BMW 2 forfra
Biltest

BMW 2 - den første forhjulstrækker

Med 2-serie Active Tourer har BMW lavet en virkelig velkørende bil, der for entusiaster noget kontroversielt kun har træk på forhjulene. Men det skal den ikke høre et ondt ord for.
BMW 2 bagfra

Motors vurdering

BMW 218d

24,4 km/l
Diesel
438.680 kr.
  • Motor
  • Udsyn
  • Adgangsforhold
  • Pris
  • Fleksibilitet
  • Ikke 3 års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    330 Nm
  • Topfart
    208 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.450 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    468 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:434 cm B:180 cm H:159 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 4,15 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Glem alt, hvad du ved om BMW, for med 2-serie Active Tourer træder den tyske bilproducent ind i et helt nyt marked. Væk er baghjulstrækket, den sekscylindrede motor og sedankarrosseriet. Active Tourer hilser velkommen med gode adgangsforhold i et højt og rummeligt karrosseri, tre- og firecylindrede motorer og træk på forhjulene.

Det sidste er det mest kontroversielle i forhold til mærkets historie. For netop træk på baghjulene har været med til at positionere bilmærket over for konkurrenter som Audi. Det er dog et logisk træk, for selvom dynamikken er anderledes i en bil med baghjulstræk, tror nogle af BMW’s kunder allerede, at deres bil har forhjulstræk. Og i en høj bil med fokus på fleksibilitet i kabinen giver det mening ikke at have en trækaksel løbende under vognbunden for at få træk på baghjulene.

2-serie Active Tourer er BMW’s første forhjulstrækker, men med ejerskabet af Mini har de lang erfaring med forhjulstrukne biler – og før det med platformen til forhjulstrukne Rover 75. Derfor kommer BMW’s nye model ikke til kort over for konkurrenterne.

Motor vurderer 2-serien til at være en af de mest velkørende forhjulstrukne modeller på markedet p.t. For i modsætning til Mini-modellerne har BMW satset på at skabe balance mellem det sportslige og det komfortable. Du har lyst til bare at køre en længere tur, fordi den føles så frisk, samtidig med at komforten matcher en velafstemt firmabil. Det til trods for, at bilen kører på runflat-dæk, der har hårdere dæksider, fordi du på et punkteret dæk skal kunne fortsætte turen med nedsat hastighed.

Styretøjet er atypisk BMW. Det føles bedre vægtet og er ikke så følsomt over midterstillingen på rattet, når du kører ligeud, og så har det mere selvopretning. Støjniveauet er tillige bemærkelsesværdig lavt, og det er med til at gøre bilen behagelig på lange ture.

BMW 2 kabine
Instrumenterne er klassisk BMW, og det samme gælder den lille skærm på midterkonsollen. Det er svært at aflæse hastigheden ved byfart.

Stille motorer og godt gearskift

Vi har testet 2-serien med en toliters dieselmotor og BMW’s nye trecylindrede benzinmotor på 1.5 liter. Begge udmærker sig ved at have et godt træk fra lave omdrejninger og ved at være ret tyste. BMW’s dieselmotorer har hidtil knurret lidt dybere end konkurrenternes, men med den seneste generation er støjniveauet faldet markant. Det er især under acceleration, at du kan høre forskellen.

Forbruget under vores testkørsel med dieselvarianten lå på 17 km/l, hvilket ikke imponerer, men ved hverdagskørsel vil du kunne nærme dig de 20 km/l. Især med konstant fart kunne vi se, at det er muligt at opnå flotte forbrugstal, selv på motorvej.

Favoritmotoren under testen er benzineren, der både er omdrejningsvillig og trækker flot fra lave omdrejninger. Den nye 1.5-litersmotor, som vi tidligere har prøvekørt i Mini, gør det ganske fremragende.

Der skal også tildeles ros for gearskiftet, der er kort og præcist og gør det til en fornøjelse selv at vælge gear. Er du mere til automatgear, skal du bemærke, at den både findes med seks- og ottetrinsgearkasser afhængigt af motorvarianten. Her har vi kun prøvet den med otte trin, der hører til blandt de absolut bedste p.t.

BMW 2 bagagerum
Det todelte bagagerum reducerer den indre læssekant til ingenting, og du får en næsten plan lasteflade, når bagsædet lægges ned.

Praktisk og komfortabel, men ikke helt en MPV

2-serien skiller sig på det praktiske plan mest ud ved, at sæderne er placeret højt over vejbanen. Det gør adgangsforholdene markant bedre end i de traditionelle BMW’er. Du får næsten fornemmelsen af at køre i BMW’s offroadmodeller, men til en pris, hvor flere danskere kan være med.

Indretningen er en blanding af det velkendte fra BMW og et par nye tiltag. Ærgerligt nok holder BMW fast i sit lineære speedometer, hvor byhastigheder er sværere at aflæse. Men mere ærgerligt er det, at de har placeret ventilationssystemet nederst i midterkonsollen, så du skal have øjnene langt fra vejen, hvis du vil have varme i sædet, lidt mere luft på forruden eller ændre temperatur.

Pladsforholdene i 2-serien er gode, men selvom karrosseriet ser stort ud, er bilen ikke en traditionel MPV. Dertil savner vi, at de fleksible bagsæder er standard, som eksempelvis i VW Golf Sportsvan.

Foran sidder du højt og med et godt udsyn. Forsædet kunne godt støtte bedre på lårene, så er du høj, bør du overveje at tilkøbe sports- eller komfortsæder. En lidt bred stolpe bag bagdørene hindrer udsynet lidt, men i forhold til standarden i dag kan du lettere se cyklister. Bagved er der også god plads til to personer, men tre kommer til at sidde lidt klemt i bredden.

Testbilen var udstyret med Advantage-pakken med multifunktionsrat, klimaanlæg med to zoner, P-sensor bag og aktiv fartpilot. Den bør man vælge til bilen. Men som alle øvrige BMW-modeller er der et stort program med ekstraudstyr, og her skal man være varsom, for prisen kommer ud af bilens naturlige leje.

Så er du faldet for 2-serie Active Tourer, bør du holde dig til det mest basale udstyr eller kraftigt overveje at lease bilen. På den måde får du et bedre overblik over de samlede omkostninger ved bilejerskabet. Uanset finansieringsløsning er Active Tourer en af de mest spændende biler, der er kommet på markedet i år. Den trækker BMW i en mere ældrevenlig retning, hvor der er mere fokus på det praktiske og mindre fokus på det sportslige.