Se plugin-hybridernes rækkevidde i FDMs test
Elbil
20. maj 2025

Plugin-hybridernes batterier bliver større, og det betyder, at de i dag kan klare hverdagskørslen for mange bilister. Men der er stor forskel på, hvor langt fabrikken opgiver bilerne til at køre og de reelle rækkevidder. Se FDMs testresultater her.
For et par år siden var rækkevidden på plugin-hybriderne nærmest latterlig kort. Men udviklingen går med hastige skridt, og bilmærkerne lancerer netop nu et væld af plugin-hybrider, der har lang nok rækkevidde til, at mange danskeres hverdagsture kan foregå som i en elbil.
Men hvor den nye WLTP-forbrugsnorm er ganske retvisende på benzin- og dieselbiler, er den til den optimistiske side, når vi ser på de opgivne rækkevidder på strøm for plugin-hybriderne.
Husk, at en plugin-hybrid kun giver mening miljømæssigt, når man lader den op. Så overvejer du denne biltype, skal du sikre dig, at du har mulighed for at oplade din bil til hverdag.
Vi tester rækkevidden
FDM tester, hvor langt plugin-hybridbilerne kører i praksis. Så kan du bedre vurdere, om bilen passer til dit behov.
Hvordan måler vi rækkevidden?
Rækkevidden for en plugin-hybrid måler FDM ved at køre et fastlagt kørselsmønster. Vi starter med 10 km motorvej, derefter kører vi 10 km bykørsel, og til sidst kører vi på landevej, indtil bilen siger, at den elektriske rækkevidde er 0 km. Så noterer vi kilometerstanden.
Før afgang sørger vi for, at der er en behagelig temperatur i kabinen. Det vil sige, at vi om vinteren varmer kabinen op, mens bilen står til opladning, så vi kan køre afsted med et fuldt opladet batteri. Tilsvarende afkøler vi kabinen om sommeren, så bilen starter med et fair udgangspunkt.
Undervejs har vi klimaanlæg eller aircondition tændt, og vi bruger også bilens lys, musikanlæg og varme i sæder/rat, som man normalt vil gøre det på den årstid, hvor vi udfører målingen.
Det vil sige, at vi i vintermånederne vil opleve lidt kortere rækkevidde, ganske som du vil opleve det som ejer af en plugin-hybrid. Med FDMs rækkeviddetest er der derfor ikke tale om en decideret målenorm, men om resultater af en test foretaget i praksis på danske veje og med danske hastighedsgrænser.
Hvorfor kan plugin-hybrider ikke altid køre på el?
Nogle plugin-hybrid-modeller vil ikke altid køre ren eldrift, selvom der er strøm på batteriet. De starter selv benzinmotoren under vores test, ikke for at accelerere, men ofte for at varme kabinen op. Det påvirker naturligvis, hvor langt bilen kører, før batteriet er tomt.
I disse tilfælde må vi holde øje med forbrugsmåleren for benzin (eller diesel). For sideløbende med at bilen måler, hvor mange kilometer vi kører, så måler den også det gennemsnitlige brændstofforbrug. Ud fra forbrugsmålerens tal kan vi regne ud, hvor mange kilometer der er kørt på benzin, og dem trækker vi fra den oprindeligt målte rækkevidde.
Eksempelvis havde vi i vintervejr i alt kørt 44 km med plugin-hybrid-udgaven af Kia Ceed SW, da batteriet var tomt. Men ud fra forbrugstallene kunne vi beregne, at de 15 km var kørt på benzin. Dermed bliver tallet opgivet til 44-15= 29 km på strøm. Det lave tal er påvirket af, at målingen blev foretaget i januar måned, men det viser altså, hvad man som bilejer kan forvente under de forhold.
Så langt kører plugin-hybriderne på en opladning
Bil | Målt rækkevidde |
|---|---|
Mercedes-Benz GLE 350 de | 84 km |
Toyota RAV4 PHEV H3 | 66 km |
BMW X5 xDrive 45e xLine* | 62 km |
Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI Plugin-hybrid | 57 km |
MG EHS | 57 km |
Mercedes-Benz A 250 e | 56 km |
Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic | 55 km |
Ford Kuga Plugin-hybrid ST-Line | 53 km |
VW Golf eHybrid | 51 km |
Volvo V60 T6 eAWD Recharge Inscription | 48 km |
Mercedes-Benz GLA 250 e | 47 km |
Audi A3 40 TFSI e | 46 km |
VW Tiguan eHybrid | 45 km |
Volvo XC40 T4 Recharge | 45 km |
Seat Leon e-Hybrid | 44 km |
VW Passat GTE Sedan | 44 km |
DS 7 E-tense 225 hk | 43 km |
Peugeot 3008 GT Pack Hybrid4 | 43 km |
Volvo XC40 T5 Recharge aut. | 42 km |
Cupra Formentor eHybrid | 41 km |
Volvo V90 T8 eAWD Inscription* | 40 km |
Ford Kuga 2.5 Plugin-Hybrid ST-Line X | 40 km |
Peugeot 508 SW GT-Line PHEV EAT8 | 40 km |
Skoda Octavia iV | 40 km |
BMW 330e M Sport* | 39 km |
BMW X3 xDrive30e M Sport | 39 km |
Jeep Compass | 39 km |
Peugeot 3008 PHEV | 39 km |
Audi Q3 45 TFSI e | 38 km |
BMW X2 xDrive25e | 38 km |
Seat Tarraco eHybrid | 38 km |
Volvo XC60 T8 Recharge Inscription | 38 km |
Kia Niro Advance PHEV*/** | 38 km |
BMW 530e Sportline* | 37 km |
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Premium*/** | 37 km |
VW Passat GTE Plus Sedan* | 35 km |
Audi Q5 55 TFSI e Sport Prestige Tour* | 35 km |
Kia Optima SW PHEV*/** | 33 km |
Citroën C5 Aircross PHEV | 32 km |
Mercedes-Benz C 300 de Advantage* | 31 km |
Toyota Prius Plug-in H3* | 29 km |
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD* | 29 km |
Kia Ceed SW Upgrade PHEV*/** | 29 km |
Mercedes-Benz E 300 de Advantage st.car* | 26 km |
*) Målt ved temperaturer under 10 grader celcius
**) Benzinmotoren har været tændt under testen, derfor er den målte rækkevidde korrigeret, så du kun ser den reelle rækkevidde på strøm.