Aiways U5 set forfra
Biltest

Aiways U5 – Stor og veludstyret elbil

Aiways U5 er en kinesisk elbil med en skarp pris og en lang udstyrsliste. Men rækkevidden er ikke imponerende, og det trækker ned.
Aiways U5 set bagfra

Motors vurdering

Aiways U5

El
349.990 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Støjsvag
  • Hjælpesystemer
  • Skærmløsning
  • Rækkevidde
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.845 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    496 liter
  • Akselafstand
    280 cm
  • Officiel rækkevidde
    400 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 4 / 10
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:468 cm B:187 cm H:170 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,80 kr./km
  • Målt rækkevidde 265 km

Sikkerhed

2019
Luk

Aiways er et relativt nyt kinesisk bilmærke, der endnu kun har en enkelt model i programmet herhjemme. Det er en ganske stor SUV med plads til fem personer.

Vi har tidligere haft bilen til test og var dengang noget forbeholdne over for bilen, blandt andet fordi lademulighederne ikke var særlig gode. Nu har U5 fået en opdatering, og det betyder, at alle kommende biler nu er udstyret med en trefaset 11-kW-lader som standard, og dermed er et af de store ankepunkter fra vores tidligere test fjernet.

Bilen fås i to udstyrsversioner, grundudgaven Plus til 315.000 kr. og denne testede luksusudgave, der hedder Premium, til 350.000 kr. For de 35.000 kr., den koster mere, får man bl.a. oplukkeligt soltag, lædersæder med varme, 19-tommer hjul, elektrisk bagklap og parkeringssensorer fortil.

Teknikken er ens i de to biler, så valget mellem dem er altså alene et ønske om mængden af komfortudstyr. Begge udgaver kan i øvrigt nu trække op til 1.500 kg på anhængertrækket, men det kræver dog et B/E- eller et trailerkort at udnytte den mulighed fuldt ud.

Der er tre skærme foran rattet og en noget større i midten.
Der er tre skærme foran rattet og en noget større i midten, men funktionen er ikke rigtig god, og der kommer hele tiden mange alarmer.

Hvor hurtigt oplades Aiways U5?

Da vi testede bilens rækkevidde på et fuldt opladet batteri, nåede vi kun 265 km ved konstant 110 km/t., og det er hele 35 procent lavere end WLTP-normen. Ved vintertid må man endda påregne blot 220 km, og så begynder det at knibe med anvendeligheden.

Ikke mindst fordi opladning langs motorvejen ikke foregår særlig hurtigt. Her skal man i øvrigt passe på, for den angivne rækkevidde i bilen er alt for optimistisk: Når der er under 50 km tilbage, falder den angivne rækkevidde uforholdsmæssigt hurtigt, og så kan man godt få sved på panden.

Lademulighederne på farten testede vi også, og her kunne vi kun få 22 kWh på efter et kvarter og kun 41 kWh efter en halv time. Det er ikke meget sammenlignet med de andre biler i klassen, og med vores forbrug modsvarer det 90 km på batteriet efter et kvarter og 170 km efter en halv time. Omregnet til gennemsnitlig ladeeffekt lå vi på mellem 80 og 90 kW – altså ret tæt på de 90 kW, fabrikken stiller i udsigt.

Skærmen i midten er ikke helt logisk at betjene
Skærmen i midten er ikke helt logisk at betjene, og der er ikke danske menuer. Der er mulighed for at styre både Apple- og Android-telefoner, hvis de er koblet til med kabel.

Hvordan kører Aiways U5?

Bilen er yderst rummelig, og den kommer med et højt udstyrsniveau. Egentlig er U5 også særdeles støjsvag ved motorvejskørsel, men man irriteres af den kunstige lyd, der skal advare fodgængere ved lav fart. Den er høj og generer mere, end den gavner.

Aiways er et nyt bilmærke, og det mærker man ved de mange detaljer, der ikke er kommet helt på plads. Skærmene er ikke særlig godt indrettet eller logisk opbygget, og det vrimler med advarsler om både dit og dat, og det bliver man vanvittig af i længden. Desuden skal man vippe den skærm op, der styrer klimaanlægget, hvis man vil koble sin telefon op med kabel, og så er det smarte også her gået fløjten.

På FDM Jyllandsringen blev det tydeligt, at Aiways aldrig har været tænkt som en sportslig bil. Den næsten to tons tunge bil kurer over forhjulene, når farten bliver høj, og den krænger en hel del i svingene.

Den bliver heldigvis aldrig farlig eller lumsk, og når grænserne for bilens formåen nås, griber ESC-systemet ind, så farten kommer ned og vejgrebet genetableres.

På lande- og motorvejen kan man benytte bilens adaptive fartpilot med tilhørende vognbaneassistent. Men det bliver aldrig en rar oplevelse, for bilen bimler og bamler med advarselslyde, og det bliver man hurtigt træt af at høre på.

Bagagerummet er med sine 496 liter ret stort
Bagagerummet er med sine 496 liter ret stort, og under gulvet findes yderligere en del bagageplads.

Udmærket garanti på Aiways U5

Vi har regnet på, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km. Og her lander den samlede pris på 3,80 kr. pr. km, hvilket er helt gennemsnitligt for denne klasse af elbiler.

En VW ID.5 eller en Volvo XC40 vil være noget billigere at holde kørende, mens den kinesiske konkurrent Maxus Euniq 6 vurderes at være 35 øre dyrere pr. km, eller hvad der svarer til 7.000 kr. om året.

Aiways har ellers en udmærket fabriksgaranti, og det betyder, at bilen er dækket af en generel garanti, der dækker i fem år eller 150.000 km. Selve rustgarantien er dog kun på 10 år, hvor de fleste andre bilmærker dækker den form for skader i op til 12 år.

Batteriet, elmotoren og styreenheden hertil er dækket af en garanti på otte år eller 150.000 km, mens bilens lak er dækket i fire år eller 150.000 km.

Aiways forhandles af en 11 forhandlere landet over, og bilen kan konfigureres og bestilles direkte på mærkets danske hjemmeside.

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen