BMW i3 set fra siden
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

BMW i3 - sjov letvægter

BMW i3 er absolut ikke ny. Men dens fokus på lav vægt, nye materialer og anderledes design gør, at den stadig ser moderne ud. Rækkevidden er dog et problem, og bagdørene skal man ikke have brug for for ofte.
BMW i3 set bagfra

Motors vurdering

BMW i3

El
379.000 kr.
  • Udstyr
  • Støjsvag
  • Udsyn
  • Bagageplads
  • Indstigning til bagsæde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor (baghjulstræk)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    170 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.345 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    260 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Officiel rækkevidde
    310 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:401 cm B:178 cm H:160 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 231 km

Sikkerhed

2013
Luk

Der er virkelig tænkt i alternative baner, da BMW i3 skulle designes. Der er anvendt en stor grad af komposit-materialer for at holde vægten nede, ligesom f.eks. døråbningerne er monteret, så man har sparet en midterstolpe mellem for- og bagdøre. Det betyder, at i3 med en køreklar vægt på bare 1.345 kg er blandt de letteste elbiler på markedet.

Læs også: Motors tidligere test af BMW i3

I denne udgave er batteriet vokset til 42 kWh, og det har øget rækkevidden betydeligt. Vi målte dog kun 231 km på motorvej, og det er lige i underkanten for at kunne bruges i hverdagen. Det skal man i hvert fald tænke over.

BMW i3 kabine
Billedtekst her

Alt i udstyr

Men det er heller ikke på motorvejen, at BMW i3 er i sit es, for retningsstabiliteten kunne godt være bedre, ligesom affjedringen ikke er helt tip-top. Men i byen imponerer den, og her er særligt det gode udsyn og den korte venderadius rart.

Læs også: Komplet samling af alle Motors test af elbiler

Den udgave, vi her har testet, er en topmodel med næsten alt i udstyr. Den fås billigere i mere ordinære versioner, men er man til masser af lækkert BMW-udstyr, er det uden tvivl denne, man skal gå efter. Der følger også tre års strøm med i købet.

En sjov detalje finder man ved de bagudhængslede bagdøre. De kan først åbnes, når fordørene er åbne, ligesom de skal lukkes først, før fordørene kan lukkes. Fordelen er, at man helt slipper for dørstolpen mellem for- og bagdørene, hvilket letter ind- og udstigningen. Ulempen er, at man ikke lige kan slippe bagsædets passagerer ind eller ud af bilen, uden at man først skal åbne fordørene. Om det er et problem eller en smart detalje, må man gøre op med sig selv, men lidt træls bliver det, hvis man alt for ofte skal have bagsædepassagerer med på en køretur.

BMW i3 har et ret lille bagagerum. Heldigvis er der forrest et lille rum, hvor der er plads til ladekabler, men selve bagagerummet er stadig småt, og vi måtte f.eks. opgive at få plads til vores test-barnevogn. BMW i3 er derfor ikke en oplagt bil for børnefamilien.

VIDEO: Tag med på test af BMW i3

 

Læs Motors gruppetest af alle elbiler i 2019