BMW M5 set forfra, mens den kører ud ad et sving
Biltest

BMW M5 – Stilhed og storm i samme bil

Den ikoniske BMW M5 har fastholdt en stærk og brølende V8-motor, men har fået tilføjet en elektrisk motor. Dermed kan den som noget nyt også være en stille og luksuriøs vogn.
BMW M5 set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

BMW M5

58,8 km/l
Benzin/el
2.085.006 kr.
  • Acceleration
  • Personalisering
  • Køreegenskaber
  • Plads
  • Styretøj
  • Ikke fem års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    4.4 liter – 8 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    39 g/km
  • Effekt
    727 hk
  • Moment
    1.000 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.550 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    500 liter
  • Akselafstand
    301 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:510 cm B:197 cm H:152 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 18,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 65 km

Sikkerhed

2023
Luk

Med en topfart på 130 km/t. imponerer den elektriske del af BMW M5 ikke. Men i kombination med en 4.4-liters V8-motor betyder de elektriske kræfter, at M5 er stærkere end nogensinde. Der er 727 hk og hele 1.000 Nm til rådighed, og for at sætte det i perspektiv havde den første M5 blot 286 hk.

Acceleration er ikke længere et konkurrenceparameter, efter elbilerne har overtaget den paradedisciplin. M5 er dog ikke helt langsom: 3,6 sekunder! Det handler i stedet om totaloplevelsen, og her kan den ikoniske model stadig være med.

M5 er en brutal bil, og måske fordi den både har turbo og elmotor, kommer accelerationen prompte, når man træder på speederen. Man kan vælge en visning, der viser, hvor mange kræfter man reelt bruger, når man kører. Det er en sjov funktion, fordi man ofte bruger under 20 hk, men også fordi man netop har en sjælden mulighed for at registrere, om alle 727 heste og momentet på 1.000 Nm rent faktisk er til stede. Og det er de!

Og for lige at gøre den med topfarten færdig: Topfarten stiger til 250 km/t., når benzinmotoren er aktiv, og tilkøber man en M Drivers Pack, så løftes topfarten til hele 305 km/t.

Førerplads i en BMW M5
BMW har fjernet mange knapper i kabinen, men til gengæld har de et par faste digitale knapper i bunden af trykskærmen. På rattet er der to meget synlige røde knapper. Her kan du lave to personlige indstillinger af bilens mange dynamiske indstillinger såsom motor, affjedring, styretøj og motorlyd, så du udover standardindstillingen kan vælge to personlige indstillinger til mere sportslig kørsel. Det kunne eksempelvis være en indstilling til trackdays.

Hvordan kører BMW M5?

Hjertet i M5 er motoren. Her har BMW siden 2011 snydt på vægten og introduceret kunstig motorlyd i bilens højttalere. Det gør det mere intenst i kabinen uden at genere omgivelserne, men det er lidt underligt, at en topmodel ikke er ægte hele vejen igennem.

M5 har udviklet sig over årene fra at være en dedikeret køremaskine til også at være en luksusbil til bilister, der kører meget. Det afspejler sig i måden, bilen kører på. Den er utrolig komfortabel at køre i, samtidig med at den styrer meget præcist på landevejen.

Som i de fleste moderne biler er følingen i styretøjet dog fraværende, og det er irriterende på et entusiastplan, når de tidligere generationer netop har haft et involverende styretøj. Men kører man meget, vil styretøjet give mere ro i hænderne og bedre komfort på de lange ture.

BMW M5 har firehjulstræk, og det kan bl.a. mærkes i de skarpe kurver. Men går du efter den mest agile køreoplevelse, er M5 ikke svaret. Til gengæld kan den køre på strøm alene til hverdag, og vores måling ved blandet kørsel i byen, på landevej og motorvej viste, at man kan forvente at kunne køre 65 km på el alene.

Det er fint uden at imponere, da batteriet er på 19 kWh. Et plus for de elektrisk interesserede er, at M5 kan lade på tre faser, så batteriet kan lades helt op på to timer.

Skærm i BMW M5
M5 har en kæmpe trykskærm, og der er mange muligheder for at personalisere, hvordan menustrukturen skal være opbygget. Du har mulighed for at gøre bilen nem og intuitiv at betjene, men det kræver, at du bruger tid på at indstille og tilrette menuerne. Også på instrumentskærmen.  

Kan indstilles på mange måder

Det som overrasker mest, er bilens størrelse. For udvendigt er der tale om en stor model, og især som stationcar forventer man en god familiebil. Men de store specialformede M-sæder stjæler plads i kabinen, og med en høj chauffør er der ikke meget benplads til dem på bagsædet.

BMW M5 er baseret på samme platform som fabrikkens elektriske i5, der har fået stor ros for betjeningen. Altså hvis man er typen, der gerne vil personalisere betjeningen af bilen. Søger man i stedet en enkel bil med få indstillingsmuligheder, så er M5 ikke svaret.

For her er overvældende mange muligheder for at indstille bilen, netop som man gerne vil have den. Man kan f.eks. vælge, at bilen automatisk skal sætte fartpiloten 2 km/t. højere end fartgrænsen for at tage højde for fejlvisningen i speedometeret. Man kan også sætte den til 1, 2 eller 5 km/t. for den sags skyld.

Der er virkelig mange ikoner i den store menu, men også her kan man udvælge de primære apps, man vil bruge oftest, og ikke mindst vælge, hvordan både instrumentskærmen skal udformes, samt designe hvordan den trykfølsomme skærm skal være indrettet, så man bedst kan lide den.

Motorrummet i en BMW M5
Du kan se motoren, men de otte cylindre er pakket ned bag et stort plastikdæksel. Selve benzinmotoren yder 585 hk, og med boost fra elmotoren er der hele 727 hk til rådighed.

Skal man vælge en BMW M5?

Men M5 vælger man for den vilde acceleration og bulderet fra motoren. Fornuft er der ikke meget af. Der er blot to års garanti, og selvom du kan køre på strøm på kortere ture, vil du få en stor benzinregning.

Der er desuden mange elbiler som er hurtigere til 100 km/t. end M5's 3,6 sekunder. Men M5 fortsætter accelerationen hvis man vil udforske de tyske motorveje, og så er den hurtigere tanket, end elbilerne kan lade op, hvis man er på langtur. 

Er drømmen tysk power i en stationcar, så er M5 det bedste valg lige nu. For Audi mangler p.t. en model i klassen, og Mercedes-AMG byder ikke på samme kraftværk. 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve