Audi A6 e-tron Sportback – Vellykket elbil til de lange ture

Motors vurdering
Audi A6 Sportback
- Komfort
- Udstyr
- Køreegenskaber
- Ingen bagrudevisker
- Ratvarme ikke standard
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 100/95 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt367 hk
-
Moment565 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)5,4 sek.
-
Køreklar vægt2.250 kg
-
Maks. påhængsvægt2.100 kg
-
Bagagerum502 liter
-
Akselafstand295 cm
-
Officiel rækkevidde735 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 3 / 12Bilgaranti: maks. 150.000 km
-
MålL:493 cm B:192 cm H:149 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,80 kr./km
- Målt rækkevidde 565 km
Audi har justeret modelprogrammet og tilrettet priserne på A6 Sportback, så den avancerede elbil bedre matcher markedet. I den forbindelse er udstyrsnavnene også ændret en smule, idet alle udgaver nu har udstyrsniveauet ’S line’ som en del af standardudstyret.
Billigste udgave koster nu 520.000 kr., og vi har her testet mellem-udstyrsniveauet i udgaven med baghjulstræk og det store batteri.
Så er prisen 590.000 kr.. Det er stadig i den dyre ende af skalaen, men man får masser af teknik og udstyr, der retfærdiggør prisen.

Hvilken Audi A6 e-tron er bedste køb?
Der er to karrosserivarianter at vælge mellem: denne Sportback og den lidt mere rummelige Avant, der er 15.000 kr. dyrere. Begge udgaver fås i tre udstyrsniveauer, der igen fås med valg mellem tre motorer, hvoraf to af dem er med baghjulstræk og den sidste med firehjulstrækket Quattro.
Det virker noget overdrevent at have hele ni varianter i hver karrosseriform og oven i det en alenlang udstyrsliste. Men for dem, der virkelig ynder at konfigurere sin næste bil ned i mindste detalje, får man her en mulighed, vi kun sjældent ser.
Vi peger umiddelbart på denne testede Plus-udgave som bedste valg blandt udstyrsniveauerne. Her får man både matrix-forlygter, eljusterbare sæder og de avancerede assistentsystemer i form af adaptiv fartpilot med tilhørende vognbaneassistent for den merpris på 40.000 kr., der er ned til det billigste udstyrsniveau.
Vil man op i topudgaven, Pro, er prisen ligeledes 40.000 kr.op, og for den merpris får man bl.a. luftaffjedring og døre, der lukker det sidste i med en elmotor.
Man kan spare 30.000 kr. ved at vælge den lavest motoriserede udgave med et mindre batteri i forhold til denne testede version. Det er i virkeligheden ikke et dumt valg, for batteriet er trods alt på hele 75 kWh, der byder på en tilhørende rækkevidde på lige over 600 km. Det er dermed den version, vi peger på som bedste valg: A6 e-tron Sportback s-line plus til 560.000 kr.

Hvor lang er rækkevidden i Audi A6 e-tron Sportback?
I den udgave vi her har testet, er batteriet på netto 95 kWh. Officielt er rækkevidden på 735 km, hvilket er et usædvanligt højt niveau. Vi tester som altid rækkevidden ved kørsel med 110 km/t på motorvej, og her nåede vi ved 20 grader 565 km.
Det modsvarer et forbrug, der tillader 5,9 km pr. kWh, og det er et meget flot niveau, der vidner om, at vi her har at gøre med en meget energieffektiv elbil. Vi har beregnet en forventet rækkevidde ved 0 grader på 470 km, og det er begge rækkevidder, der er meget flotte.
Batteriet i denne testede udgave er af NCM-typen og er på brutto 100 kWh og netto på 95 kWh. Det arbejder med 800-volt-teknikken, og det betyder, at man kan oplade det ganske effektivt, men dagligt anbefales det at man begrænser opladningen til 80 procent.
Fabrikken angiver en maksimal ladeeffekt på 270 kW. Det er et så højt niveau, at man ofte vil opleve, at det er selve ladestanderen, der sætter grænsen for, hvor hurtigt det kan gå. Men finder man en tilpas hurtig ladestander, kan man ifølge fabrikken lade bilen fra 10 til 80 procent på bare 21 minutter.
Vi har målt en gennemsnitlig effekt på 206 kW det første kvarter og 151 kW efter en halv time. Det modsvarer, at man får tilført 300 km på et kvarter og 445 km efter en halv time. Det er imponerende værdier, der understreger, at Audi A6 e-tron er en yderst velegnet bil for dem, der ofte kører lange ture.
Lægger man f.eks. ud med et helt opladet batteri og lader to gange 15 minutter undervejs, kan man i alt nå 1.165 km på motorvej med konstant 110 km/t ved 20 grader. Det er virkelig imponerende!

Hvordan kører Audi A6 e-tron Sportback?
I denne udgave, der hedder Plus, er der fine assistentsystemer, der føles meget behagelige at køre med. Man kan sætte fartpiloten, så den automatisk følger hastighedsgrænserne, og det gør den flot.
Selve vognbaneassistenten er let at bruge, og den er god til at følge vognbanen. Samtidig kan man let slå den til og fra ved et tryk for enden af stilken til venstre bag rattet.
Skærmen er let at betjene, og det er en meget fin menustruktur med danske menuer, som Audi her har introduceret.
Om natten nyder man lyset fra de imponerende matrix-forlygter, der kan køre med maksimalt lysudbytte det meste af tiden, idet lyset blot dæmpes der, hvor det vil kunne blænde øvrige trafikanter. Det er flot!
På minussiden har vi noteret os et begrænset udsyn gennem bagruden. Det er et problem, hvis der sidder nogle i midten af bagsædet, men også hvis hovedstøtten er efterladt oppe. Og så er det et problem i regnvejr og ved vinterkørsel, at der ikke er en bagrudevisker. Alene af den grund kunne vi finde på at pege på den lidt mere praktiske Avant som et bedre køb.

God garanti på Audi A6 e-tron Sportback
I lighed med andre elbiler fra VW-koncernen tilbyder Audi nu også en fabriksgaranti på hele bilen på fem år eller 150.000 km. Det er et fint niveau, der flugter med FDMs mindstekrav til nyvognsgarantier.
Ud over denne generelle garanti er der tre år på lakken og 12 års garanti mod gennemtæring. Selve højvoltsbatteriet er omfattet af en fabriksgaranti, der løber i otte år eller 160.000 km.
Alt i alt er vi imponeret over denne Audi A6 Sportback e-tron og giver den samlet set fem ud af seks stjerner.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
