BMW 3-serie - livlig og komfortabel
Motors vurdering
BMW 3
- App-styring
- Rækkevidde på el
- Køreglæde
- Bagagerum
- Lademulighed
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning32 g/km
-
Effekt292 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart230 km/t.
-
Acc. (0-100)5,9 sek.
-
Køreklar vægt1.815 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum375 liter
-
Akselafstand285 cm
-
Officiel rækkevidde59 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:471 cm B:183 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,90 kr./km
- Målt rækkevidde 39 km
BMW 3-serien som plugin-hybrid er baseret på en toliters benzinmotor, hvor der er bygget en elmotor ind mellem den og gearkassen. Bilen har således stadig baghjulstræk og en traditionel ottetrins automatgearkasse. Bilen fås endnu kun som sedan, men en stationcar er på vej.
Bilen har elektrisk varmeapparat, så den kan forvarmes, mens den er koblet til en ladestation. Det hele kan styres fra en app.
Kørslen er meget oplivende, og denne udgave opleves både hurtig og komfortabel. En klart bedre løsning end en traditionel udgave, hvis man vel at mærke har mulighed for at oplade bilen dagligt. Her skal man dog have lidt tålmodighed, for den kan kun oplades med én fase, og det betyder, at en opladning tager mellem tre og fire timer. Batteriet er placeret bagtil, og det har mindsket bagagerummet en smule.
Trækker kun 750 kg
Under testen kørte vi 39 km på el alene, hvilket er noget lavere end de opgivne 51-59 km. På tomt batteri målte vi benzinøkonomien til bare 14,2 km pr. liter, og det er det, man skal regne med og ikke det mere teoretiske fabrikstal, der stiller 71,4 km pr. liter i udsigt.
Det viser, at det er meget vigtigt, at man husker at lade bilen op. Batteriet er på 12 kWh, og det kan lades op på 3,5 timer, da BMW 330e kun kan oplades med en enkelt fase og i alt 3,7 kW.
Bilen må kun trække en trailer på 750 kg, uanset om påhængsvognen har bremser eller ej.