En Audi Q4 e-tron kører på en landevej med græs i forgrunden
Biltest

Audi Q4 e-tron – Mere teknik end luksus

Audi har opdateret teknikken i Q4 e-tron, så den har fået flere hestekræfter og længere rækkevidde. Men kabinen kunne også godt have brugt en opfrisker.
En grå Audi Q4 e-tron set bagfra kører på en vej med træer i baggrunden

Motors vurdering

Audi Q4 e-tron

El
493.990 kr.
  • Betjening
  • Rækkevidde
  • Assistentsystemer
  • Ingen frunk
  • Skærmstørrelse
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    545 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.145 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    276 cm
  • Officiel rækkevidde
    513 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batterigaranti: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:459 cm B:187 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 435 km

Sikkerhed

2021
Luk

Mens Skoda og VW er kommet med skarpe tilbud på deres opdaterede elektriske SUV’er, Enyaq og ID.4, fastholder Audi prisen på den ligeledes opdaterede søsterbil, Q4 e-tron. Det betyder, at prisen med den nye kraftigere elmotor starter ved 420.000 kr. for Progress-versionen, mens topmodellen, Ultra, koster fra 494.000 kr.

Hvor priserne på de tre teknisk ens biler ved introduktionen for en del år tilbage lå tæt, er der nu kommet større prisforskel. Audi positionerer sig dermed mere som et luksusmærke, og Q4 e-tron kan da også fås med unikt udstyr, som får den til at skille sig ud.

Det tekniske facelift har dog ikke ændret på udtrykket i kabinen, og her kunne vi godt savne lidt mere luksusfornemmelse, nu hvor merprisen for at vælge Audi er blevet større. Materialevalget på dørsiderne, de store mængder pianolak og mest i øjenfaldende trykskærmens størrelse matcher ikke længere den højere pris.

Kabinen i en Audi Q4 e-tron
Indretningen i Q4 er ganske traditionel. Det mest moderne er de trykbaserede knapper på rattet, og de fungerer ikke særlig godt. Ærgerligt at Audi ikke bare havde brugt rattet med fysiske knapper fra deres Q5-model. Der er god fralægningsplads i kabinen inklusiv en særlig flaskeholder i dørsiden foran knapperne til elruden.

Hvor stor er Audi Q4 e-tron?

Audis trykskærm er integreret i instrumentbordet, og det giver et elegant udtryk. Men det betyder også, at skærmen som standard kun er på 10”, og at den kun kan opgraderes til 12”. Det ser småt ud i forhold til i konkurrenterne.

Bortset fra rattets trykfølsomme knapper er Audi Q4 e-tron generelt nem at betjene. Klimaanlægget har sine egne separate knapper under skærmen, og – når man har lært bilen at kende – er det er nemt at justere fartpiloten uden at se væk fra vejen, fordi den betjenes på en stilk bag rattet. Der er også fire knapper til elruderne.

Audi Q4 e-tron er den mindste af de tre søstermodeller, den er seks cm kortere, og det betyder, at bagagerummet er lidt mindre. Det er dog stadig på 520 liter, hvilket burde række for de fleste. Der er også en anelse mindre benplads på bagsædet.

Bagsæde i en Audi Q4 e-tron
Der er god plads på bagsædet, og friskluftdyserne er placeret højt oppe. Gulvet er ikke helt plant, men forhøjningen ved midterpladsen er lille og generer ikke.

Hvad er rækkevidden på Audi Q4 e-tron?

Den tekniske opgradering består primært af en kraftigere elmotor, der også giver bilen en længere rækkevidde med samme batteri på 77 kWh netto.

Officielt er den på denne Ultra-version 513 km, og i vores motorvejstest med konstant 110 km/t. målte vi en rækkevidde svarende til 435 km om sommeren. Det er stort set samme resultat som ved vores test af Skoda Enyaq.

Man mærker, at elmotoren er blevet mere kraftig. Det er især bundtrækket, som føles kraftigere, og det betyder, at man skal være lidt varsom med speederen ved igangsætning. Kræfterne passer ellers generelt godt til den over 2,1 tons tunge elbil.

Vi har prøvet begge versioner af Q4 e-tron, og affjedringen er bedst, når bilen kører på 19”-fælge. I Ultra-udstyrsversionen opgraderes fælgene til 20”, og så føles affjedringen for hård. Så hvis man vil vælge topversionen, anbefaler vi, at man også tilvælger adaptiv undervogn til 20.000 kr.

Bagagerum med blå kuffert i en Audi Q4 e-tron
Der er 520 liter i bagagerummet, og med bagagerumspakken er der også højdejusterbar bagagerumsbund. Det er et tilvalg til 4.500 kr. for basisversionen og standard på Ultra-versionen.

Skal man vælge Audi Q4 e-tron?

Audi bliver presset af sine søstermodeller. Hvor Skoda tidligere var et discountbrand, er Skoda Enyaq i dag kommet tættere på at være en premium-model. Det presser Audi Q4 e-tron, hvis materialevalg i kabinen ikke føles luksuriøst nok til at retfærdiggøre merprisen på 60.000-80.000 kr. med samme udstyrsniveau.

Men image er en underlig ting, og ikke alle Audi-kunder ville overveje en Skoda i stedet. Og for dem er den nye teknisk faceliftede udgave af Q4 e-tron et fortræffeligt valg med lang rækkevidde og mange muligheder for valg af lækkert ekstraudstyr.

Audi har en garanti på kun to år, men man kan tilkøbe en forsikring med garantilignende forhold. Det giver dækning for yderligere to år for 10.000 kr. eller tre år for 15.000 kr., hvilket giver en bedre sikkerhed i bilejerskabet.

 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her