 |
Lexus RZ 300e Executive | 2025 | 295 | 350 |
MG MGS5 EV Long Range Luxury | 2025 | 290 | 345 |
Kia EV9 SR RWD Upgrade | 2025 | 280 | 335 |
BYD Dolphin Surf Comfort | 2025 | 230 | 310 |
Mini Aceman SE JCW XL | 2025 | 260 | 310 |
BYD Atto 3 Design | 2025 | 255 | 305 |
Kia EV3 Access | 2025 | 255 | 305 |
Renault 5 Iconic | 2025 | 245 | 295 |
BYD Atto 2 Boost | 2025 | 240 | 290 |
Hyundai Inster Essential Long Range | 2025 | 240 | 290 |
Renault Scenic Techno 60 | 2025 | 245 | 290 |
Skoda Elroq 60 Premium | 2025 | 245 | 290 |
VW ID.3 Life+ | 2025 | 235 | 285 |
Skoda Elroq 50 | 2025 | 210 | 250 |
Ford Puma Premium | 2025 | 205 | 245 |
Rækkeviddemålinger i 2024
Bil | Test-år | Km ved 0 grader | Km ved 20 grader |
|---|---|---|---|
VW ID.7 Tourer Pro S | 2024 | 455 | 545 |
Renault Scenic Iconic | 2024 | 420 | 505 |
Tesla Model Y LR RWD | 2024 | 415 | 500 |
BMW i5 Touring eDrive40 M Sport | 2024 | 400 | 480 |
BYD Tang Flagship | 2024 | 390 | 470 |
Xpeng G6 RWD LR | 2024 | 390 | 465 |
Audi Q6 e-tron Performance Ultra | 2024 | 380 | 455 |
VW ID.4 Style | 2024 | 375 | 450 |
Fisker Ocean Extreme | 2024 | 375 | 450 |
Skoda Enyaq 85 Premium | 2024 | 365 | 440 |
Skoda Enyaq 85 Premium | 2024 | 370 | 440 |
Audi Q4 e-tron 45 Ultra | 2024 | 360 | 435 |
Volvo XC40 Single Engine Plus | 2024 | 360 | 435 |
Volvo XC40 Single Engine Plus | 2024 | 360 | 435 |
VW ID.7 Style | 2024 | 360 | 430 |
BYD Seal U Design | 2024 | 355 | 425 |
BYD Seal Excellence AWD | 2024 | 355 | 425 |
Ford Explorer RWD UR | 2024 | 345 | 415 |
Peugeot E-3008 GT Pack | 2024 | 345 | 415 |
MG 4 Trophy Extended Range | 2024 | 345 | 415 |
Kia EV6 Performance AWD GT Line | 2024 | 340 | 405 |
VW ID. Buzz Lang Style | 2024 | 335 | 400 |
BMW i5 eDrive40 M Sport | 2024 | 335 | 400 |
Hyundai Kona Electric 65 kWh Advanced | 2024 | 325 | 390 |
Kia EV9 Long Range Performance AWD, GT-Line | 2024 | 325 | 390 |
Hyundai Kona electric LR Essential | 2024 | 320 | 385 |
Tesla Model 3 Baghjulstræk | 2024 | 315 | 380 |
Mini Countryman XL JCW | 2024 | 310 | 370 |
VW ID.3 Style | 2024 | 310 | 370 |
Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra | 2024 | 295 | 350 |
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra | 2024 | 295 | 350 |
Renault Megane E-Tech 60 Techno | 2024 | 280 | 340 |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC AMG Edition | 2024 | 280 | 335 |
BMW iX1 eDrive 20 M Sport | 2024 | 275 | 330 |
Mini Cooper SE Favoured M Pakke | 2024 | 275 | 330 |
Honda e:NY1 Advance | 2024 | 225 | 310 |
VW ID.3 58 kWh Style | 2024 | 250 | 310 |
Peugeot E-308 SW GT | 2024 | 245 | 290 |
Citroën ë-C3 VTR Sport Ltd. | 2024 | 185 | 225 |
Rækkeviddemålinger i 2023
Bil | Test-år udgivelse | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur |
|---|---|---|---|---|
Xpeng P7 Long Range | 2023 | 576 | 525 | 20 |
Hyundai Ioniq 6 RWD LR 18" | 2023 | 614 | 500 | 22 |
Tesla Model 3 Long Range FL | 2023 | 678 | 488 | 7 |
Mercedes EQE SUV 350 4Matic | 2023 | 539 | 479 | 20 |
Hyundai Ioniq 6 RWD LR 20" | 2023 | 545 | 465 | 20 |
VW ID.3 Pro S | 2023 | 557 | 446 | 16 |
Xpeng G9 AWD Performance | 2023 | 520 | 426 | 16 |
NIO EL7 | 2023 | 509 | 410 | 22 |
BMW i7 | 2023 | 625 | 409 | 3 |
BMW i4 eDrive35 | 2023 | 478 | 401 | 20 |
Tesla Model Y LR AWD 2023 | 2023 | 533 | 397 | 7 |
Xpeng G9 Standard Range | 2023 | 460 | 380 | 16 |
Audi Q8 e-tron 55 Quattro | 2023 | 535 | 378 | 12 |
Mercedes-EQ EQS SUV 580 4MATIC | 2023 | 570 | 375 | 5 |
Nissan Ariya 87 kWh Evolve 4WD | 2023 | 515 | 372 | 13 |
BMW iX1 M Sport | 2023 | 435 | 350 | 20 |
Toyota bZ4X 2WD OPDATERET | 2023 | 504 | 340 | 20 |
BYD Dolphin | 2023 | 427 | 339 | 14 |
Hyundai Ioniq 5 Ultimate RWD 20" | 2023 | 476 | 328 | 8 |
Tesla Model Y SR RWD 20" | 2023 | 430 | 328 | 13 |
Kia EV6 GT | 2023 | 424 | 324 | 4 |
Skoda Enyaq RS Coupe | 2023 | 521 | 320 | 3 |
VW ID. Buzz | 2023 | 409 | 281 | 6 |
Jeep Avenger Summit 17" | 2023 | 395 | 280 | 15 |
Skoda Enyaq 60 Coupé | 2023 | 402 | 260 | 9 |
MG 4 Nordic Edition | 2023 | 350 | 258 | 17 |
BYD Atto 3 | 2023 | 420 | 256 | -1 |
Maxus eT90 Pickup | 2023 | 330 | 248 | 11 |
Subaru Solterra Touring+ | 2023 | 414 | 222 | 6 |
Toyota bZ4X 4WD | 2023 | 461 | 215 | 4 |
Rækkeviddemålinger i 2022
Bil | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur |
|---|---|---|---|
Mercedes-EQ EQE 350+ | 645 | 520 | 17 |
BMW i4 M50 | 513 | 438 | 14 |
Nissan Ariya 87 kWh Advance 2WD | 533 | 431 | 16 |
Tesla Model Y Performance | 514 | 425 | 20 |
Kia EV6 Long Range RWD Upgrade | 528 | 405 | 22 |
BMW iX3 M Sport Charged | 460 | 404 | 20 |
VW ID.5 Pro Performance | 534 | 396 | 21 |
Nio ET7 100 kWh | 580 | 390 | 2 |
Audi Q4 Sportback 40 e-tron | 519 | 384 | 21 |
Tesla Model 3 Performance | 547 | 373 | 14 |
Kia Niro EV Upgrade (21 grader måling) | 460 | 370 | 21 |
Polestar 2 2WD Standard Range | 472 | 368 | 14 |
Polestar 2 2WD Pilot | 518 | 365 | 8 |
Jaguar I-Pace EV400 AWD Black | 407 | 360 | 14 |
Mercedes-EQ EQA 250 | 493 | 332 | 21 |
Renault Megane E-Tech Iconic Advanced | 450 | 331 | 18 |
MG 4 Luxury | 435 | 330 | 14 |
Maxus Euniq 6 | 354 | 325 | 22 |
Porsche Taycan Sport Turismo GTS | 461 | 323 | 9 |
Mercedes-EQ EQB 350 4matic | 420 | 321 | 16 |
MG Marvel R Luxury | 402 | 320 | 22 |
Volvo XC40 Recharge P6 FWD Plus | 400 | 319 | 21 |
Kia e-Soul 64 kWh Premium | 452 | 310 | 7 |
Nissan Ariya 63 kWh Evolve | 398 | 301 | 21 |
MG 5 Luxury | 380 | 294 | 17 |
Volvo C40 Recharge Twin Engine Ultimate | 444 | 287 | 2 |
VW ID. Buzz | 409 | 281 | 6 |
Peugeot e-208 GT | 351 | 272 | 18 |
Aiways U5 Premium | 400 | 261 | 22 |
BYD Atto 3 | 420 | 256 | -1 |
Toyota bZ4X 2WD | 504 | 246 | 4 |
Fiat 500e Icon Pack | 321 | 232 | 24 |
Subaru Solterra Touring+ | 414 | 222 | 6 |
Toyota ProAce City Verso Electric | 281 | 220 | 24 |
Toyota bZ4X 4WD | 461 | 215 | 4 |
Opel Combo-e | 276 | 144 | 2 |
Rækkeviddemålinger i 2021
Bil | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur |
|---|---|---|---|
Tesla Model 3 Long Range | 580 | 350 | 0 |
Ford Mustang Mach-E AWD UR | 540 | 415 | 21 |
Skoda Enyaq 80 Sportline | 521 | 400 | 23 |
Tesla Model Y LR AWD | 507 | 405 | 21 |
Audi Q4 e-tron 50 Quattro | 481 | 395 | 21 |
Kia EV6 LR Upgrade 2WD | 528 | 355 | 10 |
VW ID.4 Pro 204 hk | 517 | 345 | 7 |
BMW iX3 xDrive40 | 450 | 350 | 10 |
Audi Q4 e-tron 40 | 508 | 380 | 20 |
VW ID.4 GTX AWD | 479 | 375 | 21 |
Polestar 2 AWD Pilot Plus | 450 | 355 | 16 |
MG ZS EV 70 kWh | 440 | 315 | 5 |
Mercedes-Benz EQA 250 | 426 | 325 | 14 |
Cupra Born High 204 hk | 421 | 310 | 8 |
Jaguar I-Pace EV400 AWD SE | 415 | 290 | 2 |
Hyundai Ioniq 5 Long Range | 481 | 330 | 21 |
BMW iX xDrive40 | 425 | 282 | 2 |
Volvo XC40 AWD Recharge Pro | 413 | 310 | 21 |
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD ” | 430 | 300 | 16 |
MG Marvel R | 370 | 257 | 0 |
VW ID.3 58 kWh | 421 | 250 | 0 |
Mercedes-Benz EQV 300 Lang | 351 | 270 | 10 |
VW ID.3 48 kWh | 347 | 275 | 21 |
Hyundai Kona Electric 39 kWh | 305 | 260 | 21 |
Aiways U5 | 400 | 218 | 3 |
Peugeot e-208 Allure | 339 | 245 | 21 |
MG ZS EV Luxury | 263 | 220 | 21 |
Nissan Leaf Acenta 40 kWh | 270 | 205 | 21 |
Mini Cooper SE | 234 | 190 | 22 |
Fiat 500 Hatchback Icon | 317 | 160 | 2 |
Opel Corsa-e Ultimate | 334 | 180 | 21 |
Mazda MX-30 | 200 | 165 | 18 |
Rækkeviddemålinger i 2020
Bil | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur |
|---|---|---|---|
Kia e-Niro Comfort 64 kWh | 455 | 414 | 15 |
VW ID.3 58 kWh | 421 | 306 | 18 |
Renault Zoe 135 52 kWh | 383 | 260 | 15 |
Peugeot e-208 Allure | 340 | 210 | 8 |
Peugeot e-2008 GT-Line | 318 | 190 | 8 |
MG ZS EV 45 kWh | 263 | 200 | 17 |
Seat Mii | 258 | 160 | 2 |
Skoda Citigo-e | 258 | 160 | 2 |
VW e-Up 32 kWh | 258 | 160 | 2 |
Mini Cooper SE 33 kWh | 234 | 188 | 22 |
Mazda MX-30 36 kWh | 200 | 165 | 18 |
Honda e 36 kWh | 210 | 143 | 22 |
Rækkeviddemålinger i 2019
Bil | Test-år | WLTP rækkevidde | Målt rækkevidde | Temperatur |
|---|---|---|---|---|
Tesla Model S LR 100 kWh | 2019 | 610 | 486 | 20 |
Tesla Model 3 LR AWD 75 kWh | 2019 | 560 | 457 | 20 |
Tesla Model X Long Range 100 kWh | 2019 | 505 | 403 | 20 |
Hyundai Kona electric 64 kWh | 2019 | 449 | 407 | 20 |
Kia e-Niro Advance 64 kWh | 2019 | 455 | 388 | 20 |
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic | 2019 | 417 | 375 | 20 |
Kia e-Soul 64 kWh | 2019 | 452 | 364 | 20 |
Audi e-tron 55 quattro 95 kWh | 2019 | 405 | 342 | 20 |
Jaguar i-Pace EV400 AWD S 90 kWh | 2019 | 415 | 334 | 20 |
Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh | 2019 | 385 | 317 | 20 |
Hyundai Ioniq Electric 38 kWh | 2019 | 311 | 235 | 5 |
BMW i3 Charged Prof. 42 kWh | 2019 | 310 | 231 | 20 |
VW e-Golf 36 kWh | 2019 | 231 | 192 | 20 |
Hyundai Ioniq electric 28 kWh | 2019 | 204 | 181 | 20 |
Smart EQ Fortwo Cabrio 18 kWh | 2019 | 124 | 85 | 20 |
Er du ikke kun interesseret i rækkevidde, men også nysgerrig på, hvilken ladeløsning der er den mest fordelagtige for en bilist med dit kørselsmønster og lademuligheder, så har FDM udviklet en beregner, som kan hjælpe dig med at få overblikket.