Audi A5 set forfra, mens den kører på landevej
Biltest

Audi A5 – Lækker stationcar er blevet dyr

Audi har lanceret en ny generation af deres firmabil A4. Nu er navnet A5, og vi har testet den som stationcar, der har været danskernes foretrukne variant. Men prisen er stukket helt af, og så er den lidt for hårdt affjedret.
Audi A5 set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Audi A5 Avant

14,3 km/l
Benzin
639.990 kr.
  • Design
  • Lav siddeposition
  • Adaptiv fartpilot
  • Pris
  • Fast affjedring
  • Ikke fem års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    159 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    245 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.785 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    476 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:483 cm B:186 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,50 kr./km

Sikkerhed

2024
Luk

Audi sælger stadig klassiske stationcars, der kører på benzin. Men med en pris fra 640.000 kr. bliver det en mere marginal model på markedet i forhold til for blot fem-seks år siden. Dengang kunne Audi sælge en tilsvarende kampagnemodel til lige under 400.000 kr., og selvom bilen er blevet bedre, er den ikke blevet over 50 procent bedre.

Tidligere var navnet A4, men netop denne model er fanget midt i Audis zigzag-navnekurs og har derfor ændret navn fra A4 til A5. De lige tal skulle være forbeholdt elektriske modeller, men den ensretning har Audi nu opgivet.

A5 findes både som stationcar – kaldet Avant – og som hatchback – der tidligere blev kaldt Sportsback, men som nu kaldes Limousine. Det underlige ved det navn er, at bagklappen er stor, hvor limousine-betegnelsen hidtil har været forbeholdt sedan-modeller. Uanset navneforvirring, så får man, hvad man kan se.

Førerplads i en Audi A5 Avant
Det digitale fylder mere i moderne biler, og de klassiske instrumenter er fortid. Det giver også mulighed for, at instrumentskærmen kan tilpasses til at vise netop de informationer, du ønsker under kørslen. Uanset om det skal være stringent og enkelt eller med et væld af informationer eller navigationsvisning.  

Hvordan er Audi A5 Avant?

Der er tale om en helt ny generation, hvor bilen er blevet markant bedre end forgængeren. Det gælder især i kabinen, hvor Audis nye digitale skærmløsninger er implementeret. Trykskærmen er intuitiv at betjene, og skærmene er tilpas store til de funktioner, man bruger på køreturene.

Det er en klar opgradering, og det er præcis samme system, som findes i de nyeste udgaver af Q5-, Q6- og A6-modellerne. Der er også fastholdt en fysisk drejeknap til volumen, som både chauffør og forsædepassager kan nå. Det kan synes som en lille ting, men de fysiske knapper er mindre distraherende end en undermenu på en trykskærm.

Bagsæde i en Audi A5 Avant
Med mulighed for firehjulstræk er der en stor kardantunnel foran midterpladsen på bagsædet. Det giver mindre benplads og gør reelt A5 til en firepersonersbil med en nødplads til en femte person. Der er heller ikke overvældende med benplads i forhold til bilens pris.

Hvordan kører Audi A5 Avant?

Audi har fastholdt, at A5 er en klassisk lav model. Det gør, at man sidder tættere på asfalten end i de populære SUV-modeller. Den lavere siddeposition giver en mere dynamisk oplevelse af køreturen, og man føler sig mere forbundet med selve køreturen.

Men affjedringen i standardundervognen er lidt for fast efter vores vurdering. Her kunne der godt være lidt mere komfort, for bilen lægger op til at blive brugt på lange køreture, og her vil man blive lidt træt af at blive rystet rundt. Den lave siddeposition gør også udstigning lidt sværere end i de høje SUV-modeller.

Man kan opgradere til en adaptiv undervogn, men det er en del af en Tech Pro-pakke, der har meget andet godt udstyr. Herunder en bedre styreassistent og mere avanceret adaptiv fartpilot, men merprisen for pakken er 89.000 kr., og det gør, at bilen bliver meget dyr. Især fordi bilen ikke er vokset i størrelse og dermed ikke har voldsomt med plads i forhold til prisen.

Trækkraften kommer fra en klassisk 2-liters turbomotor med mild-hybridteknik. Det vil sige, at du har en drivlinje, som trækker godt, og som ikke har underlig overgang mellem el- og benzinmotor, som man oplever i nogle plugin-hybrider. Med ren benzindrift er der mere motorlyd, og det er naturligvis mere støjende end en elmotor, men den er ikke trættende.

Bagagerum med en blå kuffert i en Audi A5 Avant
Bagagerummet er helt klassisk Audi Avant, det vil sige kvadratisk og ganske højt. Men der er kun 476 liter i alt, og det er ikke meget for en stationcar. Mange SUV-modeller har markant mere plads i dag.

Skal man vælge en Audi A5 Avant?

Tidligere var en Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse med deres attraktive beskatningsværdier og luksusoplevelse det oplagte valg for firmabilister. Men de seneste fem år har elbilerne gjort deres indtog.

De har ikke gjort benzinbilerne dårligere, men søger man en lækker, lydløs og luksuriøs oplevelse, så fremstår de elektriske modeller som bedste valg. Ikke mindst med de nuværende afgifter, hvor en A5 Avant koster fra 640.000 kr. og det endda uden de virkelige gode adaptive LED-forlygter, som er med i en pakke til yderligere 43.000 kr.

Selv uden ekstraudstyr koster Audien 7,50 kr. pr. kilometer, og dermed kan du spare 20.000 kr. om året ved at købe en større A6 eller Q6 i elektrisk version med højeste udstyrspakke. Dermed bliver A5 et valg, du træffer, fordi du vil have en benzinbil. Rationelt giver det ikke mening, men nu behøver alt her i livet heller ikke være rationelt.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve