Audi Q4 e-tron set forfra
Biltest

Audi Q4 e-tron – helstøbt SUV på strøm

Audi Q4 e-tron er søstermodel til Skoda Enyaq og VW ID.4. Teknikken er stort set identisk, men oplevelsen er alligevel forskellig. Audi har nemlig ikke alene ændret designet, men også betjeningen, der er blevet mere intuitiv.
Audi Q4 e-tron set bagfra

Motors vurdering

Audi Q4 e-tron

El
399.995 kr.
  • Betjening
  • Kørekomfort
  • Rækkevidde
  • Ingen frunk
  • Læssehøjde bag
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (Brutto/netto) 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.125 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    276 cm
  • Officiel rækkevidde
    508 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:459 cm B:187 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 380 km

Sikkerhed

2021
Luk

Bilverdenen er ikke som før, og måske vi skal takke Tesla og Hyundai for det. For med skiftet til elbiler bliver der rykket ved fordomme og forventninger til bilmærkerne.

Hvor Audi tidligere kunne vinde kunder på eksklusive materialer og et godt brand, så er den helstøbte Audi Q4 e-tron pludselig presset af ikke at være helt så „el-hip“ som Tesla eller at have avanceret 800-volt batteriteknologi som Hyundai.

Q4 er baseret på samme batteripakke, elmotorer og platform som søstermodellerne Skoda Enyaq og VW ID.4. Og med den store vægt og placeringen af batterierne opleves de tre søskende mere ens, end vi har været vant til tidligere. Og det presser også Audi – ikke mindst fordi prisforskellen ikke er særlig stor på grund af afgifterne på elbiler.

Audi Q4 e-tron kabine
Indretningen er mere konventionel end i søstermodellerne Skoda Enyaq og VW ID.4. Det mest specielle er rattet, der både er fladt i toppen og bunden, og de flade ratknapper, der kræver tilvænning.

Klassiske løsninger i Audi Q4 e-tron

Dog har Audi et es gemt i ærmet, og det er – lidt overraskende – at „Vorsprung durch Technik“-mærket har valgt en mere konventionel tilgang med Q4.

F.eks. er der et knapbaseret betjeningspanel til klimaanlæg og sædevarme, mulighed for viservisning i det digitale instrumenthus og den velkendte stilkbetjening af fartpiloten, der kan opleves nemmere at betjene uden at kigge.

Der er også rigtige dørgreb på bilen, og så har der været plads til lidt fornyelse som en flaskeholder i døren foran knapperne til elruderne. 

Audi Q4 e-tron fralægningsplads
Under trykskærmen finder du panelet med knapperne til klimaanlægget. De fylder ikke meget, men gør bilen nemmere at betjene. Der er også en start/stop-knap, men det er frivilligt, om du vil bruge den. Du kan også bare stige ud af bilen, så lukker bilen ned, når du låser dørene. 

Hvor meget plads er der i Audi Q4 e-tron?

Generelt set er der god plads i Q4. På forsæderne anbefaler vi sportssæderne, der er multijusterbare, hvilket både høje og lave kørere har brug for, hvis man vil have optimal siddekomfort.

I forhold til Skoda Enyaq og VW ID.4 er Q4 lidt kortere, og det gør, at der er lidt mindre plads især i bagagerummet, hvor der „kun“ er 520 liter, det er 65 liter mindre end Skoda Enyaq.

Til gengæld kan hattehylden passe ned under den dobbelte bund, så du kan have den med i bilen. Det kan de to andre modellers ikke.

En generel SUV-udfordring er læssehøjden til bagagerummet, den er her på hele 78 cm. Så har du hund, eller kører du ofte med tungt læs i bagagerummet, så får du lidt gratis crossfit-træning.

Audi Q4 e-tron bagsæder
Der er friskluftdyser på bagsædet, og de er højt placeret, så de kan nå helt op til bagsædepassagernes ansigter. Vognbunden er flad, så der er god benplads til alle tre bagsædepassagerer.

Hvordan kører Audi Q4 e-tron?

Du kan vælge en adaptiv undervogn til Q4, men selv uden den kører bilen overraskende godt. Den har bedre komfort end søstermodellerne, og er som skabt til længere ture.

Styretøjet er også godt vægtet, og trods bilens høje vægt på over to tons føles den faktisk sportslig.

Q4 overrasker også med et lavt støjniveau – især dækstøjen er lavere, end vi oplever på andre elbiler, også selvom man kører på ru asfalt.

Præstationerne passer til bilens størrelse. Den føles kvik uden at overrumple chaufføren, og du kan fint følge med i trafikken. Især på langture vil man næppe bruge alle hestekræfter, men derimod prøve at strække rækkevidden med stabil hastighed. Det er let i Q4, der triller godt.

Q4 kørte 380 km i Motors rækkeviddemåling, hvor vi kører 110 km/t. på motorvej. Med en udetemperatur på 20 grader og regnvejr er det et pænt og forventeligt resultat i forhold til den officielle WLTP-rækkevidde på 508 km.

Lynladningstesten viste 31 kWh efter 15 minutter og 54 kWh efter 30 minutter. Det giver en gennemsnitlig ladestyrke på 108 kW, tæt på de maksimalt angivne 125 kW, som bilen ladede med de første 15 minutter.

Audi Q4 e-tron bagagerum
Bagagerummet er regulært og på 520 liter, der er en dobbelt bagagerumsbund, og det er nødvendigt, for ladekablet skal ligge deromme. Med 78 cm er læssehøjden i den høje ende. 

Hvilket udstyr har Audi Q4 e-tron?

Du får en del udstyr med, når du vælger en Q4 Attitude. Bl.a. adaptiv fartpilot, varmepumpe og trådløs Android Auto og Apple CarPlay. Det sidste voldte dog som i andre biler af og til problemer i forhold til opkobling. Trådløse løsninger er ikke 100 pct. stabile endnu.

Du får også både et ladekabel samt en 11 kW-lader med i købet, men desværre har Q4 ligesom søstermodellerne ikke en frunk under motorhjelmen, hvor kablerne og laderen kan ligge. Det har den større Audi e-tron.

Ekstraudstyrslisten er lang, hvilket er positivt, fordi du stort set kan vælge alt. Desværre skal du tilkøbe udstyr for mindst 50.000 kr., før modellen er ordentligt udstyret.

Der følger også en serviceaftale med, men kun for tre år. Så vi har suppleret op til 5 år i vores regnestykke, hvor totaløkonomien viser en pris på 3,55 kr./km. En flot lav pris, men det er uden ekstraudstyr!

Samlet set er Q4 e-tron en virkelig vellykket pakke. Dyrere end en Skoda Enyaq og en VW ID.4, men det passer med hakkeordenen i bilverdenen. Er du til mere konventionel betjening og instrumentering, så kan det være, at det er den relativt lille merpris værd.

Uden skelen til pris, så fremstår den mest helstøbt af de tre søstermodeller, og kan man leve uden frunk, er den også en af de bedste elbiler på markedet p.t.

 

Overvejer du elbil? Læs FDMs tema om hverdagen med elbil

Læs elbil-tema