Audi Q4 e-tron set forfra, mens den kører på landevej med træer i baggrunden
Biltest

Audi Q4 e-tron – Populær SUV læsses med udstyr

Man får masser af udstyr for pengene i Audi Q4 e-tron. Den ser nu mere sportslig ud og føles mere sportslig at køre, men ladetid og kabine er ikke fulgt med udviklingen.
Audi Q4 e-tron set bagfra, mens den kører på landevej med træer i baggrunden.

Motors vurdering

Audi Q4 e-tron

El
399.990 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Lynladning
  • Trykfølsomme knapper
  • Manuel sædebetjening
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    545 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.145 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    276 cm
  • Officiel rækkevidde
    527 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 150.000 km. Batterigaranti 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:459 cm B:187 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km
  • Målt rækkevidde 430 km

Sikkerhed

2025
Luk

For at komme tilbage i toppen af salgslisterne har Audi lanceret en decideret udstyrsbombe baseret på deres velfungerende Q4 e-tron. Prisen er fastholdt på 400.000 kr. for modellen med det store batteri og en officiel rækkevidde på over 500 km.

Men udstyrslisten er nu så omfattende, at selvom startprisen er højere end de mest solgte udgaver af søstermodellerne Skoda Enyaq og VW ID.4, så er merprisen højst 20.000 kr., hvis alle tre modeller har samme udstyrsniveau.

S Line er blevet standard på Q4, det vil sige en masse designelementer med et sportsligt strejf samt 20-tommers alufælge, der giver bilen et mere sportsligt look og mere sportslige køreegenskaber. Men du får bl.a. også adaptive matrix-forlygter, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening og et panoramasoltag.

Det er alt sammen ting, der giver mere luksusfornemmelse. Men der er også områder, hvor Audi har sparet lidt, og det er her Q4-modellen får kritik. For kvalitetsfornemmelsen er ikke som i de ældre eller større Audi-modeller, og så er el-justerbare sæder ikke standard.

Førerplads i en Audi Q4 e-tron
Trykskærmen i midten er mere integreret, end man ser i mange nyere biler, hvor den nærmest svæver over midterkonsollen. Lidt specielt for Audi betjenes fartpiloten på en vippearm på venstre side bag rattet.

Hvordan kører Audi Q4 e-tron?

Med sportsundervogn og 20”-fælge bliver køreegenskaberne mere sportslige. Men affjedringen fungerer stadig godt på modellen og føles ikke hård. Du får en god fornemmelse af bilens bevægelser bag rattet, og så kan den fortsat dreje forhjulene meget skarpt eksempelvis ved parkeringsøvelser eller en U-vending.

I kabinen sidder man godt i sæderne, der har mange indstillingsmuligheder, herunder gode muligheder for at justere vinklen på selve sædet samt mulighed for at få ekstra lårstøtte.

Betjeningen er i mange henseender intuitiv med et separat betjeningsområde med fysiske knapper til klimaanlægget og til alle fire elruder og sidespejlene. Der er naturligvis mange indstillinger i bilens trykskærm, men den er også relativt nemt at betjene.

Det som kan drille mest, er knapperne på rattet, der er trykfølsomme, og i nogle funktioner skal betjene ved at swipe ligesom på mobiltelefonen. Det er ikke altid lige let at ramme præcist.

Instrumenthus i en Audi Q4 e-tron
Instrumentskærmen kaldes virtual cockpit og har flere designs. Den viste er ret klassisk med runde visere, og du kan vælge, hvilke informationer du ønsker tilgængelige på din køretur.

Hvor lang rækkevidde har Audi Q4 e-tron?

I FDMs rækkeviddemåling på motorvej med 110 km/t kørte vi, hvad der svarer til 430 km ved 20 grader om sommeren og 360 km ved 0 grader. Det er en pæn rækkevidde uden at imponere, og det er en anelse lavere end i vores test af den netop faceliftede Skoda Enyaq til med samme batteristørrelse.

Vi lavede også en ladetest, og her fik den 150 km ekstra motorvejskørsel på 15 minutter (27 kWh), og efter 30 minutters ladning kunne vi køre 326 km (58 kWh). Det var imponerende tal for tre-fire år siden, men i dag er der kommet flere modeller, som kan lade markant hurtigere. F.eks. den større Q6 model, der har 800-volt teknologi.

Bagagerum med kuffert og ladekabel i en Audi Q4 e-tron
Bagagerummet er også et sted, hvor Audi har prioriteret pladsen mindre end søstermodellerne Skoda Enyaq og VW ID.4. Men der er fortsat 520 liter, hvilket stadig er meget rummeligt. Der er dog ingen frunk, så ladekabler skal ligge i bagagerummet. Her er dog et ekstra rum placeret helt i bunden.

Skal man vælge en Audi Q4 e-tron?

Med det højere udstyrsniveau og den gode femårige garanti er Audi Q4 e-tron et fornuftigt valg. Men bilen er over tre år gammel, og selvom den fik et teknisk facelift med bedre elmotor sidste år, så venter der et nyt facelift i 2026.

Hvis den lidt haltende kvalitetsfornemmelse i kabinen irriterer, kan det anbefales at vente, til faceliftet bliver præsenteret. Men synes du, at bilen er lækker, som den er, og sætter du pris på det udstyr, som følger med i den nye udstyrsvariant, får du en praktisk og rummelig elbil med en god balance mellem pris og udstyr. 

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her