BMW X4 - alsidig limousine

Motors vurdering
BMW X4
- Motor
- Plads
- Firehjulstræk
- Pris
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor3,0 liter - 6 cyl.
-
CO2 udledning156 g/km
-
Effekt258 hk
-
Moment560 Nm
-
Topfart234 km/t.
-
Acc. (0-100)5,8 sek.
-
Køreklar vægt1.895 kg
-
Maks. påhængsvægt2.400 kg
-
Bagagerum500 liter
-
Akselafstand281 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:467 cm B:188 cm H:162 cm
Motors tal
- Målt forbrug 12 km/l
- Beregnet økonomi 8,40 kr./km
X4 føles som en krydsning mellem en stor firehjulstrækker og en lækker, sportslig coupé. Udgangspunktet er langt hen ad vejen BMW X3, og alle udgaver af X4 er da også forsynet med BMW’s avancerede firehjulstræk, der selv fordeler trækkraften mellem for- og baghjul efter behov.
Indvendigt er kabinen opbygget i BMW’s kendte materialekvalitet, og instrumentbordet samt en stor del af interiøret kendes fra X3. Det er da også et fremragende udgangspunkt, og særligt kan man glæde sig over den velintegrerede farveskærm.
Pladsforholdene er imponerende, og ved bagsædet er der næsten uanet knæplads og udmærket loftshøjde. To personer sidder fornemt her, mens en evt. tredje person må slås lidt med den store kardantunnel.
Bagagerummet er med sine 500 liter pænt stort, og den standardmonterede elmanøvrerede bagklap giver let adgang. Fra bagagerummet kan bagsædets ryglæn hurtigt foldes forover, hvis der er behov for mere plads.

Stort motorprogram
Billigste udgave af BMW X4 er forsynet med en toliters benzinmotor med 184 hk. Den er i lighed med de fleste versioner som standard kombineret med BMW’s velfungerende ottetrins automatgear og koster fra 807.000 kr. Så er man uden tvivl godt kørende.
Man behøver dog ikke at have meget mere op af lommen for at vælge blandt de tre benzinmodeller og tre dieselmodeller. For 100.000 kr. ekstra får man således denne testede treliters dieselmotor med seks cylindre og hele 258 hk. Den virker som det helt oplagte valg, og så går den endda længere på literen end grundudgaven.
I vanlig BMW-stil er priserne kun startskuddet til en kamp mellem drømme og økonomi. BMW tilbyder næsten alt tænkeligt udstyr i løs vægt, men det koster. Vores testbil havde således for 178.000 kr. ekstraudstyr, og det omfatter i virkeligheden kun rimeligt udstyr som metallak, læderindtræk, bakkamera, parkeringssensorer, navigationsanlæg og lidt større fælge.
Har man ikke modet og kapitalen til at købe bilen kontant, kunne det være værd at overveje BMW’s program for privatleasing. Her kan man lease bilen i et, to eller tre år til priser, der snildt kan konkurrere med de udgifter, man ville have haft, hvis man i stedet havde købt den. Og så er alle service- og reparationsudgifter trygt parkeret hos BMW, hvilket giver overskud til at nyde bilen og dens fremragende køreegenskaber.
