BMW iX set skråt forfra, mens den kører på en landevej
Biltest

BMW iX – Luksusbilen er skabt til langture

BMW har opdateret den store el-SUV, iX. Vi har her testet den med firehjulstræk og et enormt batteri, der leverer den p.t. længste rækkevidde, vi nogensinde har målt.
BMW iX set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

BMW iX

El
849.900 kr.
  • Komfort
  • Assistenter
  • Rækkevidde
  • Betjening
  • Venderadius
  • Ikke fem års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (netto): 109 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    544 hk
  • Moment
    765 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.580 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Bagagerum
    500 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    701 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 7
    Batterigaranti: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:497 cm B:197 cm H:170 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,20 kr./km
  • Målt rækkevidde 565 km

Sikkerhed

2021
Luk

Rekorder er til for at blive slået, og BMW iX har p.t. den længste motorvejsrækkevidde, vi har målt. Hele 565 km målte vi med hastigheder op mod 110 km/t, og for en stor SUV er det en imponerende lang rækkevidde.

Rekorden har den sammen med en Audi A6 i en lav hatchbackudgave, og BMW’ens våben er et større og i det hele taget enormt batteri på hele 109 kWh.

Dermed er iX ikke den mest effektive elbil på markedet, men det er ikke mange år siden, en elbil med tilsvarende størrelse havde et motorvejsforbrug, der var markant højere.

Vi kørte nu 5,2 km pr. kWh, hvilket er bedre end gennemsnittet for de seneste 20 elbiler, vi har testet. Og det selvom BMW iX er en af de største biler, vi har testet i år.

Førerpladsen i en BMW iX
Trykskærmen er placeret lidt langt væk fra føreren. Der er også enkelte funktioner som f.eks. sædevarme/ventilation og manuel aktivering af recirkulation, som kræver mere end ét tryk.

Hvad er rækkevidden i BMW iX?

Den officielle rækkevidde for iX xDrive60 er op til 701 km, men i Fully Charged-udstyrsversionen er WLTP-rækkevidden kun 660 km. Det skyldes blandt andet, at den har større dæk og vejer mere.

Men når batteriet er så stort som på testbilen, og bilen samtidig er relativt effektiv, så giver det ikke kun en lang rækkevidde i en laboratoriemåling. Vi målte således en rækkevidde på hele 565 km ved 20 grader og med 110 km/t, og det svarer til, at man om vinteren vil kunne køre 475 km.

Dermed skal man næsten køre i fem timer på motorvej, før man skal lade første gang. Her har BMW til gengæld et lille teknisk minus, for iX-modellen er fortsat på en 400-volt-platform og ikke 800-volt, som deres kommende iX3 og nogle konkurrenter har.

Men med et stort batteri og gode battericeller opnår den alligevel en effektiv ladning med 210 km (40 kWh) efter 15 minutter, og lader man i 30 minutter, får man 385 km (74 kWh) ekstra på batteriet.

Stor skærm i en BMW iX
Betjeningen af BMW’s modeller er nær identisk. Der er stor fleksibilitet i måden skærmene betjenes på, men det kræver lidt tid til at indstille menuerne, for der er virkelig mange apps at vælge imellem.

Hvordan kører BMW iX?

Bag rattet er iX en fornøjelse. Selvom der er tale om en høj SUV-model, kører den virkelig dynamisk og med en god naturlig følelse i rattet. Forbindelsen mellem rat og hjul er meget kommunikerende, og det adskiller sig meget fra nogle af de nye især kinesiske modeller, hvor styretøjet går meget let, og hvor man savner glæden ved at fornemme, at man kører bilen.

Det går dog ikke ud over komforten. For iX er en virkelig komfortabel rejsevogn, hvor støjniveauet er lavt, og hvor affjedringen opleves så blød, at det føles, som om bilen svæver hen over asfalten.

Det eneste minus, der står i testnoterne under køreegenskaber, er, at venderadiussen er stor. Så afprøv det, før et eventuelt køb, hvis det er en udfordring i hverdagen.

Ud over selve bilens bevægelser på asfalten, er et af BMW’s stærkeste kort bilens assistentsystemer. Styrehjælpen er ganske enkelt blandt de bedste på markedet.

Vognbaneassistenten placerer bilen et behageligt sted i vognbanen og styrer på en behagelig måde for alle passagerer. Samtidig er det let at korrigere bilens placering i vognbanen, hvis der ligger noget i siden af vejen.

Selvom BMW iX er en stor bil, giver de 544 hk en kraftig acceleration og et generelt stort kraftoverskud. Det gør den bl.a. god til at trække en campingvogn eller en båd- eller hestetrailer. Bilen må trække op til 2,5 tons på krogen, og fordi batteriet er så stort, vil den kunne fungere også over længere afstande.

Gearvælger i en BMW iX
Trods nøglefri betjening insisterer BMW fortsat på, at man skal starte og slutte alle ture på en start/stop-knap. Det er ærgerligt, at de ikke gør det på Tesla-måden, hvor bilen bare er tændt, når man sætter sig i førersædet.

Er BMW iX et godt køb?

Et større batteri, bedre sæder og mere udstyr gør, at iX-modellen er blevet markant forbedret. BMW har ofte været pauvert udstyret, men i denne Fully Charged-udstyrsniveau får man bl.a. massage i forsæderne og varme i bagsæderne. Dertil et godt Harman Kardon-anlæg, headup-display, nøglefri betjening, lædersæder og de bedste assistentsystemer.

Prisen på 850.000 kr. er høj, men historisk set har man ikke kunnet få så meget BMW for pengene før – især ikke, hvis man tager luksusfornemmelsen og bilens lange rækkevidde med i ligningen.

Og apropos rækkevidden, så bliver den rekord formentlig snart slået. Det kunne blive af BMW’s egen kommende SUV-model iX3. Den er på BMW’s neue klasse-arkitektur, som er med 800-volt-opladning og med en officiel rækkevidde på over 800 km.

Den nye iX3 kommer først næste år, og til den tid må man håbe, at BMW har fået gjort noget ved deres garanti. For endnu er nyvognsgarantien på bare to år, og det er skammeligt for et luksusbrand med biler i den helt dyre klasse. Ikke mindst når konkurrenterne, både fra Asien, Volvo, Audi og Mercedes-Benz, alle tilbyder mindst fem års garanti.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her