Citroën C3 - fransk folkevogn
15. oktober 2013

Foto: Karsten Meyland Lemche

Citroën C3 har fået et facelift og er med den nye trecylindrede motor blevet en rigtig lækker sag.
Citroën C3
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Førerplads / Forrude
Ulemper
Ikke tre års garanti
Pris
153.670 kr.
Maks. effekt
82 hk
Går man med tanker om en ny bil, og må den gerne være større end de populære mikrobiler, er der god grund til at se nærmere på den faceliftede Citroën C3.
Udvendigt er fronten finpudset, og under motorhjelmen kan man nu vælge den nye trecylindrede benzinmotor med en udmærket benzinøkonomi. Det giver et fint udgangspunkt, og da prisen er relativt god, er C3 blevet en værdig konkurrent i minibilsklassen.
Den trecylindrede benzinmotor yder i denne udgave 82 hk, og selvom det ikke lyder af meget, så er den veloplagt og efterlader ikke et ønske om mere motorkraft. I stedet kan man jagte et lavt forbrugstal. På papiret kan bilen køre 22,2 km/l, men så langt nåede vi ikke. Vi klarede 16,5 km/l som gennemsnit, men man kan godt sætte næsen op efter 18-19 km/l, hvis man gør sig umage.
Gearskiftet er udmærket, og bilen virker alt i alt ret letkørt.

Instrumentbordet er enkelt og overskueligt. Rattet kan justeres i højde og dybde, og speedometeret er fint placeret lige i synsfeltet.
Attraktive priser
Vi har testet udstyrsniveauet Seduction, som er laveste niveau med denne motor. Her omfatter standardudstyret aircondition, læderrat, nedfældeligt bagsæde, fjernbetjent centrallås, varme i forsæder og fartpilot med tilhørende fartbegrænser. Det er flot til prisen.
Vi vil alligevel anbefale en pakke til 7.000 kr., som inkluderer parkeringssensorer bag, elruder i alle fire døre samt elspejle med varme. Desuden er den sjove Zenith-forrude til 8.900 kr. også værd at gå efter. Den giver et helt usædvanligt udsyn fra forsæderne. Har man først prøvet det, er man solgt.
Sammen med tågeforlygter, metallak og levering lander prisen på denne bil på 177.000 kr., og det er altså attraktivt.

Den store Zenith-forrude er ekstraudstyr til 8.900 kr. Den giver et helt usædvanligt udsyn og er noget, man hurtigt bliver vild med.
Fire stjerner i crashtest
Den nye udgave af Citroën C3 er ikke testet af Euro NCAP, men den oprindelige udgave blev testet i 2009 og fik kun fire ud af fem stjerner. Her var det særligt en svag fodgængersikkerhed og manglende aktivt sikkerhedsudstyr, der trak ned.
I denne nye udgave er det aktive sikkerhedsudstyr på plads, og fronten er ændret. Vi ved dog ikke, om den er blevet bedre over for fodgængerne, men samlet set kan man være tilfreds med den del af bilens sikkerhedsudstyr, der tager hånd om fører og passagerer i bilen. Dog er udstyr som automatisk nødbremse ikke en mulighed i C3-familien.
Citroën giver kun to års fabriksgaranti, og det er ikke noget, vi er glade for i FDM. De har dog strikket en meget attraktiv servicepakke sammen, der for et årligt beløb på 6.400 kr. giver fabriksgaranti, serviceeftersyn, vejhjælp, reparationer, lånebil og andre fordele i en periode på fem år og 105.000 km. Det er en god aftale, som vi kan anbefale.

Bagagerummet er dybt og rummer 300 liter. Bagsædet kan som standard foldes forover i to dele, men gulvet bliver ikke plant.