Audi A6 e-tron Sportback holder på landevej
Biltest

Audi A6 e-tron Sportback – Vellykket elbil til de lange ture

Audi har sænket prisen på A6 Sportback, og er nu et attraktivt valg for dem, der søger en eksklusiv elbil med sportslige egenskaber. Ladetid og rækkevidde lægger op til komfortable langture.
Audi A6 e-tron Sportback set bagfra, mens den holder på landevej

Motors vurdering

Audi A6 Sportback

El
589.990 kr.
  • Komfort
  • Udstyr
  • Køreegenskaber
  • Ingen bagrudevisker
  • Ratvarme ikke standard
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 100/95 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    367 hk
  • Moment
    565 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.250 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.100 kg
  • Bagagerum
    502 liter
  • Akselafstand
    295 cm
  • Officiel rækkevidde
    735 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 150.000 km
  • Mål
    L:493 cm B:192 cm H:149 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,80 kr./km
  • Målt rækkevidde 565 km

Sikkerhed

2025
Luk

Audi har justeret modelprogrammet og tilrettet priserne på A6 Sportback, så den avancerede elbil bedre matcher markedet. I den forbindelse er udstyrsnavnene også ændret en smule, idet alle udgaver nu har udstyrsniveauet ’S line’ som en del af standardudstyret.

Billigste udgave koster nu 520.000 kr., og vi har her testet mellem-udstyrsniveauet i udgaven med baghjulstræk og det store batteri.

Så er prisen 590.000 kr.. Det er stadig i den dyre ende af skalaen, men man får masser af teknik og udstyr, der retfærdiggør prisen.

Førerpladsen i en Audi A6 e-tron Sportback
Førerpladsen er lækkert udformet med et stort, let buet glaspanel foran rattet. Mindre godt er det med knapperne i døren, der betjener vigtige funktioner, man ikke normalt venter at finde der. Alle udgaver af A6 e-tron er nu i S line-trim.

Hvilken Audi A6 e-tron er bedste køb?

Der er to karrosserivarianter at vælge mellem: denne Sportback og den lidt mere rummelige Avant, der er 15.000 kr. dyrere. Begge udgaver fås i tre udstyrsniveauer, der igen fås med valg mellem tre motorer, hvoraf to af dem er med baghjulstræk og den sidste med firehjulstrækket Quattro.

Det virker noget overdrevent at have hele ni varianter i hver karrosseriform og oven i det en alenlang udstyrsliste. Men for dem, der virkelig ynder at konfigurere sin næste bil ned i mindste detalje, får man her en mulighed, vi kun sjældent ser.

Vi peger umiddelbart på denne testede Plus-udgave som bedste valg blandt udstyrsniveauerne. Her får man både matrix-forlygter, eljusterbare sæder og de avancerede assistentsystemer i form af adaptiv fartpilot med tilhørende vognbaneassistent for den merpris på 40.000 kr., der er ned til det billigste udstyrsniveau.

Vil man op i topudgaven, Pro, er prisen ligeledes 40.000 kr.op, og for den merpris får man bl.a. luftaffjedring og døre, der lukker det sidste i med en elmotor.

Man kan spare 30.000 kr. ved at vælge den lavest motoriserede udgave med et mindre batteri i forhold til denne testede version. Det er i virkeligheden ikke et dumt valg, for batteriet er trods alt på hele 75 kWh, der byder på en tilhørende rækkevidde på lige over 600 km. Det er dermed den version, vi peger på som bedste valg: A6 e-tron Sportback s-line plus til 560.000 kr.

Stor skærm i en Audi A6 e-tron Sportback
Skærmen til højre rummer navigationsanlæg, men kan samtidig vise f.eks. telefon, eller som her hvad man lytter til. Det er en fin løsning.

Hvor lang er rækkevidden i Audi A6 e-tron Sportback?

I den udgave vi her har testet, er batteriet på netto 95 kWh. Officielt er rækkevidden på 735 km, hvilket er et usædvanligt højt niveau. Vi tester som altid rækkevidden ved kørsel med 110 km/t på motorvej, og her nåede vi ved 20 grader 565 km.

Det modsvarer et forbrug, der tillader 5,9 km pr. kWh, og det er et meget flot niveau, der vidner om, at vi her har at gøre med en meget energieffektiv elbil. Vi har beregnet en forventet rækkevidde ved 0 grader på 470 km, og det er begge rækkevidder, der er meget flotte.

Batteriet i denne testede udgave er af NCM-typen og er på brutto 100 kWh og netto på 95 kWh. Det arbejder med 800-volt-teknikken, og det betyder, at man kan oplade det ganske effektivt, men dagligt anbefales det at man begrænser opladningen til 80 procent.

Fabrikken angiver en maksimal ladeeffekt på 270 kW. Det er et så højt niveau, at man ofte vil opleve, at det er selve ladestanderen, der sætter grænsen for, hvor hurtigt det kan gå. Men finder man en tilpas hurtig ladestander, kan man ifølge fabrikken lade bilen fra 10 til 80 procent på bare 21 minutter.

Vi har målt en gennemsnitlig effekt på 206 kW det første kvarter og 151 kW efter en halv time. Det modsvarer, at man får tilført 300 km på et kvarter og 445 km efter en halv time. Det er imponerende værdier, der understreger, at Audi A6 e-tron er en yderst velegnet bil for dem, der ofte kører lange ture.

Lægger man f.eks. ud med et helt opladet batteri og lader to gange 15 minutter undervejs, kan man i alt nå 1.165 km på motorvej med konstant 110 km/t ved 20 grader. Det er virkelig imponerende!

Bagsæde i en Audi A6 e-tron Sportback
Der er fin plads ved bagsædet, hvor vi også finder et plant gulv, friskluftdyser, strømudtag og et midterarmlæn.

Hvordan kører Audi A6 e-tron Sportback?

I denne udgave, der hedder Plus, er der fine assistentsystemer, der føles meget behagelige at køre med. Man kan sætte fartpiloten, så den automatisk følger hastighedsgrænserne, og det gør den flot.

Selve vognbaneassistenten er let at bruge, og den er god til at følge vognbanen. Samtidig kan man let slå den til og fra ved et tryk for enden af stilken til venstre bag rattet.

Skærmen er let at betjene, og det er en meget fin menustruktur med danske menuer, som Audi her har introduceret.

Om natten nyder man lyset fra de imponerende matrix-forlygter, der kan køre med maksimalt lysudbytte det meste af tiden, idet lyset blot dæmpes der, hvor det vil kunne blænde øvrige trafikanter. Det er flot!

På minussiden har vi noteret os et begrænset udsyn gennem bagruden. Det er et problem, hvis der sidder nogle i midten af bagsædet, men også hvis hovedstøtten er efterladt oppe. Og så er det et problem i regnvejr og ved vinterkørsel, at der ikke er en bagrudevisker. Alene af den grund kunne vi finde på at pege på den lidt mere praktiske Avant som et bedre køb.

Bagagerum med blå kuffert i en Audi A6 e-tron Sportback
Bagagerummet er stort og rummer i alt 502 liter. Fortil er der en frunk på 27 liter, hvor det er logisk at opbevare ladekablet, så man slipper for, at det skal ligge og optage plads bagtil.

God garanti på Audi A6 e-tron Sportback

I lighed med andre elbiler fra VW-koncernen tilbyder Audi nu også en fabriksgaranti på hele bilen på fem år eller 150.000 km. Det er et fint niveau, der flugter med FDMs mindstekrav til nyvognsgarantier.

Ud over denne generelle garanti er der tre år på lakken og 12 års garanti mod gennemtæring. Selve højvoltsbatteriet er omfattet af en fabriksgaranti, der løber i otte år eller 160.000 km.

Alt i alt er vi imponeret over denne Audi A6 Sportback e-tron og giver den samlet set fem ud af seks stjerner.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her