BMW iX3 set forfra
Biltest

BMW iX3 - Elbil med klassiske dyder

BMW iX3 er en moderne elbil, der er bygget på traditionel vis: Der er god kvalitetsfornemmelse i kabinen og en førerplads med masser af knapper.
BMW iX3 set bagfra

Motors vurdering

BMW iX3

El
620.654 kr.
  • Køredynamik
  • Sæder
  • Materialekvalitet
  • Rum til ladekabler
  • Mange knapper
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto): 80 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.260 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    510 liter
  • Akselafstand
    286 cm
  • Officiel rækkevidde
    460 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:473 cm B:189 cm H:167 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,35 kr./km
  • Målt rækkevidde 400 km
Luk

Tesla har taget bilverdenen med storm. Det amerikanske bilmærke har ganske enkelt opfundet sin helt egen måde at bygge og indrette biler på, og Tesla havde i lang tid næsten elbilmarkedet for sig selv.

Her ti år senere er der kommet mange konkurrenter til, og BMW har længe været med helt fremme. De lagde ud med BMW i3, der nærmest ligner en konceptbil, der har forvildet sig ud i gadebilledet. Men med denne iX3 er vi på mere sikker grund for BMW-kunderne.

Den traditionelle BMW X3 kom frem i 2017, og i denne elektriske udgave har bilen netop fået et lille facelift med en ny gearvælger og nye skærme som det mest opsigtsvækkende. Resten af bilen er opbygget på samme, klassiske måde som den, vi ser i BMW X3.

Trods et stort X i navnet er iX3 baghjulstrukket, og den fås ikke med firehjulstræk. Ønsker du det, skal du enten vælge den større iX eller den lidt mindre iX1. De fleste bilister vil nok kunne nøjes med tohjulstræk og i stedet for have fordel af den lidt længere rækkevidde, det giver.

BMW iX3 kabine
Kabinen i iX3 er af den gamle BMW-skole med velstøttende sportssæder og en indretning med mange knapper til hverdagsfunktioner som klimaanlæg og musik.

Hvad er rækkevidden på BMW iX3?

Den officielle rækkevidde på iX3 er 460 km, dog lidt afhængig af hvor store fælge man vælger. Lidt imponerende kørte vi 405 km i vores 110 km/t.-rækkeviddetest på motorvej ved 20 grader.

Det er en relativ lille afvigelse fra fabrikstallet. Det er også et flot forbrugstal i forhold til, at batteriet har en bruttokapacitet på 80 kWh og en anslået nettokapacitet på 74 kWh.

Der hvor man mærker, at iX3 ikke er ny, men blot faceliftet, er på ladetiden. Vores lynladetest gav 30 kWh efter 15 minutter, det giver en øget rækkevidde på 165 km. Efter 30 minutter fik vi 48 kWh og dermed forøget rækkevidden med 260 km.

Det er fint uden at være prangende, og her halter BMW efter Tesla og flere andre bilmærker i en vigtig disciplin for dem, som kører mange kilometer på motorvej.

BMW iX3 skærm
Skærmens styresystem er ikke den nyeste generation, men det fungerer fint og har alle de funktioner, man forventer i dag. 

Hvordan kører BMW iX3?

Netop køreegenskaberne er en klassisk BMW-dyd. Men her mærker man, at der er tale om en bil, der fås med flere motortyper. Med det tunge batteri bliver affjedringen lidt ukomfortabel og opleves til tider stødende. Det endda til trods for at affjedringen er adaptiv.

iX3 har dog samlet set en god komfort, ikke mindst fordi bilen opleves meget stille. Man mærker, at man kører i en stor bil, og at man sidder højt oppe. Det giver et godt udsyn i trafikken, ikke mindst fordi bilen har ret store ruder.

Sportssæderne støtter godt og er med til at give en god hverdagskomfort i bilen. BMW iX3 er en stor SUV, og det betyder, at der er god plads også på bagsædet. Dog generes midterpladsen af en forhøjning foran bagsædet.

BMW iX3 gearvælger
I kabinen kan man nemmest se, at der er tale om den faceliftede model på gearvælgeren, der er mindre og ligger bedre i hånden. Du skal bruge den blå start/stop-knap, når du starter og slutter din køretur. 

Knapper over det hele

BMW er ved at gå bort fra løsningen med et hav af knapper i de nyeste modeller. Men iX3 har endnu ikke fået den opgradering, så derfor vil man opleve, at der er mange knapper inde i kabinen. Hele 91 kunne vi tælle til, og på det punkt adskiller iX3 sig markant fra Teslas modeller.

Så er man typen, der gerne vil have direkte adgang til bilens mange funktioner, kan iX3 blive en god bil, når man først har forstået de mange knappers funktioner. Også fordi den samtidig har en ganske moderne trykfølsom skærm, der dog ikke har fået BMW’s nyeste styresystem.

De mange knapper giver eksempelvis mulighed for let at slå linjevogteren fra, hvis man kommer ud på en mindre landevej, ligesom klimaanlægget let kan betjenes direkte fra knapperne i stedet for via en undermenu på skærmen.

BMW iX3 bagsæder
Foran det midterste bagsæde er en relativ stor forhøjning, i forhold til at der er tale om en elektrisk SUV. Det er en af ulemperne ved, at bilmodellen også kan fås som plugin-hybrid-, diesel- og benzinbil. 

Usikkerhed om ekstraudstyr

Som mange andre bilproducenter har BMW her i 2022 svært ved at få produceret nok biler i forhold til efterspørgslen. Derfor har de fjernet prislisterne på mange af deres biler herunder p.t. også iX3.

Normalt har man kunnet bestille en hvilken som helst BMW med en bestemt motortype og derefter næsten frit vælge det udstyr, man gerne vil have i bilen. Den frihed er under pres for tiden.

For at kunne optimere produktionen af biler med det udstyr, som BMW kan få fra deres underleverandører, sælger BMW nu primært bilmodellerne med forskellige udstyrspakker.

BMW iX3 bagagerum
Bagagerummet er på 510 liter, og det er i den pæne ende. Det er også meget regulært i formen og let at pakke. Når du lægger bagsæderyglænet ned, er der en plan lasteflade. 

Hvad koster en BMW iX3?

Testbilen var en M Sport Charged, og den havde næsten alt tænkeligt udstyr. Adaptive LED-forlygter, adaptiv fartpilot, adaptiv undervogn, glassoltag, p-assistent med bakkamera, headup-display, nøglefri betjening, udvidet digital instrumentering, sportslædersæder, hifi-anlæg og metallak for at blot at nævne highlights.

Den kostede på testtidspunktet 621.000 kr. Det er mange penge, men når basismodellen blot er 100.000 kr. billigere, får man vitterligt meget udstyr for pengene, og mere end det, man har været vant til hos BMW.

BMW iX3 er for dem, som gerne vil have en klassisk SUV, der kører på strøm i stedet for benzin eller diesel. Den er rummelig, stille og fås med et væld af udstyr. Herunder også en avanceret førerassistentpakke som EuroNCAP netop har givet topkarakter. Generelt set er standarden i bilen meget høj, og det er tydeligt at mærke, at der er tale om en luksuriøs bil.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen