BYD Dolphin Surf – Billig elbil med masser af udstyr

Motors vurdering
BYD Dolphin Surf
- Plads
- Udstyr
- Garanti
- Betjening
- Ingen trækkrog
- Ladetid
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 46/43,2 kWh (LFP)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt156 hk
-
Moment220 Nm
-
Topfart150 km/t.
-
Acc. (0-100)9,1 sek.
-
Køreklar vægt1.465 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum308 liter
-
Akselafstand250 cm
-
Officiel rækkevidde310 km
-
Garanti (bil/lak/rust)6 / 6 / 12Bilgaranti: Maks.150.000 km. Batteri: 8 år eller 200.000 km
-
MålL:399 cm B:172 cm H:159 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,90 kr./km
- Målt rækkevidde 230 km
Markedet for billige elbiler er i kraftig vækst, og allerede nu findes der en håndfuld modeller til under 200.000 kr. Heriblandt finder vi denne BYD Dolphin Surf, der endda dukker op i en grundudgave til lige under 150.000 kr. i begyndelsen af 2026. Den ser dermed ud til at blive Danmarks billigste bil.
Men indtil det sker, er der kun to versioner i programmet i form af en Boost til 175.000 kr., og denne testede topmodel, der hedder Comfort, og som koster 190.000 kr.
Der er i alle tilfælde tale om en femdørs bil, der størrelsesmæssigt placerer sig mellem mini- og mikrobilerne, og som nok bedst kan betegnes som en moderne udgave af den populære VW Up, som for 10-15 år siden indtog Danmark med storm. Nu er næsten alle nye biler elektriske, og det gælder naturligvis også denne BYD.
Bilen er ret rummelig, men der er kun plads til fire personer, hvilket skyldes, at batteriets vægt i forvejen stjæler en stor del af bilens lasteevne. Og helt i lighed med den gamle VW Up kan BYD Dolphin Surf heller ikke fås med anhængertræk.
Video: Kig nærmere på BYD Dolphin Surf
Hvor god plads er der i BYD Dolphin Surf?
Vores test begynder som altid med en vurdering af bilens pladsmæssige forhold og udstyrsniveauet. Og her er der flere overraskelser. Startende bagfra møder vi et bagagerum, der er overraskende stort, og som byder på mange flere liter end det, man kunne opnå i den gamle VW Up.
Men vi savner smarte løsninger som posekroge, et ordentligt lys og et sikkerhedsnet, der kan holde styr på bagagen. Til gengæld er der et ekstra rum under gulvet, hvor ladekabler kan opbevares. Bagsædets ryglæn kan ret let foldes forover i to dele.
Ved bagsædet er der nem indstigning, og gulvet er fladt, så begge passagerer let kan stige ud i den side, der vender ind mod fortovet. Der er kun to siddepladser, men der er isofix-beslag til autostole ved dem begge samt i øvrigt et tredje beslag ved forsædet.
Pladsen er overraskende god, og man sidder let fire voksne i bilen. Vi savner dog friskluftdyser og bedre lys bagtil, men glæder os over fartgreb, jakkekroge og elruder i bagdørene.

Kameraer viser rundt om bilen
Ved forsædet møder man endnu en overraskelse, idet begge forsæderne er elektrisk justerbare. Det er der altså ikke andre biler i denne prisklasse, der kan matche, og det betyder, at det er ret let at indrette sig en ordentlig kørestilling.
OK, det er ikke på ministerbilniveau, men mulighederne for at indstille sædet overstiger vores forventninger, og man kan let holde ud at køre langt i bilen. Der er også udmærkede fralægningspladser, idet gearvælgeren er placeret som en lille vippekontakt under skærmen, og der er fin plads til mobiltelefonen foran det ret flotte midterarmlæn.
Udsynet er fint hele vejen rundt, hvis vi altså lige ser bort fra det faktum, at der ikke er en bagrudevisker. Det betyder, at man kun kan orientere sig bagud gennem bagruden, når det ikke regner eller sner.
Heldigvis er der i denne udgave flere imponerende kameraer, der tilsammen viser et billede af alt rundt om bilen, blot man trykker på en knap på rattet. Det er smart! Mindre smart er det, at der ude foran kun er et motorrum og altså ingen frunk.

Masser af udstyr i BYD Dolphin Surf
Allerede ved gennemgangen af udstyrslisten er det tydeligt, at dette er en bil, der byder på mere udstyr, end det man ville forvente at finde i en bil i denne prisklasse. Der er et ret stort display foran rattet, der giver information om kørslen.
I midten er der en 10”-skærm, der indeholder navigationsanlæg, musikanlæggets betjening og muligheden for at spejle mobilen trådløst via Apple CarPlay og Android Auto. Man kan også gå på internettet, når bilen holder stille.
Men det er også her, vi finder årsagen til, at vi giver bilen endnu et minus for betjeningen. For det første er skrifttypen og symbolerne på begge skærme meget små og svære at aflæse og trykke på, mens man kører. Men også selve menuerne er komplekse og fyldt med danske oversættelser, der ikke er entydige.
Den store skærm i midten kan rotere fra vandret til lodret skærmvisning.
Og noget så enkelt som et udendørstermometer er der ikke tænkt på. Det er set så meget bedre i mange andre biler, og det er et eksempel på, at BYD ikke har forstået, at det i begge tilfælde er skærme i en bil og ikke et computerspil, de skulle udvikle.
For eksempel kræver det 6-10 tryk på den store skærm, hvis man vil slå den ret hidsige opmærksomhedsalarm fra. Fartalarmen kan heldigvis slås fra via en genvejsmenu, man kan aktivere med to fingre, men også det stjæler al for megen opmærksomhed.
Det samme gælder, når man skal tænde eller slukke for varmen i sæderne, eller hvis man skal justere på ventilationsanlæggets indstillinger. Sidstnævnte er i øvrigt en spøjs konstruktion, hvor man skal vælge et varmeniveau på en skala fra 1 til 17. Så må man blot prøve sig frem, til man finder sit eget niveau.

Assistentsystemerne er svære at betjene
Alle udgaver har samme omfattende system af sikkerhedsassistenter, der kan hjælpe med at gøre kørslen let og sikker. Det er f.eks. den adaptive fartpilot, vognbaneassistenten, opmærksomhedsalarmen og kameraet, der aflæser vejskilte.
Man kan vælge, om man kun vil køre med adaptiv fartpilot, eller om man også vil køre med vognbaneassistenten aktiveret. Men det skal man beslutte sig for, før man kører, idet man kun kan slå vognbaneassistenten fra, når bilen holder parkeret.
Selve fartpiloten er noget nemmere at slå til og fra via knapper på rattet, men de er desværre ikke intuitive i sine funktioner, og det stjæler ofte opmærksomheden. Kunne BYD dog ikke bare se på, hvordan Toyota, Kia, Hyundai, Volvo eller VW har indrettet disse funktioner på en enkel måde, og så kopiere på livet løs?

Masser af motorkraft i BYD Dolphin Surf
Topfarten er kun 150 km/t, men på både lande- og motorvej opleves BYD Dolphin Surf ret dynamisk, og topudgavens 156 hk er nærmest lige i overkanten af det nødvendige. De to andre udgaver yder kun 88 hk, og det måske til den klejne side – må vi foreslå et kompromis for alle tre varianter?
Man kan skifte mellem to niveauer af regenerering (motorbremsning) via en menu på skærmen. Men en egentlig kraftig motorbremse bliver der aldrig tale om, og man kan derfor ikke køre bilen med „one-pedal drive“.
En anden ting vi savner, er muligheden for at aktivere en hastighedsbegrænser, så motorens kræfter holdes nede, når man når en forudbestemt hastighed. Men derudover er bilens køreegenskaber på et godt niveau, og kører man bilen helt manuelt, er oplevelsen faktisk rigtig god. Man glæder sig over et lavt støjniveau, en god acceleration og ikke mindst en fin, lille venderadius.

Langsom opladning trækker ned
Batteriet er på netto 43 kWh, og det er af LFP-typen, hvilket betyder at det dagligt kan oplades til 100 procent, uden at det bliver beskadiget. Det kan der også blive brug for, for rækkevidden er ikke overvældende.
Den officielle rækkevidde er på 310 km, og under vores test kørte vi, hvad der modsvarer 230 km om sommeren og 185 km om vinteren, når man kører konstant 110 km/t.
Det er naturligvis ikke overvældende værdier, og nok også lidt under det niveau, man kan forvente. Rækkevidden om sommeren modsvarer, at man kører 5,3 km pr. kWh.
Når der igen skal strøm på batteriet, foregår det hjemme med op til 11 kW, og ifølge fabrikken med op til 85 kW, når man er på farten. Det sidste har vi naturligvis testet, men her opnåede vi kun en gennemsnitlig ladeeffekt på 60 kW, hvilket modsvarer, at man får tilført 70 km efter et kvarter og 160 km efter en halv time.
Det er bestemt ikke meget og udløser derfor endnu et minus i vores testark.

Flot garanti på BYD Dolphin Surf
Samlet set må man konstatere, at BYD Dolphin Surf er en velkommen elbil i den billigste ende af skalaen. Den leverer en samlet oplevelse, der formentlig vil overstige de flestes forventninger, og kan man leve med den begrænsede rækkevidde og de minusser, vi har anført, venter der sig mange gode oplevelser med bilen.
Vi har beregnet, at det koster 2,90 kr. pr. km at eje og køre bilen i fem år og 100.000 km inklusive alt. Det modsvarer 58.000 kr. om året og er dermed blandt de billigste biler i vores beregninger.
Prisen på et serviceeftersyn ligger på lige omkring 3.000 kr., og et sådant skal foretages hvert andet år eller for hver 30.000 km. Garantien på bilen er på seks år eller 150.000 km, hvilket er noget bedre end FDMs mindstekrav som er fem år og 150.000 km.
Der er derfor en god portion tryghed forbundet med købet, og BYD Dolphin Surf skal derfor nok finde sine fans i Danmark, omend det næppe bliver på samme niveau, som vi så med VW Up i sin tid.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
