Citroën C4 Picasso - forfinet familiebil
Motors vurdering
Citroën C4 Picasso
- Indretning
- Motor
- Udsyn
- Ikke danske menuer
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning105 g/km
-
Effekt115 hk
-
Moment270 Nm
-
Topfart189 km/t.
-
Acc. (0-100)11,8 sek.
-
Køreklar vægt1.555 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum537 liter
-
Akselafstand278 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:443 cm B:183 cm H:161 cm
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 3,90 kr./km
De store familiebiler har altid været kendt for gode pladsforhold og en praktisk indretning. Til gengæld har køreegenskaber og banebrydende design ofte stået i baggrunden ud fra devisen: Du kan ikke få det hele på én gang.
Det er denne opfattelse, Citroën nu gør op med. Den nye C4 Picasso kombinerer det bedste fra de forskellige verdener: Den kører godt, ser spændende ud, har masser af avancerede løsninger og har naturligvis god plads. Og så er den til at betale. Priserne begynder ved 265.000 kr. og omfatter i alle tilfælde en fempersonersbil med et flot udstyrsniveau. En syvpersonersudgave dukker op senere på året.
Den nye Citroën C4 Picasso er bygget over en helt ny platform, som også skal huse andre biler fra både Citroën og Peugeot. Platformen kaster store vægtbesparelser af sig, og indregnes alle gevinsterne, løber den samlede vægtreduktion op i 140 kg. Og det er endda til trods for, at bilen er blevet en hel del større end forgængeren. Akselafstanden er således øget med hele 5,7 cm, ligesom sporvidden er øget med over otte cm fortil og over tre cm bagtil.
De nye dimensioner kaster et flot design af sig, som både udstråler plads og dynamik. C4 Picasso er på den måde blevet en rigtig flot bil at se på.
Businessclass-drømme
Lad os begynde med en rundvisning i bilen. Bagdørene er hængslet traditionelt, men de er store og giver fin adgang til et bagsæde, der i alle versioner består af tre separate stole af samme størrelse. I grundversionen kan man ikke længdeforskyde sæderne, mens det er standard på den bedst udstyrede udgave. Man kan dog tilkøbe det til mellemniveauet for 4.000 kr., og det er værd at overveje, for det giver en fremragende mulighed for at indrette sig en ordentlig hvilestilling, når bilen bruges, som den er tænkt: på lange køreture for hele familien.
Der er flyborde bag forsæderne, og de er udstyret med LED-lys, så man kan se om natten. Der er desuden luftdyser i siderne til gavn for et godt klima, og endelig er gulvet plant, så man har god plads til fødderne, uanset hvilket af de tre sæder man får tildelt.
Ved forsæderne er der ualmindelig god plads, og går man til den og ofrer 40.000 kr. ekstra til lædersæder, så medfølger en særlig loungepakke med elektrisk justerbare sæder med indbygget elektrisk massage, et passagersæde med elektrisk justerbar fodstøtte samt særlige komforthovedstøtter ved alle pladserne. Det er kraftigt inspireret af flyselskabernes businessclass, og det er virkelig noget, der øger komforten.
Alle versioner af C4 Picasso har et hav af fralægningspladser og er ligeledes forsynet med en ekstra stor forrude, der giver et flot udsyn både frem, til siderne og opad til gavn for en god rumfornemmelse og god trafiksikkerhed.
Bagagerummet er enormt og rummer 537 liter, der nås gennem en stor bagklap. C4 Picasso er i sandhed en rummelig bil.
Tre udstyrsniveauer
Citroën har opbygget modelprogrammet, så man næsten frit kan vælge, i hvilken grad man ønsker bilen udstyret. Laveste udstyrsniveau hedder Attraction, og den har i lighed med de øvrige modeller et flot, højt niveau, hvad angår sikkerhed.
På komfortsiden er der manuelt styret aircondition, men mange af de finesser, der kendetegner bilen, er ikke standard. Det er derfor værd at ofre 20.000 kr. på at opgradere til Seduction. Det er her, man får ventilation til bagsædet og justerbare bagsæder samt en masse andre sjove detaljer.
Tredje niveau, Intensive, koster yderligere 32.000 kr. Her får man bl.a. en stor HD-skærm ved instrumentbordet, hvorfra der vises hastighed og andre oplysninger om kørslen.
Bag rattet fornemmer man i særdeleshed, at C4 Picasso er alt andet end en almindelig bil. Det hele virker først lidt uoverskueligt. Rattet er forsynet med en myriade af knapper, og dem skal man lige lære at kende. Det er til gengæld stort set de eneste knapper, der er i bilen. Resten styres nemlig via en berøringsfølsom farveskærm på syv tommer, og når man først har lært metodikken ved både skærm og rat, er det ret enkelt at indstille alt fra klimaanlæg til radio, navigationsanlæg og telefon. Desværre har Citroën ikke oversat alle beskeder og menuer til dansk. Det burde være standard.
Øverst på instrumentbordet sidder en farveskærm på 12 tommer. Den viser hastighed og mange andre informationer fra radio, navigationsanlæg, telefon m.m. I niveau tre er det en skærm i HD-opløsning, mens den er lidt mere simpel i de to første niveauer.
Økonomiske motorer
Motorprogrammet består af en 1.6-liters benzinmotor og en 1.6-liters dieselmotor, som begge kommer i flere versioner. Benzinmotorerne fås uden og med turbo og yder 120 eller 156 hk. Dieselmotorerne er opgraderede udgaver af de 1.6-litersmotorer, vi har kendt gennem flere år. Her er indsprøjtningssystemet og kompressionen ændret, og mindste motor yder 92 hk, mens den kraftige yder 115 hk.
Det er sidstnævnte motor, vi har prøvet. Den gør det overraskende godt og leverer en tilpas mængde kræfter. Den går på papiret hele 25 km/l, men så langt nåede vi ikke. Små 20 km/l er dog også et pænt resultat, og der er ingen tvivl om, at C4 Picasso er en af de mest brændstoføkonomiske biler af sin slags på markedet.
Vi prøvede bilen dels med en manuel sekstrins-gearkasse, dels med en selvskiftende robotgearkasse. Mens den manuelle gearkasse fungerer, som man ønsker og forventer det af en ny bil, så er den selvskiftende gearkasse noget, der kan dele folket.
Nogle generes af ventetiden, når gearkassen går fra det ene gear til det næste, og det indimellem uforudsigelige skiftetidspunkt, mens andre nyder, at man slipper for koblingen og skiftearbejdet. Man kan dog skifte selv via de letbetjente skiftegreb ved rattet. Den automatiserede gearkasse koster 10.000 kr. ekstra, og er man interesseret i den, skylder man i hvert fald sig selv at prøve bilen over en længere køretur, før valget af gearkasse træffes. Undertegnede er tilfreds med skiftefunktionen, men det er et spørgsmål om temperament.
Mange sjove detaljer
Det er mange detaljer ved bilen, som er værd at omtale. Her bliver der kun plads til nogle af de løsninger, som skiller sig ud fra mange andre biler og er med til at gøre C4 Picasso speciel.
Hvis vi starter bagfra, så er der de flotte 3-d-LED-baglygter. De er smarte og er med til at give bilen et særligt kendetegn. De koster 4.500 kr. ekstra.
Bilen kan bestilles med et separat 230-volts strømudtag. Så kan man medbringe alt fra mobilladere til PlayStation. Stikket koster 1.500 kr. ekstra.
Som særlig kørehjælp kan man bestille bilen med en parkeringsassistent. Den kan parkere bilen både på langs og på tværs af køreretningen, og det fungerer fint. Merprisen er beskedne 7.000 kr. – mindre end en reparation efter en P-skade.
En anden sjov detalje er fartpilotens forprogrammerede hastighedsgrænser. Når man aktiverer fartpiloten, kommer en række farttavler frem på den berøringsfølsomme skærm, og så kan man blot trykke på f.eks. 70-km/t.-tavlen, hvis det er det, man højst må køre.
Man kan også tilkøbe en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. Den virker glimrende på motorvej, mens dens køreprogram ikke rigtig egner sig til kørsel ved landevejshastigheder, da den alt for let slår fra. Til gengæld er den relativt billig: 14.000 kr.
Fortil er LED-kørelyslygterne med til at skabe en let genkendelig og moderne front. Ekstraudstyrslisten omfatter desuden sjove detaljer som et kamera, der viser bilen oppefra i et 360-gradersbillede, så det er lettere at undgå P-skader.
Citroën er kendt for sin komfortable affjedring, og den går igen i C4 Picasso. Affjedringen er måske en anelse for meget ovre i den bløde afdeling, men det er en smagssag. På motorvej kører bilen forbilledligt, og man mærker med det samme, at den er skabt til lange ture.
Kører man derimod på små, snoede veje, er det, som om bilen aldrig falder helt til ro. Det skal man lige vænne sig til. Styretøjet er letgående, bilen er retningsstabil, og både bremser og kobling virker upåklageligt. Bremserne er forsynet med en hillholder, som kortvarigt fastholder bremsetrykket, når man skal sætte i gang på en bakke. Det gør det let at køre bilen.
Der er elektrisk aktiveret parkeringsbremse, og den slår automatisk til, når man parkerer bilen, ligesom den selv slår fra, når man sætter i gang. Det er en smart anordning, og det giver tilmed god fralægningsplads mellem forsæderne, når gearstangen ikke skal fylde op.
Citroën C4 er naturligvis udstyret med et velfungerende antiudskridningssystem, der fint griber ind, hvis man presser bilen for hårdt. Det kunne f.eks. ske ved en kraftig undvigemanøvre, og så er det rart at vide, at bilens bremser griber ind for at stabilisere bilen og reducere farten.
Tilkøb gerne servicepakke
Citroën sælger sine biler med en simpel toårig fabriksgaranti, og det lever på ingen måde op til FDMs mindstekrav, som er tre år eller 100.000 km. Men Citroën skal alligevel roses for at tilbyde en række servicepakker, hvor man for et relativt lille beløb kan forlænge garantien.
Det foregår i tre tempi: enten som en ren forlængelse af garantien i en selvvalgt periode eller som en pakke, der både indeholder en garantiforlængelse og adgang til alle planlagte serviceeftersyn i den valgte periode. Bedst er dog den pakke, der både indeholder garanti, adgang til planlagte serviceeftersyn, reparation af alle uforudsete fejl samt vejhjælp og lånebil i en selvvalgt periode. Den koster 7.680 kr. pr. år, hvis man tegner den over en periode på fem år og 100.000 km.
Det er ikke dumt og i høj grad med til at gøre købet af en C4 Picasso til en tryg og økonomisk overkommelig handling – også selvom man vælger udgaverne med HD-skærme, parkeringsautomatik, radarstyret fartpilot, selvskiftende gearkasse, sæder med indbygget massage og elektrisk bagklap, hvor der jo er en del, der kan gå i stykker med tiden.