Citroën DS3 - sjov sommerbil

Motors vurdering
Citroën DS3 Cabrio
- Design
- Udstyr
- Elkaleche
- Adgang til bagsæde
- Bagageplads
- Ikke 3 års garanti
Fabriksdata
-
Motor1,2 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning112 g/km
-
Effekt82 hk
-
Moment118 Nm
-
Topfart172 km/t.
-
Acc. (0-100)12,5 sek.
-
Køreklar vægt975 kg
-
Maks. påhængsvægt900 kg
-
Bagagerum285 liter
-
Akselafstand246 cm
-
MålL:395 cm B:172 cm H:146 cm
Motors tal
- Målt forbrug 16 km/l
- Beregnet økonomi 3,15 kr./km
Her er bilen for dem, der gerne betaler lidt ekstra for luksus og lir, men som ikke er klar til at brænde hele opsparingen af på en dyr luksusvogn. For ca. 250.000 kr. kan man blive glad kørende i den nye DS3 Cabrio, og det er rimeligt for en så spændende bil.
Udstyrsniveauet er ret omfattende, men i lighed med de andre DS-modeller kan man personalisere bilen med udstyr og farver. Det øger naturligvis prisen, men ikke meget mere end godt 30.000 kr., selvom man benytter sig af det hele.

Rolige vindforhold
DS3 Cabrio kører generelt rigtig komfortabelt. Affjedringen er til den bløde side, og servostyringen er fast, men alligevel er det let at dreje rattet.
Med taget lukket er der meget fint udsyn hele vejen rundt, og det gør bilen letkørt. Det er dog en noget anden oplevelse, når man kører med taget helt nede. Heldigvis har det elmanøvrerede tag tre faste positioner, som det selv gør stop ved.
Første stop kommer efter 30 cm, og her får man et lille kig opad, hvilket ventilerer kabinen fint. Andet stop er, når taget er rullet helt tilbage, men hvor bagruden stadig er oppe, og endelig er tredje stop med bagruden nede og taget helt tilbage.
Samlet set er DS3 Cabrio en bil, man nyder at køre åben.

Pladsen imponerer ikke
Vi har prøvet DS3 Cabrio med mindste benzinmotor, som er en 1.2-liters trecylindret motor uden turbolader. Den klarer opgaven godt, og selvom bilen ikke opleves som en sprinter, så mener vi, at det er en god idé at spare på motorkraften og i stedet bruge pengene på at øge mængden af udstyr.
Vil man have en kraftigere motor, kan man vælge en 1.6-liters benziner med eller uden turbo. Med turbo øges prisen med 100.000 kr., og så vokser bilen ud af sin naturlige prisramme. Automatgear fås til to af motorvarianterne.
DS3 Cabrio er tænkt som en topersoners bil, og er man ikke flere, er der god plads og god komfort ombord. Adgangen til bagsædet er kompliceret af, at bilen kun har én dør i hver side. Når man først er kommet derom, er der dog udmærket plads. Bagagerummet er på 245 liter, men adgangen er besværlig gennem en meget lille luge.
Kan man leve med det, venter der gode ture i en af sommerens sjoveste biler.