Topudgaven af Audi Q5 hedder SQ5 og er en af Audis hurtigste dieselbiler.
Biltest

Audi SQ5 – Sportslig diesel-SUV

Den store Audi Q5 fås i en særlig sportslig udgave, og så hedder den SQ5. Med dieselmotor, firehjulstræk og luftaffjedring bliver det til en yderst køreglad bil.
Fire bastante udstødningsrør viser med stolthed, at denne Audi ikke er helt almindelig.

Motors vurdering

Audi SQ5

12,2 km/l
Diesel
1.024.991 kr.
  • Motor
  • Køreegenskaber
  • Komfort
  • Pris på bil
  • Pris på udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    214 g/km
  • Effekt
    341 hk
  • Moment
    700 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.085 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.400 kg
  • Bagagerum
    500 liter
  • Akselafstand
    282 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:469 cm B:189 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,70 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Selvom Audi har fuld fart på den grønne omstilling, så har de ikke glemt, hvordan man bygger lækre dieselbiler med en sjælden stor portion køreglæde. Det viser denne SQ5, der er en af de hurtigste dieselbiler fra mærket med de fire ringe.

Med seks cylindre, turbolader og fineste motorstyring kan man få op til 341 hk ud af motoren, og det giver mægtige værdier for paradedisciplinerne 0 til 100 km/t. og topfarten på henholdsvis 5,1 sekunder og 250 km/t.

Og uanset om man udnytter det hele eller kun en del, så akkompagneres det hele med en herlig motorlyd og køreegenskaber, der vidner om en bil med store evner.

Førerpladsen er en lækkerbisken for dem, der kan lide masser af knapper og sorte materialer med kromdetaljer.
Førerpladsen er en lækkerbisken for dem, der kan lide masser af knapper og sorte materialer med kromdetaljer. Der er digitalt cockpit og den store navigationsskærm. Klimaanlægget styres på traditionel vis via knapper under skærmen.

Hvad koster Audi SQ5?

Dieselbiler er på ingen måde fritaget for afgift, ligesom elbilerne for øjeblikket er, og derfor er der enorme prisspring mellem en dieselbil som denne og en tilsvarende elbil. Det gør det svært for alvor at tænke i retning af dieselbiler.

Det gælder ikke mindst, når man ved, at prisen for denne bil inklusive dens ekstraudstyr runder 1,3 mio. kr. Selve grundprisen er på godt 1 mio. kr., og selvom det er en flot bil, man får for de penge, så skal der stadig sættes en del ekstra krydser på bestillingslisten, før man får en helt moderne bil.

I vores testbil var der blandt andet sat kryds ud for en adaptiv luftundervogn til 21.000 kr., et Bang & Olufsen-lydanlæg til 25.000 kr., lædersæder til 20.000 kr., matrix LED-forlygter til 50.000 kr., glastag til 33.000 kr. samt tonede ruder til små 10.000 kr.

Den samlede pris for ekstraudstyret modsvarer det, en fin mellem klassebil koster: 333.000 kr.

Skærmen har danske menuer, og der kan vises op til tre indholdsruder samtidigt.
Skærmen har danske menuer, og der kan vises op til tre indholdsruder samtidigt. Trykskærmen er lettest at betjene, når man holder stille.

Hvor langt på literen kører Audi SQ5?

Under motorhjelmen er der en V6-dieselmotor på tre liter. Den trækker gennem en 8-trins automatgearkasse, der fordeler trækkraften ud til alle fire hjul, hvor kræfterne fordeles efter behov.

Ifølge fabrikken går den 12,2 km pr. liter, men det kræver, at man holder igen med at udfordre bilens potentiale. Gør man det, stiger forbruget, og man har svært ved at holde den oppe på 10 km pr. liter.

Der er derfor alt andet end fornuft og miljø i denne bil, men til gengæld er den sjov at køre. Når man træder på speederen, trækker motoren helt rent, og selve gearskiftene foregår næsten umærkeligt. Den enorme og ganske tunge bil køres dermed, som om det var en noget mindre bil.

Der er virkelig god komfort i forstolene, der er elektrisk betjente.
Der er virkelig god komfort i forstolene, der er elektrisk betjente. Hovedstøtterne er særligt komfortable i deres udformning og er ekstraudstyr til knap 3.000 kr.

Hvilken Audi SQ5 er bedst?

Audi Q5 er en SUV, og dermed har bilen en stor højde og en rummelig kabine. Ind- og udstigningen er komfortabel, og man har et godt overblik over trafikken.

Audi har dog valgt at bygge Q5 i to udgaver, dels som en traditionel SUV, dels i en mere coupé-agtig udgave, som Audi kalder Sportback. Sidstnævnte har en mere skrånende bagende og er den, vi her har testet.

Merprisen for Sportback er 40.000 kr., og om man er mest til den ene eller den anden version, er nok ret individuelt. I begge udgaver får man samme fine køreegenskaber, så det er primært udformningen af bagagerummet og pladsen ved bagsædet, der adskiller de to udgaver.

Uanset valg af model får man i Audi SQ5 en herlig bil med en suveræn teknik. Den er hundedyr, men dieselmotoren, den gode køreoplevelse og selve bilens konstruktion skal nok være tillokkende for dem, der ikke ønsker at rode med ladekabler og elbiler.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve