Logo

Test af elbilers rækkevidde: Så langt kører du på en opladning

Guides

Elbil

11. august 2025

Hvid elbil med neutral baggrund står og oplader
Af FDM

Batterierne i elbiler kan i store træk klare hverdagskørsel for de fleste bilister. Men rækkevidden kan blive en begrænsning for elbilisten på motorvejen, da høj hastighed giver et højt forbrug af strøm. Se her hvor langt elbilerne kører i FDMs rækkeviddetest med 110 km/t.

Rækkevidden er ofte det, der afskrækker bilister fra at skifte til elbil. Det ved bilfabrikanterne, og nye elbiler kan da også køre længere og længere på en opladning. Det officielle tal for den enkelte elbils rækkevidde er baseret på WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), der er den internationale standard for forbrugsmålinger. WLTP angiver bilernes rækkevidde ved blandet kørsel.

I praksis er det de færreste bilister, der til hverdag vil opleve problemer med for kort rækkevidde, da de fleste danskere kører omkring 40 km dagligt. Som elbilist vil du derfor ofte først opleve rækkevidde som en udfordring ved høj hastighed på længere ture. Derfor måler FDM elbilers rækkevidde med 110 km/t. på motorvej, og de resultater kan du se på siden her. Men vi har også beregnet rækkevidde for samme elbiler ved forskellige temperaturer.

For selvom rækkevidden afhænger af mange faktorer, så påvirkes den især af udetemperaturen. Derfor har vi ved hjælp af en tommelfingerregel beregnet rækkevidden ved henholdsvis 0 og 20 grader. Dermed får du en indikation af, hvor langt en bestemt elbil kører på en opladning.

Se FDMs beregnede rækkevidde

I boksen herunder finder du mange af de elbiler, som FDM har testet. Indtast bilmærke eller modelnavn i søgefeltet for se rækkevidden under forskellige temperaturforhold. Klik på "Læs testen" i højre side for at gå direkte til test-artiklen.

Du kan også scrolle op og ned i listen.

Bagom beregningerne

Vi tager udgangspunkt i de rækkeviddemålinger, vi selv har foretaget. Derefter korrigerer vi i forhold til udetemperaturen, så rækkevidden kan sammenlignes ved 20 grader. Vi korrigerer med 1 pct. pr. grad. Bagefter beregner vi rækkevidden ved 0 grader, ved at trække 16,7 pct. fra rækkevidden ved 20 grader. Alle beregnede tal er afrundet.

Hvor langt kører en elbil på en opladning?

Elbiler har forskellige rækkevidder, men de kan - med enkelte undtagelser - køre mindst et par hundrede kilometer, når de er ladet helt op. Mange elbiler kan køre væsentligt længere.

En elbils rækkevidde bliver ikke kun påvirket af den hastighed, du kører bilen med, men også af temperatur. Du vil opleve, at din elbils rækkevidde kan blive 20-30 procent kortere om vinteren, fordi bilen skal bruge mere energi til at holde kabinen og batteriet tempereret. Det er vigtigt at holde sig for øje, når man vælger elbil, så man er sikker på at købe en bil, der kan matche ens rækkeviddebehov, også i koldt vejr.

Under FDMs test kører vi med klimaanlægget tændt og med sædevarme om vinteren. Tillige bruger vi bilens køreassistenter og medieanlæg som almindelige bilister vil gøre. Vi tester ved 110 km/t for at få så sammenlignelige målinger som muligt. Vi kan ikke teste alene ved 130 km/t, da hastigheden ikke er gældende for hele motorvejsnettet, og vi derfor ikke alene kan måle rækkevidde ved den hastighed.

Da testresultaterne er målt alene ved motorvejskørsel, kan du forvente en længere rækkevidde på en opladning, hvis du primært kører i byen og på landevejene. Tallene herunder er derfor et pejlemærke for, hvor langt du kan forvente at køre i din elbil, hvis du kører på langtur ad motorvejen.

Bemærk også, at fordi vores tests ikke er foretaget på samme tidspunkt, er resultaterne ikke direkte sammenlignelige. Det skyldes bl.a., at temperatur og vindforhold varierer hen over året, og det påvirker bilernes rækkevidde. Derfor har vi nu også indført beregnet rækkevidde for bedre at kunne sammenligne rækkevidden i de elbiler, vi har testet.

Herunder kan du se de konkrete måleresultater samt gennemsnitstemperaturen under vores test.

Rækkeviddemålinger i 2025

Bil
Test-år
Km ved 0 grader
Km ved 20 grader
Audi A6 Avant Progress plus e-tron performance
2025
460
550
Volvo EX90 Ultra AWD
2025
400
500
Polestar 4 Long Range Single Motor
2025
405
490
Skoda Enyaq 85
2025
375
455
BYD Sealion 7 Excellence
2025
360
435
Opel Grandland GS Sky Tech
2025
350
435
Cupra Tavascan VZ 4x4 Adrenaline
2025
350
430
VW ID.4 GTX Max+
2025
350
430
Ford Capri RWD UR Premium
2025
355
425
Kia EV3 GT-Line
2025
350
420
Hyundai Ioniq 5 Long Range Ultimate
2025
330
395
Peugeot E-5008 GT Pack
2025
310
370
Tesla Model Y Baghjulstræk
2025
305
370
Hyundai Kona Electric Essential
2025
295
355
Lexus RZ 300e Executive
2025
295
350
MG MGS5 EV Long Range Luxury
2025
290
345
Kia EV9 SR RWD Upgrade
2025
280
335
BYD Dolphin Surf Comfort
2025
230
310
Mini Aceman SE JCW XL
2025
260
310
BYD Atto 3 Design
2025
255
305
Kia EV3 Access
2025
255
305
Renault 5 Iconic
2025
245
295
BYD Atto 2 Boost
2025
240
290
Hyundai Inster Essential Long Range
2025
240
290
Renault Scenic Techno 60
2025
245
290
Skoda Elroq 60 Premium
2025
245
290
VW ID.3 Life+
2025
235
285
Skoda Elroq 50
2025
210
250
Ford Puma Premium
2025
205
245

Rækkeviddemålinger i 2024

Bil
Test-år
Km ved 0 grader
Km ved 20 grader
VW ID.7 Tourer Pro S
2024
455
545
Renault Scenic Iconic
2024
420
505
Tesla Model Y LR RWD
2024
415
500
BMW i5 Touring eDrive40 M Sport
2024
400
480
BYD Tang Flagship
2024
390
470
Xpeng G6 RWD LR
2024
390
465
Audi Q6 e-tron Performance Ultra
2024
380
455
VW ID.4 Style
2024
375
450
Fisker Ocean Extreme
2024
375
450
Skoda Enyaq 85 Premium
2024
365
440
Skoda Enyaq 85 Premium
2024
370
440
Audi Q4 e-tron 45 Ultra
2024
360
435
Volvo XC40 Single Engine Plus
2024
360
435
Volvo XC40 Single Engine Plus
2024
360
435
VW ID.7 Style
2024
360
430
BYD Seal U Design
2024
355
425
BYD Seal Excellence AWD
2024
355
425
Ford Explorer RWD UR
2024
345
415
Peugeot E-3008 GT Pack
2024
345
415
MG 4 Trophy Extended Range
2024
345
415
Kia EV6 Performance AWD GT Line
2024
340
405
VW ID. Buzz Lang Style
2024
335
400
BMW i5 eDrive40 M Sport
2024
335
400
Hyundai Kona Electric 65 kWh Advanced
2024
325
390
Kia EV9 Long Range Performance AWD, GT-Line
2024
325
390
Hyundai Kona electric LR Essential
2024
320
385
Tesla Model 3 Baghjulstræk
2024
315
380
Mini Countryman XL JCW
2024
310
370
VW ID.3 Style
2024
310
370
Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra
2024
295
350
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra
2024
295
350
Renault Megane E-Tech 60 Techno
2024
280
340
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC AMG Edition
2024
280
335
BMW iX1 eDrive 20 M Sport
2024
275
330
Mini Cooper SE Favoured M Pakke
2024
275
330
Honda e:NY1 Advance
2024
225
310
VW ID.3 58 kWh Style
2024
250
310
Peugeot E-308 SW GT
2024
245
290
Citroën ë-C3 VTR Sport Ltd.
2024
185
225

Rækkeviddemålinger i 2023

Bil
Test-år udgivelse
WLTP rækkevidde
Målt rækkevidde
Temperatur
Xpeng P7 Long Range
2023
576
525
20
Hyundai Ioniq 6 RWD LR 18"
2023
614
500
22
Tesla Model 3 Long Range FL
2023
678
488
7
Mercedes EQE SUV 350 4Matic
2023
539
479
20
Hyundai Ioniq 6 RWD LR 20"
2023
545
465
20
VW ID.3 Pro S
2023
557
446
16
Xpeng G9 AWD Performance
2023
520
426
16
NIO EL7
2023
509
410
22
BMW i7
2023
625
409
3
BMW i4 eDrive35
2023
478
401
20
Tesla Model Y LR AWD 2023
2023
533
397
7
Xpeng G9 Standard Range
2023
460
380
16
Audi Q8 e-tron 55 Quattro
2023
535
378
12
Mercedes-EQ EQS SUV 580 4MATIC
2023
570
375
5
Nissan Ariya 87 kWh Evolve 4WD
2023
515
372
13
BMW iX1 M Sport
2023
435
350
20
Toyota bZ4X 2WD OPDATERET
2023
504
340
20
BYD Dolphin
2023
427
339
14
Hyundai Ioniq 5 Ultimate RWD 20"
2023
476
328
8
Tesla Model Y SR RWD 20"
2023
430
328
13
Kia EV6 GT
2023
424
324
4
Skoda Enyaq RS Coupe
2023
521
320
3
VW ID. Buzz
2023
409
281
6
Jeep Avenger Summit 17"
2023
395
280
15
Skoda Enyaq 60 Coupé
2023
402
260
9
MG 4 Nordic Edition
2023
350
258
17
BYD Atto 3
2023
420
256
-1
Maxus eT90 Pickup
2023
330
248
11
Subaru Solterra Touring+
2023
414
222
6
Toyota bZ4X 4WD
2023
461
215
4


Rækkeviddemålinger i 2022

Bil
WLTP rækkevidde
Målt rækkevidde
Temperatur
Mercedes-EQ EQE 350+
645
520
17
BMW i4 M50
513
438
14
Nissan Ariya 87 kWh Advance 2WD
533
431
16
Tesla Model Y Performance
514
425
20
Kia EV6 Long Range RWD Upgrade
528
405
22
BMW iX3 M Sport Charged
460
404
20
VW ID.5 Pro Performance
534
396
21
Nio ET7 100 kWh
580
390
2
Audi Q4 Sportback 40 e-tron
519
384
21
Tesla Model 3 Performance
547
373
14
Kia Niro EV Upgrade (21 grader måling)
460
370
21
Polestar 2 2WD Standard Range
472
368
14
Polestar 2 2WD Pilot
518
365
8
Jaguar I-Pace EV400 AWD Black
407
360
14
Mercedes-EQ EQA 250
493
332
21
Renault Megane E-Tech Iconic Advanced
450
331
18
MG 4 Luxury
435
330
14
Maxus Euniq 6
354
325
22
Porsche Taycan Sport Turismo GTS
461
323
9
Mercedes-EQ EQB 350 4matic
420
321
16
MG Marvel R Luxury
402
320
22
Volvo XC40 Recharge P6 FWD Plus
400
319
21
Kia e-Soul 64 kWh Premium
452
310
7
Nissan Ariya 63 kWh Evolve
398
301
21
MG 5 Luxury
380
294
17
Volvo C40 Recharge Twin Engine Ultimate
444
287
2
VW ID. Buzz
409
281
6
Peugeot e-208 GT
351
272
18
Aiways U5 Premium
400
261
22
BYD Atto 3
420
256
-1
Toyota bZ4X 2WD
504
246
4
Fiat 500e Icon Pack
321
232
24
Subaru Solterra Touring+
414
222
6
Toyota ProAce City Verso Electric
281
220
24
Toyota bZ4X 4WD
461
215
4
Opel Combo-e
276
144
2

Rækkeviddemålinger i 2021

Bil
WLTP rækkevidde
Målt rækkevidde
Temperatur
Tesla Model 3 Long Range
580
350
0
Ford Mustang Mach-E AWD UR
540
415
21
Skoda Enyaq 80 Sportline
521
400
23
Tesla Model Y LR AWD
507
405
21
Audi Q4 e-tron 50 Quattro
481
395
21
Kia EV6 LR Upgrade 2WD
528
355
10
VW ID.4 Pro 204 hk
517
345
7
BMW iX3 xDrive40
450
350
10
Audi Q4 e-tron 40
508
380
20
VW ID.4 GTX AWD
479
375
21
Polestar 2 AWD Pilot Plus
450
355
16
MG ZS EV 70 kWh
440
315
5
Mercedes-Benz EQA 250
426
325
14
Cupra Born High 204 hk
421
310
8
Jaguar I-Pace EV400 AWD SE
415
290
2
Hyundai Ioniq 5 Long Range
481
330
21
BMW iX xDrive40
425
282
2
Volvo XC40 AWD Recharge Pro
413
310
21
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD ”
430
300
16
MG Marvel R
370
257
0
VW ID.3 58 kWh
421
250
0
Mercedes-Benz EQV 300 Lang
351
270
10
VW ID.3 48 kWh
347
275
21
Hyundai Kona Electric 39 kWh
305
260
21
Aiways U5
400
218
3
Peugeot e-208 Allure
339
245
21
MG ZS EV Luxury
263
220
21
Nissan Leaf Acenta 40 kWh
270
205
21
Mini Cooper SE
234
190
22
Fiat 500 Hatchback Icon
317
160
2
Opel Corsa-e Ultimate
334
180
21
Mazda MX-30
200
165
18

Rækkeviddemålinger i 2020

Bil
WLTP rækkevidde
Målt rækkevidde
Temperatur
Kia e-Niro Comfort 64 kWh
455
414
15
VW ID.3 58 kWh
421
306
18
Renault Zoe 135 52 kWh
383
260
15
Peugeot e-208 Allure
340
210
8
Peugeot e-2008 GT-Line
318
190
8
MG ZS EV 45 kWh
263
200
17
Seat Mii
258
160
2
Skoda Citigo-e
258
160
2
VW e-Up 32 kWh
258
160
2
Mini Cooper SE 33 kWh
234
188
22
Mazda MX-30 36 kWh
200
165
18
Honda e 36 kWh
210
143
22

Rækkeviddemålinger i 2019

Bil
Test-år
WLTP rækkevidde
Målt rækkevidde
Temperatur
Tesla Model S LR 100 kWh
2019
610
486
20
Tesla Model 3 LR AWD 75 kWh
2019
560
457
20
Tesla Model X Long Range 100 kWh
2019
505
403
20
Hyundai Kona electric 64 kWh
2019
449
407
20
Kia e-Niro Advance 64 kWh
2019
455
388
20
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
2019
417
375
20
Kia e-Soul 64 kWh
2019
452
364
20
Audi e-tron 55 quattro 95 kWh
2019
405
342
20
Jaguar i-Pace EV400 AWD S 90 kWh
2019
415
334
20
Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh
2019
385
317
20
Hyundai Ioniq Electric 38 kWh
2019
311
235
5
BMW i3 Charged Prof. 42 kWh
2019
310
231
20
VW e-Golf 36 kWh
2019
231
192
20
Hyundai Ioniq electric 28 kWh
2019
204
181
20
Smart EQ Fortwo Cabrio 18 kWh
2019
124
85
20

Er du ikke kun interesseret i rækkevidde, men også nysgerrig på, hvilken ladeløsning der er den mest fordelagtige for en bilist med dit kørselsmønster og lademuligheder, så har FDM udviklet en beregner, som kan hjælpe dig med at få overblikket.

Læs mere: Prøv FDMs beregner