Audi TT forfra
Biltest

Audi TT - giver gavmildt igen

Audi TT er en flot oplevelse både bag rattet og på vejen. Det er en dyr sportsvogn, men køremaskinen giver gavmildt alt igen til den køreglade ejer.
Audi TT bagfra

Motors vurdering

Audi TT

15,6 km/l
Benzin
816.664 kr.
  • Køreglæde
  • Motor
  • Udseende
  • Udsyn
  • Bagsædeplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4. cyl.
  • CO2 udledning
    149 g/km
  • Effekt
    230 hk
  • Moment
    370 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.500 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    280 liter
  • Akselafstand
    251 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 8,05 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Hvis opgaven går ud på at finde en bil, hvor man kan bruge flere penge end nødvendigt, men hvor man samtidig sikrer sig, at man får masser af sjov for pengene, ja, så er Audi TT et rigtig godt valg.

Sjældent har vi haft et så muntert bekendtskab med en testbil, som det vi fik i denne Audi TT med toliters turbomotor, firehjulstræk og S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse. Prisen begynder for denne version ved 817.000 kr., men millionen er inden for rækkevidde med nogle få velvalgte krydser på ekstraudstyrslisten.

Det kunne f.eks. være ud for B&O-anlægget, den justerbare undervogn, LED-forlygterne, en særlig businesspakke med navigation samt et par lækre designdetaljer. Men så er man også så lækkert kørende, at det næsten gør ondt at gå fra bilen.

Audi TT kabine
Bag rattet er man i hopla. Køreindtrykket er berusende, og bilens køreevner er i denne firehjulstrukne udgave fantastiske. Materialevalget er over middel.

Vandret elastikspring

Med en egenvægt på bare 1.335 kg bliver Audi TT hele tiden en veloplagt partner. Skal den accelerere fra 0 til 100 km/t., klares det på bare 5,3 sekunder, og det føles sindssyg hurtigt. Følelsen akkompagneres af et lydbillede fra motoren, der er fantastisk.

Den samlede oplevelse er berusende, og man har fornemmelsen af, at man bare kan blive ved og ved med at sidde bag rattet. Firehjulstrækket sørger hele tiden for et godt vejgreb, og ved kørsel gennem kurver flyttes der rundt på kræfterne mellem for- og baghjul, så TT aldrig bliver kedeligt understyrende, men i stedet hele tiden holder en linje gennem svinget, der matcher udslaget på rattet. Sådan skal det gøres!

Skal den accelerere fra 0 til 100 km/t., klares det på bare 5,3 sekunder, og det føles sindssyg hurtigt.

Gearkassen skifter pænt, og vil man være klar i et lavere gear før en overhaling, kan man let skifte op og ned via skiftegreb bag rattet. Det er en fornøjelse, man indimellem benytter sig af, andre gange lader man trygt automatikken klare ærterne.

Indretningen er baseret på to store forstole, hvor selv store danskere sidder godt. Førerpladsen er en opvisning i lækre detaljer. Ventilationsdyserne er udformet som små jetmotorer, og i midten af dem er der et lille display, som angiver indstillinger af hhv. klimaanlæg, sædevarme og temperatur.

Bag rattet er instrumenthuset erstattet af en kæmpe farveskærm i høj opløsning. Den viser naturligvis fart og omdrejningstal, men layoutet kan let ændres fra en knap på rattet, så instrumenterne bliver små, hvorved der f.eks. bliver plads til et kæmpe navigationskort eller oplysninger om musik, internet, vejr o.s.v. Det sidste kræver, at man har tilvalgt muligheden for at koble bilen op til internettet. Alt i alt er denne løsning både flot, imponerende og velfungerende.

Audi TT skærm
De traditionelle instrumenter er erstattet af en stor farveskærm, der kan skifte visningen til alt fra store runde instrumenter til et stort navigationskort eller oplysninger fra bilens store computer. Mageløst!

Smukke former

Audi TT er i princippet en firepersoners bil. Men bagsædepladsen er så begrænset, at man skal betragte den som en topersoners. Bagagerummet er på 305 liter, hvilket er o.k. Men folder man bagsædets ryglæn forover, øges det til en kæmpe lastflade, og så er der plads til både golfkøller og rejsetasker.

Den lille sportsvogn er i høj grad bygget i aluminium, og med denne tredje generation er designet tilbageført, så det læner sig op ad den form, den første udgave af TT fra 1998 havde. Linjerne er skarpe, men alligevel har bilens profil det bløde, buede tag, der på smuk vis indrammer kabinen.

Fortil er der dog kommet lygter af nyeste generation. Standard er xenonforlygter, men der kan tilkøbes to typer af LED-forlygter, hvor den dyreste er af matrixtypen, der lader lyskeglen variere alt afhængigt af trafikken foran bilen. Er økonomien til det, er det helt klart denne type, man skal vælge.

Det er ærgerligt, at Audi TT ikke fås med nyeste sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot, hvilket koster den en stjerne hos Euro NCAP. Ud over dette klarer den sikkerhedstesten med bravur, og da Audi TT på områder som design, køreegenskaber, kvalitetsfornemmelse og brændstoføkonomi skiller sig så positivt ud fra de fleste andre sportsvogne, så lader vi nåde gå for ret og flotter os med seks sjove stjerner.