Audi A3 forfra
Biltest

Audi A3 - luksus-Golfen

Audi A3 bygges på samme platform som den nye VW Golf. Men designet og udstyrsmulighederne bringer A3 op til et højere niveau.
Audi A3 bagfra

Motors vurdering

Audi A3

17,9 km/l
Benzin
420.872 kr.
  • Motor
  • Gearkasse
  • Køreglæde
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.8 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    130 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Topfart
    232 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,2 sek.

Motors tal

  • Målt forbrug 13 km/l
  • Beregnet økonomi 4,90 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Det er ikke let at følge med i, hvornår naboen har fået ny bil, hvis han er Audi A3-ejer. For den nye generation Audi A3 ligner ved første øjekast ikke bare de øvrige biler i Audi-familien, men også den gamle udgave.

Går man tættere på, er der dog ret store forskelle, og under skallen er alt ændret. Den nye Audi A3 er nemlig i lighed med den nye VW Golf bygget over en helt ny platform, og det har ændret både mål, geometri og opbygningen af bilen.

Bilen virker, som om den er bygget til perfektion, og kvaliteten af døre og sæder samt de helt små detaljer i instrumentbordet er imponerende. Det er med til at gøre livet med bilen til en fornøjelse – ikke mindst hvis man er gået på opdagelse i den store verden af udstyr.

Audi A3 gear
Dobbeltkoblings-automatgearet S tronic er yderst velfungerende. Den store drejeknap styrer radio, telefon og eventuelt navigationsanlæg.

Bilen holder selv afstand

I vores testbil var der sat en del krydser, hvilket i alt løb op i 145.000 kr. Det omfattede dels de vellydende B&O-højttalere til små 20.000 kr., nøglefri adgang til små 10.000 kr. og 18"-fælge til godt 35.000 kr.

Set i det lys er 13.600 kr. for den adaptive fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, meget rimeligt. Den vil vi helt klart anbefale, for den øger både sikkerheden og komforten. Det gør også de fine xenonforlygter, der selv blænder op og ned, til 17.000 kr.

Testbilen havde hele 180 hk, og det lyder af en hel del mere, end det opleves. Kræfterne leveres nemlig meget civiliseret via den selvskiftende S tronic-gearkasse.

Sammen med turbomotorens kraftige drejningsmoment på 250 Nm, som er til stede allerede fra 1.250 omdrejninger, kommer motoren næsten aldrig op i de høje omdrejningstal, og det er med til at gøre kørslen behagelig. Skal der kortvarigt bruges mange kræfter, træder man blot ned på speederen, og så kommer kræfterne i velafmålte doser. Ikke noget med pludselige ryk eller megen larm og ballade. Enkelt og elegant!

Audi A3 varme
Man styrer temperaturen individuelt i højre og venstre side. Der er tretrins sædevarme i forsæderne.

Besværligt bagsæde

Indtil nu har Audi A3 kun kunnet fås i denne tredørs udgave, hvor adgangen bagtil er besværlig, og pladsen er kneben. Skal man bruge Audi A3 som familiebil, bør man vente, til den femdørs udgave kommer i løbet af foråret. Merpris: 18.000 kr.

Det er oplagt at sammenligne Audi A3 med en VW Golf. Teknikken er den samme, og køreegenskaberne er på mange måder identiske. Det er dog lykkedes for Audi at lave en bil, der udstråler noget andet og mere end det, man ser i en Golf. Om det er merprisen på 30-50.000 kr. værd, er op til en selv.

Audi A3 bagfra
Audi A3 har hidtil kun været at finde som denne tredørs udgave. En femdørs version er klar i kulissen.