Citroën C3 - tilbage til rødderne

Motors vurdering
Citroën C3
- Komfort
- Udstyr
- Indretning
- Ingen nødbremse
- Bagsædeplads
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1,2 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning105 g/km
-
Effekt82 hk
-
Moment118 Nm
-
Topfart173 km/t.
-
Acc. (0-100)14,6 sek.
-
Køreklar vægt1.097 kg
-
Maks. påhængsvægt450 kg
-
Bagagerum300 liter
-
Akselafstand254 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:399 cm B:175 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 2,41 kr./km
Citroën har historisk været kendt for at bygge økonomiske biler med egen identitet. En af de mest kendte er den ikoniske 2CV, som levede i over 40 år, og som i høj grad har været med til at grundlægge Citroëns identitet.
Senere har mere eller mindre populære modeller i samme klasse forsøgt sig som arvtagere, men først med C3 lykkedes det i 2001 for alvor for Citroën at genfinde melodien. C3 er nu klar i tredje generation, og med den står vi igen over for en bil, der i den grad lever op til forventningerne til en ny Citroën.
VIDEO: Tag med på test af Citroën C3
Inde i kabinen mærker man straks, at der er gjort meget ud af at skabe en god stemning.
Et friskt design med sjove detaljer, en velindrettet kabine med meget komfortable sæder og en undervogn, der sender tankerne tilbage til netop den næsten over-affjedrede 2CV. Elementer, der får den lille C3 til at skille sig ud fra mængden af småbiler.
Det er en fempersoners bil med fire sidedøre og en stor, tophængslet bagklap. Den holder sig lige akkurat under fire meter i længden, men den er bred og høj og er dermed ret rummelig. Der er masser af plads og god hyggestemning ved forsæderne, mens man ved bagsæderne kæmper lidt mere med plads og komfort. Men sådan er det ofte i bilerne i denne klasse, og målt op mod mange af konkurrenterne er pladsen i Citroën C3 ikke så tosset endda.

Sprælsk og harmonisk
Men inden vi kryber helt ind bag rattet, tager vi lige en runde om bilen. På vores testbil finder vi de sjove Airbumps langs siden af bilen. Det er særlig bløde „fenderlister”, som dels kan tage mod stød fra naboens bildøre på en parkeringsplads, dels være med til at skabe det særlige design, som får C3 til at skille sig ud fra mængden.
En sjov detalje er den lille cirkel forrest, der kan vælges i flere farver, så man på den måde kan gøre bilen mere personlig. Forrest har C3 fået det efterhånden typiske Citroën-look, hvor kørelyslygterne og de egentlige forlygter er adskilt og placeret i etager over hinanden. Sammen med den brede grill mellem forlygterne, der undervejs indeholder de typiske Citroën-dobbeltvinkler, skaber det en identitet, der gør C3 let genkendelig.
Bagtil finder vi et par tydelige baglygter i 3D-design, der sammen med underskørtet giver bagenden et harmonisk udseende. Bagklappen dækker over et rimelig stort bagagerum på 300 liter.
De udvendige farver på bilen kan kombineres med tre farver til taget plus muligheden for at få den leveret i blot en og samme farve over det hele. Netop den tofarvede lakering er med til at gøre C3 til noget særligt.

Hjemlig hygge bag rattet
Inde i kabinen mærker man straks, at der er gjort meget ud af at skabe en god stemning. Man sidder blødt og rart i forsæderne. Instrumentbordet er bygget op omkring en stor skærm i midten og de langsgående linjer med materialer, der kan varieres i form og farve, alt efter hvilken udstyrspakke du vælger. Her vil vi særligt fremhæve den løsning, hvor sædernes stof går igen på instrumentbord og dørsider, men også denne testbils sorte, blanke paneler er smarte.
Skærmen i midten styrer en hel del af bilens funktioner, og man kan glæde sig over, at Citroën endelig har fået danske menuer med fra starten. Ud over at skærmen styrer musik, telefon og mange af bilens funktioner, kan man tilkøbe bakkamera og navigation. Det er ikke standard.
Rattet er ikke læderbeklædt, så det føles lidt bart, men er ellers vellykket udformet og let at justere i højde og dybde. De indvendige dørsider er nydeligt beklædt, og det lille, bløde håndtag er med til at skabe den afslappede stemning i kabinen, der dog generes en smule af et par næsten uanvendelige kopholdere foran gearstangen.
Man sidder godt i forsæderne, der har indbygget varme og trinløs regulering af ryglænet. Generelt er der et godt udsyn, men stolpen mellem for- og bagdøre generer på grund af bredden og dens placering ud for førerens hoved. Det er en konsekvens af bilens indbyggede kollisionssikkerhed, men lidt irriterende i hverdagen.

Overvej en turbo
Kombinationen af de bløde forsæder og den bløde affjedring giver bilen en behagelig evne til at opsluge de fleste ujævnheder på vejen. Der er derfor langt mere komfort end sport over C3, og nogle vil måske mene, at det er lige i overkanten.
Vi fandt dog bilens egenskaber i orden. Så længe den bløde affjedring ikke er gået ud over bilens evne til at styre gennem sving og kurver på en overbevisende måde, ja så er det blot en egenskab, der får C3 til at skille sig ud fra mange af konkurrenternes mere hårde undervogn.
Vi tog bilen med ud på en testbane for bl.a. at gennemkøre en dobbelt undvigemanøvre. Her kunne vi konstatere, at der er tilstrækkeligt styr på undervognen, når det gælder. Og når grænsehastigheden nærmer sig, træder antiudskridningssystemet ESC til og bremser bilen ned i fart, samtidig med at den fastholdes på kursen. Det er bestemt godkendt, omend grænsehastigheden ikke var helt så høj som for de mere sportslige biler.
Vi har testet udgaven med en 1.2-liters, trecylindret benzinmotor med 82 hk. Den passer på mange måder godt til bilen, og den kan man sagtens leve med, selvom den ikke ligefrem imponerer med sine mærkbare vibrationer i tomgang.
Vi kørte hele 19 km pr. liter under vores standardforbrugsmåling, og med så flot et tal er der ikke megen idé i at vælge en dieseludgave i stedet, selvom den kun er 10.000 kroner dyrere. Skulle man vælge noget andet, vil vi pege på turboudgaven af 1.2’eren. Den leverer 110 hk og er en sand fornøjelse – ikke mindst på motorvejen, hvor den i kraft af en mere langbenet gearing holder omdrejningerne i motorrummet nede til gavn for en bedre kørekomfort. Turboudgaven koster 20.000 kroner ekstra.

Gå efter en topmodel
Citroën C3 kommer i tre udstyrsniveauer, Live, Feel og Feel+. Alle udgaver har et pænt sikkerhedsniveau med seks airbags, isofixbeslag til autostole, selehuskere ved alle pladser plus en overvågning af førerens kørsel, hvor bilen foreslår, at du holder en pause, hvis du begynder at køre usikkert.
Derudover er C3 udstyret med et kamera i forruden, der dels er koblet til en vejstribealarm, som advarer, hvis bilen er på vej ud over vognbanens kantlinjer, dels holder øje med vejskilte med hastighedsgrænser, der vises i instrumenthuset og advarer føreren, hvis du kører for stærkt.
kiltegenkendelsen er også koblet til fartpiloten, så du blot ved et tryk på en knap kan fastholde den aktuelle fartgrænse som fartpilotens – eller fartbegrænserens – maksimale hastighed.

Det er dog en stor mangel, at Citroën C3 ikke fra starten har fået den effektive automatiske nødbremse, som ellers er blevet det helt nye hos mange af konkurrenterne. Citroën lover, at den kommer til foråret 2017, men om den bliver standard i alle udgaver, eller hvad prisen i øvrigt bliver, er endnu uklart. Det gør os noget forbeholdne i den samlede vurdering af bilen.
På komfortsiden er der stor forskel på de tre udstyrsniveauer, og Live savner bl.a. aircondition og elruder, og da den altid er koblet til en motor med kun 68 hk, er den ikke rigtig interessant. Næste trin hedder Feel, men indtil videre sælges topniveauet, Feel+, til samme pris som Feel, så det er faktisk denne testede topudgave, du bør gå efter. Her får du også den store skærm i midten af instrumentbordet, klimaanlæg, elruder ved alle døre og en særlig udstyrspakke, der indeholder regnsensor, automatisk kørelys, automatisk nedblændeligt bakspejl og meget mere.
I den udgave kan du vælge at køre med LED-kørelys foran og slukkede baglygter om sommeren, hvor bilen selv går over på nærlys, når der er behov for det. Om vinteren kan du blot lade lyskontakten stå på nærlys, så kører du altid med tændte for- og baglygter, og det er en rar fornemmelse, når det selv midt på dagen alligevel er halvmørkt. Endnu kan C3 kun leveres med ret simple halogenforlygter, og de imponerer ikke rigtig med deres lysudbytte, når man kører på meget mørke veje.

Ringe garanti
Citroën hører desværre til gruppen af bilmærker med kun en begrænset og utilstrækkelig fabriksgaranti. Mens mange af konkurrenterne tilbyder tre, fire, fem og helt op til syv års garanti mod fabriksfejl, har Citroën begrænset sin dækning til de lovpligtige 24 måneder, og det er bare ikke godt nok i 2017.
Du kan mod en merpris tegne en service- og reparationsaftale på bilen i en periode på f.eks. fem år og 100.000 km. Det koster et fast beløb pr. måned og dækker udgiften til både planlagte serviceeftersyn og uforudsete reparationer.

For denne testbil koster en sådan aftale 532 kroner pr. måned, når den skal dække i fem år og 100.000 km. Værd at vælge – den begrænsede garanti taget i betragtning.
Samlet set er økonomien ved at eje en Citroën C3 helt klart i den lave ende af skalaen, og vælger du denne bil, kan du i praksis holde den kørende for bare 2,41 kroner pr. kilometer eller ca. 4.000 kroner om måneden alt inklusive. Det er en god pris og et forhold, der også er med til at pege på Citroën C3 som et godt køb.
