Audi A5 – Lækker stationcar er blevet dyr

Motors vurdering
Audi A5 Avant
- Design
- Lav siddeposition
- Adaptiv fartpilot
- Pris
- Fast affjedring
- Ikke fem års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning159 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart245 km/t.
-
Acc. (0-100)7,8 sek.
-
Køreklar vægt1.785 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum476 liter
-
Akselafstand290 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:483 cm B:186 cm H:147 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 7,50 kr./km
Audi sælger stadig klassiske stationcars, der kører på benzin. Men med en pris fra 640.000 kr. bliver det en mere marginal model på markedet i forhold til for blot fem-seks år siden. Dengang kunne Audi sælge en tilsvarende kampagnemodel til lige under 400.000 kr., og selvom bilen er blevet bedre, er den ikke blevet over 50 procent bedre.
Tidligere var navnet A4, men netop denne model er fanget midt i Audis zigzag-navnekurs og har derfor ændret navn fra A4 til A5. De lige tal skulle være forbeholdt elektriske modeller, men den ensretning har Audi nu opgivet.
A5 findes både som stationcar – kaldet Avant – og som hatchback – der tidligere blev kaldt Sportsback, men som nu kaldes Limousine. Det underlige ved det navn er, at bagklappen er stor, hvor limousine-betegnelsen hidtil har været forbeholdt sedan-modeller. Uanset navneforvirring, så får man, hvad man kan se.

Hvordan er Audi A5 Avant?
Der er tale om en helt ny generation, hvor bilen er blevet markant bedre end forgængeren. Det gælder især i kabinen, hvor Audis nye digitale skærmløsninger er implementeret. Trykskærmen er intuitiv at betjene, og skærmene er tilpas store til de funktioner, man bruger på køreturene.
Det er en klar opgradering, og det er præcis samme system, som findes i de nyeste udgaver af Q5-, Q6- og A6-modellerne. Der er også fastholdt en fysisk drejeknap til volumen, som både chauffør og forsædepassager kan nå. Det kan synes som en lille ting, men de fysiske knapper er mindre distraherende end en undermenu på en trykskærm.

Hvordan kører Audi A5 Avant?
Audi har fastholdt, at A5 er en klassisk lav model. Det gør, at man sidder tættere på asfalten end i de populære SUV-modeller. Den lavere siddeposition giver en mere dynamisk oplevelse af køreturen, og man føler sig mere forbundet med selve køreturen.
Men affjedringen i standardundervognen er lidt for fast efter vores vurdering. Her kunne der godt være lidt mere komfort, for bilen lægger op til at blive brugt på lange køreture, og her vil man blive lidt træt af at blive rystet rundt. Den lave siddeposition gør også udstigning lidt sværere end i de høje SUV-modeller.
Man kan opgradere til en adaptiv undervogn, men det er en del af en Tech Pro-pakke, der har meget andet godt udstyr. Herunder en bedre styreassistent og mere avanceret adaptiv fartpilot, men merprisen for pakken er 89.000 kr., og det gør, at bilen bliver meget dyr. Især fordi bilen ikke er vokset i størrelse og dermed ikke har voldsomt med plads i forhold til prisen.
Trækkraften kommer fra en klassisk 2-liters turbomotor med mild-hybridteknik. Det vil sige, at du har en drivlinje, som trækker godt, og som ikke har underlig overgang mellem el- og benzinmotor, som man oplever i nogle plugin-hybrider. Med ren benzindrift er der mere motorlyd, og det er naturligvis mere støjende end en elmotor, men den er ikke trættende.

Skal man vælge en Audi A5 Avant?
Tidligere var en Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse med deres attraktive beskatningsværdier og luksusoplevelse det oplagte valg for firmabilister. Men de seneste fem år har elbilerne gjort deres indtog.
De har ikke gjort benzinbilerne dårligere, men søger man en lækker, lydløs og luksuriøs oplevelse, så fremstår de elektriske modeller som bedste valg. Ikke mindst med de nuværende afgifter, hvor en A5 Avant koster fra 640.000 kr. og det endda uden de virkelige gode adaptive LED-forlygter, som er med i en pakke til yderligere 43.000 kr.
Selv uden ekstraudstyr koster Audien 7,50 kr. pr. kilometer, og dermed kan du spare 20.000 kr. om året ved at købe en større A6 eller Q6 i elektrisk version med højeste udstyrspakke. Dermed bliver A5 et valg, du træffer, fordi du vil have en benzinbil. Rationelt giver det ikke mening, men nu behøver alt her i livet heller ikke være rationelt.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks
