Audi A4 Avant set forfra
Biltest

Audi A4 Avant - flot udstyret rejsebil

Audi A4 Avant er en luksuriøs stationcar med plads til det meste. Med dieselmotor bliver den faceliftede A4 tilmed en oplagt rejsevogn.
Audi A4 Avant set bagfra

Motors vurdering

Audi A4 Avant

18,9 km/l
Diesel
454.987 kr.
  • Komfort
  • Udstyr
  • Plads
  • Fås ikke som plugin-hybrid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    138 g/km
  • Effekt
    163 hk
  • Moment
    380 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.615 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.700 kg
  • Bagagerum
    495 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:476 cm B:185 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Det er ikke bare et almindeligt facelift, der er tale om i 2020-udgaven af Audi A4. For nok er de udvendige linjer strammet op som ved et mere almindeligt facelift, men indvendigt har bilen fået en teknisk overhaling, der giver et mere revideret indtryk af bilen.

For det første er bilen nu opgraderet med standardudstyr i mængder, man ikke er vant til at møde i en Audi. Det er f.eks. en adaptiv fartpilot, der taler sammen med navigationsanlægget, så bilen selv sætter farten ned før et skarpt sving, eller før man kommer til en rundkørsel. Det er smart, og noget man hurtigt bliver meget glad for at køre med.

Læs også: Motors test af BMW 3-serie som stationcar

Men også udstyr som LED-forlygter, der selv blænder op og ned, eller sæderne med indbygget massage er udstyr, man normalt skal betale en hel del ekstra for at få. Også klimaanlægget med tre zoner, parkeringskameraet og den elektriske bagklap er noget, der gør hverdagen lettere.

Audi A4 Avant kabine
Førerpladsen er præget af den nye store trykskærm, der blot betjenes med pegefingeren i stedet for forgængerens drejeknap mellem forsæderne. Selve klimaanlægget betjenes dog på den gammeldags maner, og det er godt.

Skærm erstatter knapper

Indvendigt er forgængerens mange knapper blevet erstattet af en stor trykfølsom skærm, hvorfra man styrer de fleste af bilens funktioner. Det betyder, at man ikke længere styrer skærmen fra en stor drejeknap mellem forsæderne, men i stedet blot trykker på skærmen.

Klogeligt har Audi valgt at fastholde de traditionelle knapper til styring af varme- og ventilationsanlægget, for det er trods alt en smule mere enkelt at betjene, når blot temperaturen skal skrues en anelse op.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C-klasse - storsælgende stjernevogn

Skærmen er på 10,1 tommer og har samtidig fået et nyt styresystem, der virker logisk, og som er enkelt at bruge. På den måde får man en klar fornemmelse af at sidde i en bil af en nyere generation end før.

Både skærm og det tilhørende digitale cockpit fungerede fint og gav en god hjælp under kørslen.

Audi A4 Avant skærm
Den store skærm har danske menuer og dansk tale, og selve navigationsanlægget er nu standard. Herfra styres alle bilens mange funktioner.

Indbygget hybridteknik

Dieselmotoren er en nyudviklet sag på toliter med mild hybridteknik, og den yder 163 hestekræfter, hvilket føles rigeligt. Sammen med det vellykkede syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen bliver kørslen både afslappende og komfortabel.

På motorvej føles støjniveauet på ingen måde generende, og Audi A4 Avant er uden tvivl en bil, man bliver glad for, hvis man hyppigt skal køre lange ture. Den kører flot lige ud og føles ikke sidevindsfølsom.

Læs også: Motors test af Peugeot 508 SW - satser på luksus

Gearstangen er designet som et lavt og smart greb, der blot vippes frem eller tilbage for at aktivere kørefunktionerne. Når man slukker motoren på trykknappen lige ved siden af gearstangen, springer bilen selv i ’P’.

Vi savner skiftegreb bag rattet, men vil man skifte gear manuelt, klares det ved at skubbe gearvælgeren til siden, og så kan man skifte op og ned blot ved at vippe gearstangen frem eller tilbage.

I denne udgave må bilen trække op til 1.700 kg.

Audi A4 Avant bagagerum
I denne udgave er bagklappen elektrisk betjent, og den åbner for et bagagerum på 495 liter. Bagsædets ryglæn er tredelt.

Ekstraudstyr i lange baner

Audi tilbyder som sædvanlig et hav af avanceret ekstraudstyr, men man kan snildt nøjes med at købe denne udgave uden ekstra tilvalg, idet udstyrsmodellen Advanced Prestige Tour Plus stort set har alt, hvad man får behov for. Den udgave koster 15.000 kr. mere end grundudgaven, der blot hedder Prestige.

For den merpris får man primært 17-tommer alufælge og en lidt anden front og bagende. Vi peger derfor på denne testede udgave som bedste køb, med mindre man decideret ønsker en sportslig version, som man kan få i en S line, der koster 20.000 kr. mere. Den har en mere sportslig front, og kører som standard på 18-tommer fælge, ligesom den har en mere sportsligt afstemt undervogn.

Læs også: Motors test af VW Passat Variant - plads til alt og alle

Skulle vi endelig pege på udstyr, der er værd at tage med, så er det Audi active lane assist, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen på motorveje. Den pakke koster 13.000 kr. ekstra.

Også de avancerede matrix LED-forlygter til 9.500 kr. er værd at overveje, men ellers er bilen en flot sammensat pakke, der virkelig byder på stor køreglæde.

Læs flere biltest