BMW 545e – Slagtilbud til 650.000 kr.
Motors vurdering
BMW 5
- Motor
- Køredynamik
- Pris
- Rækkevidde på benzin
- Midterplads på bagsædet
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor3.0 liter – 6 cyl. + elmotor
-
CO2 udledning49 g/km
-
Effekt394 hk
-
Moment600 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)4,7 sek.
-
Bagagerum410 liter
-
Akselafstand298 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:496 cm B:187 cm H:148 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,45 kr./km
- Målt rækkevidde 46 km
En konsekvens af afgiftsomlægningen, der har gjort elektrificerede biler billigere på det danske marked, er, at flere plugin-hybrider nu er blevet markant billigere end deres søskende med forbrændingsmotorer.
Det er især tydeligt for biler i den dyrere ende af prisskalaen, hvor de trods mere teknologi, flere hestekræfter og bedre præstationer typisk er billigere end udgaver med traditionel teknologi.
Det kommer for alvor til udtryk i BMW 545e, som ligner et decideret slagtilbud, omend i den dyre ende af skalaen.
Hvad driver BMW 545e?
Hjertet i BMW 545e er BMW’s fantastiske rækkesekser med 286 hk, som er kombineret med en elmotor på 110 hk. Tilsammen giver de en ydelse på 396 hk og et formidabelt moment på 600 Nm.
Prisen er et godt stykke på den forkerte side af 600.000 kr., men sammenligner du med for eksempel BMW 530i xDrive, som også har firehjulstræk, men „kun“ 252 hk, sparer du mere end 80.000 kr. og får 142 heste mere at gøre godt med.
Elmotoren kan drive bilen kun på strøm med hastigheder op til 140 km/t., og WLTP-normen lover 57 km/l. Vi kunne køre 46 km på strøm alene ved 15 grader celcius – ikke langt fra de officielle 56 km.
Hvordan kører BMW 545e?
Køredynamikken er helt i top i BMW 545e, og de 200 kg batterier synes ikke at hæmme præstationerne synderligt – tværtimod er kombinationen af den sekscylindrede benzinmotor og den ganske kraftige elmotor med til at give bilen sportsvognspræstationer.
0 til 100 km/t klarer den således på 4,7 sekunder, og det er på Porsche 911-niveau. Topfarten er på vanlig tysk facon begrænset til 250 km/t.
De fine præstationer betyder dog ikke, at BMW 545e udelukkende er sportslig i sin køredynamik. Bilen er behagelig at omgås på landevej og motorvej, næsten til den komfortable side, mens den disker op med en mere sportspræget attitude, når vejen snor sig. Det gælder selvfølgelig særligt, når køreprogrammet Sport er valgt.
Til daglig vil de fleste nok vælge Hybrid-indstillingen, som effektivt veksler mellem eldrift og benzinmotor efter kørselsmønstret. Det er også muligt at vælge Electric, der som navnet antyder tvinger bilen til ren eldrift, så længe der er strøm på batteriet.
Hvordan er BMW 545e indrettet?
Kabinen er velindrettet med gode sæder og en fremragende førerplads. Der er et digitalt instrumenthus foran føreren, mens en stor skærm oven på instrumentpanelet viser kørefunktioner samt navigation, radio og telefon.
Det hele styres effektivt og intuitivt af en stor drejeknap mellem forsæderne. Klimaanlægget styres fortsat med traditionelle knapper, og det fungerer fint.
Der er fin plads ved bagsædets vinduespladser, mens pladsen i midten generes af den meget brede kardantunnel og en temmelig ringe siddekomfort.
Hvor god plads er der i BMW 545e?
Reelt er BMW 545e derfor mere en firepersoners bil, i hvert fald hvis det er voksne, der skal ud på længere ture.
Bagagerummet er skrumpet lidt for at gøre plads til batterierne og en kælder til ladekabler under gulvet og er nu på 410 liter mod 530 i udgaverne med forbrændingsmotor alene. Det er dog stadig godkendt.
En sidegevinst er, at bagagerumsgulvet nu er i plan med bagklappens åbning, så det i mange tilfælde er lettere at laste bagagen. Batterierne tager også en del af benzintanken, som er reduceret fra 68 til 46 liter. Det går ud over rækkevidden, men er forhåbentlig også med til at sikre, at man sørger for at lade bilen op løbende.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om plugin-hybrider.