BMW 116d - den komplette 1-serie

Motors vurdering
BMW 1-serie
- Motor
- Komfort
- Køreglæde
- Ikke tre års garanti
- Brændstof-økonomi
BMW er kendt for at kræse for køreglade bilister, men den nye 1-serie er noget særligt. Især basismodellerne, der har en bedre komfort takket være mindre dækmontering, har en umiddelbarhed i styretøjet, som i den grad løfter køreoplevelsen. Det er en af den slags biler, hvor man sidder og søger efter svinkeærinder på vej hjem blot for at køre en lidt længere tur.
Men det, som de kommende 1-serie-ejere vil glæde sig mest over, er, at bilen er vokset markant i forhold til forgængeren. For selvom højden er uændret, er den blevet 8,5 cm længere og 1,7 cm bredere og vokset 3 cm i akselafstanden. Det sidste er vigtigt, fordi det har givet markant bedre plads i kabinen.
Hvor bagsæderne tidligere især var til de mindre børn, er der nu også plads til de store teenagere. Bagagerummet er ikke klassens største, men der er splitbagsæde, og de 360 liter er meget regulært indrettet med to små kroge i siderne til at hænge poser på.

Bedre materialer og grej
Kabinen har fået et løft. Det er følelsen ved at trykke på en knap, valget af materialer, som passer godt sammen i tekstur, og så har BMW valgt at forbedre standardudstyret. Nu er læderrat med knapper standard ligesom tozonet klimaanlæg, sædevarme foran, isofixbeslag og cd/radio med en flot 6,5-tommer-skærm placeret over midterkonsollen. Men vi savner bluetooth-forbindelse til telefonen, og det koster 10.971 kr. Godt nok får man også USB-stik med, men ... Det er i det hele taget nemt at købe sig fattig i udstyr – ikke fordi BMW tager ublu priser for det hele, men der er hele fem sider med ekstraudstyr at vælge imellem.
Nyt i 1-serien er Eco Pro, som er et økonomikøreprogram, hvor motorstyringen og klimaanlægget bliver sat i økomode. Samtidig starter en lille blå kilometertæller, der viser, hvor meget længere man kommer til at køre på tanken, fordi man har trykket på knappen. Smart, men burde bilen ikke bare køre Eco Pro til hverdag?
Testbilen var basisdiesel-motoren, 116d, som ikke er på1.6-liter. Alle dieselmotorerne er på to liter med henholdsvis 116, 143 og 184 hk og med moment på hhv. 260, 320 og 380 Nm. Der er altså en mærkbar forskel på, hvor godt motorerne trækker.

Overvej en leasingløsning
Motor har også kort prøvet den kraftigste version, og den er bomstærk. Men når man har kørt langt i basismodellen, savner man egentlig ikke de ekstra kræfter.
Uanset om man vælger diesel eller benzin, får man en firecylindret turboladet motor, hvilket er specielt, da BMW igennem tiderne har været kendt for deres sekscylindrede rækkemotorer. Men tiderne skifter, og i dag er det ikke muligt at lave en sugemotor med lige så god brændstoføkonomi som en turboladet motor.
Benzinmotorerne er på 1.6 liter og har hhv. 136 og 170 hk. Vi har kørt den kraftigste version, og den har en kultiveret motorgang. Den føles ikke overraskende hurtigere end basisdieselmotoren, men man savner lidt det bundtræk, som er i den kraftigste dieselversion.
I den sidste ende er det pengepungen, der afgør, hvor kraftig en bil man kan anskaffe sig. Men her bør man overveje privatleasing. For selvom BMW tilbyder relativt billige service- og reparationsaftaler, er prisniveauet for 1-serien i den højere ende. Og her kan det være interessant at overlade værditabet til BMW og selv nøjes med at nyde køreturen.
