Citroën C3 Aircross forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche, FDM
Biltest

Citroën C3 Aircross – taler til hjertet

Citroën lokker med masser af udstyr og muligheden for at designe bilen, præcis som du vil have den. Komforten er høj, men bilen ser bedre ud, end den kører.
Citroën C3 Aircross bagfra

Motors vurdering

Citroën C3 Aircross

20,4 km/l
Benzin
213.970 kr.
  • Ind-/udstigning
  • Udstyr
  • Siddehøjde
  • Fralægningsplads
  • Ej bakkamera
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    96 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.234 kg
  • Maks. påhængsvægt
    840 kg
  • Bagagerum
    410 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:415 cm B:176 cm H:160 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Her er en ægte SUV. Man mærker det, når man stiger ind i bilen, og man mærker det, når man sidder bag rattet. Man ser direkte ud på kølerhjelmen, og det skaber fornemmelsen af at sidde i en høj bil.

Bilens farver kan kombineres på så mange måder, at du kan skabe din helt egen version.

Det kunne vi bekræfte ved vores måling af siddehøjden, hvor C3 Aircross sammen med Ford EcoSport i Motors store mini-SUV-test viste sig at have den højeste siddeposition blandt alle konkurrenterne.

SUV-stilen går igen udvendigt, hvor de sorte plastpaneler giver et råt udtryk. De kan tilmed suppleres med tagbøjler og plastpaneler i moderigtige farver ved for- og bagende.

Citroên C3 Aircross kabine
Førerpladsen er præget af en stor skærm i midten. Der er mulighed for at tilkøbe stofbeklædning, hvilket øger fornemmelsen af hygge.

C3 Aircross er således en bil, der taler til hjertet, og tilkøber man stof på instrumentbord og dørsider, bliver det både hyggeligt og flot. Bilens farver kan kombineres på så mange måder, at du kan skabe din helt egen version.

Læs også: Motors stortest af Citroën C3 Aircross

Køreegenskaberne er meget komfortable, og det er et særligt Citroën-kendetegn. Men vi er ikke helt så begejstrede, når det går lige ud ad landevejen. Her savner vi, at bilen falder lidt mere til ro.

Her er mobilen velkommen

Udover designet og den høje siddeposition, er også selve adgangsforholdene meget generøse. C3 Aircross er en bil, der er utrolig let at komme ind og ud af. Man kan tilkøbe et forskydeligt bagsæde, og gør man det, får man også meget fine forhold for bagsædepassagererne, idet bagsædets ryglæn også kan justeres i vinklen.

Citroën C3 Aircross bagagerum
Læssehøjden til bagagerummet er med sine 70 cm ret høj. Vores testbarnevogn finder plads, men skal lige kantes ind.

Den store skærm i midten er let at bruge, og sammen med Apple CarPlay får man let styr over mobiltelefonen. Citroën tilbyder i øvrigt, at man kan tilkøbe trådløs opladning af mobiltelefonen.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Sikkerheden er god, og alle udgaver af C3 Aircross har en nødbremse som standardudstyr. Du skal dog tilkøbe en ekstra pakke, hvis du vil have alle de sikkerhedsfunktioner, Citroën tilbyder – herunder advarsel for biler i den blinde vinkel.

Her er bilens svagheder

Der er kørelys både for og bag på C3 Aircross, men i vinterhalvåret kan det alligevel være en god ide at tænde nærlyset selv i dagtimerne, da det øger sikkerheden. Gør man det, bliver alle skærme i bilen skruet helt ned i lysstyrke og er derved svære at aflæse.

Vi savner også bedre fralægningsrum og bedre kopholdere omkring førerpladsen. Derudover må Citroën se at få opfundet nogle bedre knapper til styring af sædevarme og et bedre greb til justering af førersædets ryglæn.

Find din Citroën C3 Aircross på FDM biler.dk

Citroen C3 Aircross siddehøjde
Citroën C3 Aircross er blandt de biler i klassen, hvor man sidder højest og hvor ind- og udstigningen er lettest.

Køreegenskaberne er sikre og entydige ved kritiske manøvrer, men ved kørsel lige ud ad landevejen er det som om, bilen aldrig falder helt til ro, og det er generende i længden.

Alt i alt er Citroën C3 Aircross dog en vellykket bil med mange gode typiske Citroën-gener, og Motors testhold kan snildt anbefale et køb af bilen.

Vi peger på netop denne 1.2-liters motor med turbo og 110 hk som bedste køb. Vælg den eventuelt med automatgear – det øger køreoplevelsen betydeligt.