Citroën C3 Picasso forfra
Biltest

Citroën C3 Picasso - mere end blot design

De spændende linjer går hånd i hånd med en yderst velfungerende teknik, og det bringer Citroën til tops blandt små MPV’er.
Citroën C3 Picasso fra siden

Motors vurdering

Citroën C3 Picasso

20,4 km/l
Diesel
223.670 kr.
  • Motor
  • Bagsæde
  • Fartpilot
  • Ej elruder bag
  • Ikke 3 års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    130 g/km
  • Effekt
    110 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    183 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.439 kg
  • Maks. påhængsvægt
    950 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Mål
    L:408 cm B:173 cm H:162 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,30 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Picasso er blevet synonym med fleksible og fornøjelige familiebiler fra den franske bilproducent. I denne udgave er resultatet blevet en spændende bil med et sjovt ydre med bløde hjørner, mange små detaljer og en yderst fin brugsværdi.

Inde i bilen nyder man ved forsæderne et usædvanlig godt udsyn gennem den store forrude, og rundt om førerpladsen er der mange fine fralægningsmuligheder. Rattet kan justeres på alle måder, og et sjovt digitalt speed-ometer, der nærmest står som en skulptur oven på instrumentbordet, giver et godt overblik over bilens aktuelle drift.

Ved bagsædet er der fin plads til tre personer, og gulvet er nærmest fladt i hele bilens bredde, og det giver gode ind- og udstigningsforhold for børn. For voksne glider fødderne fint ind under forstolene, og man sidder godt. Bagsædet er todelt, og hver del kan længdeforskydes 14 cm, ligesom ryglænet kan justeres i vinklen.

Citroen C3 Picasso kabine
Instrumentbordet er præget af det digitale instrument foroven. Gearstangen sidder tæt på rattet og er let at nå.

Vælg dieselmotoren

Vil man udvide bagagerummet, kan ryglænet foldes fremover i et snuptag. Selve sædehynden glider lidt ned, og en klap bag ryglænet sørger for, at gulvet bliver plant. Under gulvet er der bagerst et ekstra rum, så man kan stable bagage, uden at det nederste bliver mast. Det er godt i hverdagen.

C3 Picasso fås med enten en 1.4-liters benzinmotor eller denne dieseludgave, og det er helt klart sidstnævnte, vi anbefaler. Motoren trækker fremragende og giver bilen meget behagelige egenskaber på landevejen, hvor overhalinger foretages så let som ingenting. Køreegenskaberne er i den meget komfortable afdeling, og på FDM Jyllandsringen fremviste bilen både sikre og trygge egenskaber samt gode bremseevner. C3 Picasso er også her en meget moderne bil.

Men alting har sin pris, og C3 Picasso er feltets dyreste bil. Med en prislap på knap 224.000 kr. er der hele 30.000 kr. ned til den billigste, Renault Grand Modus. Alligevel bliver de samlede driftsomkostninger udlignet af Citroëns forventede bedre gensalgsværdi, og det er med til at bringe bilen til tops. Også en god sikkerhedsvurdering fra den dansk-bearbejdede Euro NCAP-test trækker op.

På minussiden kan vi stort set kun nævne den begrænsede garanti på to år. Tilkøber man en service- og reparationsaftale, kan man dog til en vis grad kompensere for denne mangel. Den koster 474 kr. om måneden over tre år og 60.000 km og er stærkt anbefalelsesværdig.

Citoren C3 Picasso bagagerum
Bagagerummet er todelt med en flytbar bund. Selv med bunden i højeste position kan testbarnevognen få plads med hjul på. Rummer 385-500 l.