BMW M2 forfra
Biltest

BMW M2 - dramaqueen og hidsigprop

Bombastisk acceleration, højtskrigende vræl og intense køreegenskaber. BMW M2 er en overvældende oplevelse.
BMW M2 bagfra

Motors vurdering

BMW M2

12,7 km/l
Benzin
942.280 kr.
  • Motor
  • Design
  • Køreegenskaber
  • Dækstøj
  • Aut. nødbremse
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter - 6 cyl.
  • CO2 udledning
    185 g/km
  • Effekt
    370 hk
  • Moment
    465 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,3 sek.
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 12 km/l
  • Beregnet økonomi 9,65 kr./km
Luk

Der er gået inflation i antallet af M-modeller fra BMW. Hvor der i 80’erne kun var tre modeller, M3, M5 og M635 CSI, så har de i dag fået følgeskab af denne nye M2, M4, X5 M og X6M. Dertil kommer en lang række modeller med et M i modelnavnet.

M2 er af den gamle skole, hvor fokus er på køreegenskaberne og køreglæden. Designet er også pumpet helt op med store skærme, store fælge og fire kæmpe udstødningsrør.

Og så laver den larm i gaden. M2 har en speciel indstilling, hvor den går fra sportslig sound til distortionfest. Den er ikke lovlig at bruge på offentlig vej, men da lydprofilen indstilles i bagagerummet, og bilen stod i denne indstilling, da vi overtog den, opdagede vi det først efter nogen tid. Da havde vi tilbragt et par timer på motorvej, og her er støjen så infernalsk, at vi næs­ten havde opgivet bilen.

BMW M2 kabine
M-rat, M-lædersæder og M-gearknop understreger modellens fokus på det sportslige. Sæderne giver god støtte under lårene.

Tolv runder med en sværvægtsbokser

Heldigvis havde vi M2 i flere dage, og her oplevede vi en utrolig intens pakke. Den sekscylindrede treliters motor med to turboladere yder 370 hk, og selvom bilen vejer 1,5 ton, er M2 hurtig. Med det automatiske gearskift klarer den 0-100 km/t. på 4,3 sek. Det er hurtigere, end en basis-Ferrari var for 10-15 år siden.

Den kraftige motor kombineret med en relativt kort akselafstand gør M2 til en brutal bil. En frisk landevejstur er som at gå tolv runder med en sværvægtsbokser, hvor man bare venter på at blive sendt til tælling.

I forhold til den oprindelige M3, der definerede BMW’s køredynamiske sjæl, da den kom frem, så savner vi raffinement i styretøjet. Når man drejer ind i sving, er det effektivt, men uden den præcision og føling med styretøjet, som har kendetegnet de helt store M-modeller. Den er rå ligesom sin forgænger 1M Coupé, men savner finesse.

M2 koster over 400.000 kr. mindre end den nye BMW M3 og er lige så hurtig. Men det korte, godt stylede karrosseri ligner ikke den million, bilen koster, og på bagsædet er det kun slangemennesker, der vil finde sig til rette uden at brokke sig. Men M2 handler ikke om bagsædet, for i en sportsvogn er det førersædet, der tæller. Og der sidder man godt.