Citroën ë-C3 Aircross – Prisvenlig elektrisk familiebil

Motors vurdering
Citroën ë-C3 Aircross
- Pris
- Komfort
- Brugsværdi
- Rækkevidde
- Ladetid
- Nøglestart
Fabriksdata
-
MotorEn elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 45/44 kWh (LFP)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt113 hk
-
Moment120 Nm
-
Topfart135 km/t.
-
Acc. (0-100)9,7 sek.
-
Køreklar vægt1.579 kg
-
Maks. påhængsvægt350 kg
-
Bagagerum460 liter
-
Akselafstand267 cm
-
Officiel rækkevidde306 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 2 / 12Bilgaranti: maks. 150.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
-
MålL:440 cm B:185 cm H:166 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,05 kr./km
- Målt rækkevidde 240 km
Citroën ë-C3 Aircross er godt nyt for dem, der har behov for en prisbillig elektrisk familiebil. Bilen er det, vi kalder en mini-SUV, og med en startpris på 200.000 kr. – og blot 15.000 kr. mere for den noget bedre udstyrede version i denne test – er elbilerne nået til et kapitel, hvor man kan få en brugbar ny familiebil til en pris, der passer til mange familiers bilbudget.
For den anførte pris får man således en rummelig bil, hvor særligt pladsforholdene imponerer. Men selvom bilen er pænt udstyret, vil dem, der efterspørger moderne udstyr som adaptiv fartpilot eller avancerede nødbremser for og bag, gå forgæves her.
For fabrikken har skåret modelprogrammet til, så kun de mest elementære detaljer er at finde på udstyrslisten. Det er ikke dårligt, men bestemt heller ikke imponerende.
Til gengæld vil økonomien nok kunne overraske de fleste. For køber man bilen, viser vores beregninger, at man kan blive kørende for en km-pris alt inklusive på bare 3,05 kr., hvilket hører til blandt de billigste biler overhovedet. Og vil man hellere privatlease bilen, kan man blive kørende for godt 2.700 kr. om måneden, hvis man kører 15.000 km pr. år.
Det er også blandt de laveste priser overhovedet, og det inkluderer vel at mærke alle leasingomkostningerne. Så om ikke andet er økonomien et godt argument for bilen.
Video: Se FDMs test af Citroën ë-C3 Aircross
Hvordan kører Citroën ë-C3 Aircross?
Der er også andre egenskaber, der overrasker positivt. For i vanlig Citroën-stil er der gjort en del ud af at skabe god komfort i bilen. Sæderne er rart polstret, og bilens affjedring er udlagt til den komfortable side.
Det betyder, at køreindtrykket præges af en komfortabel og afslappende oplevelse. Ikke noget, der er på niveau med de bedste biler fra Citroën, men alligevel nok til, at man får at smil på læben.
Af samme grund er det også en bil, der bestemt ikke føles sportslig. Mange vil sikkert sige „tak for det“, og man skal ikke forvente inspirerende køreegenskaber og involverende styring.
Styretøjet er nemlig meget letgående og nærmest uden feedback, og bilens kurveegenskaber er nærmest uinspirerende. Det skyldes, at fokus tydeligvis har været på at skabe en bil, hvor det mest handler om at løse hverdagens transportopgaver på en tryg måde for hele familien. Og lige der er bilen på et godkendt niveau.
Vi nød således gode dørhåndtag, når man skal åbne dørene, en let ind- og udstigning ved både for- og bagsædet og et pænt stort bagagerum. Betjeningen af bilen er helt ligetil takket være en udpræget brug af fysiske knapper i stedet for de avancerede skærmløsninger, der ellers er på mode, men som til tider blot komplicerer køreoplevelsen.
Så hurtigt lader Citroën ë-C3 Aircross

Citroën ë-C3 Aircross' rækkevidde kan udfordre
En anden måde at holde prisen på en elbil nede på er at anvende et mindre batteri. I ë-C3 Aircross er det kun på 44 kWh, og så melder spørgsmålene sig straks: Hvor langt kan den køre, og hvor hurtigt kommer der strøm på bilen igen?
Fabrikken angiver den officielle rækkevidde efter WLTP-målemetoden til 306 km. Det er ikke meget og skyldes først og fremmest, at batteriet ikke er større. Så egentlig kører bilen lige så langt på en kWh som de fleste andre elbiler – der er bare ikke så mange af dem til rådighed.
Som altid har vi målt rækkevidden på motorvej med 110 km/t. Der nåede vi 240 km ved 20 grader, hvilket blot modsvarer 200 km om vinteren. Det er lave værdier, og Citroën ë-C3 Aircross er derfor ikke velegnet til dem, der ofte kører meget lange ture.
Men for mange bilejere med egen ladeboks vil den begrænsede rækkevidde næppe være et større problem. For man kan jo bare sørge for, at den altid er fuldt opladet næste morgen. Det kan man i øvrigt tillade sig, fordi batteriet er af LFP-typen, der modsat mange andre bilers batterier godt kan tåle at blive opladet til 100 procent hver dag.
På farten lader bilen ikke specielt hurtigt. Fabrikken stiller 100 kW i udsigt, men vi målte kun 66 kW over en halv time, hvilket modsvarer, at der på den tid kun kom strøm nok på til 180 km ekstra motorvejskørsel om sommeren.

God plads i Citroën ë-C3 Aircross
Citroën ë-C3 Aircross er fra starten konstrueret til at være enten en benzinbil eller som her en elbil. Det bliver dog kun eludgaven, der kommer til Danmark, da benzinudgaven ville blive for dyr. Men fordi modellen skal kunne rumme begge drivlinjer, er ë-C3 Aircross ikke helt så smart indrettet som de modeller, der kun fås med eldrift.
Pladsen i kabinen er dog blevet rigtig fin, hvilket skyldes en akselafstand, der er 13 cm længere end i f.eks. den almindelige ë-C3. Bilen rummer derfor let to voksne ved bagsædet. Bagagepladsen er med 420 liter også blevet ret stor, og bilen rummer derfor let en barnevogn eller en del andet udstyr, der skal med på turen.
Til gengæld må bilen kun trække op til 350 kg. Det er ikke meget, og trækkrogen skal derfor mest ses som en mulighed for at trække en meget lille trailer eller køre med en cykelholder.

Gamle løsninger og gode detaljer
Mens komfort og brugsværdi trækker op i den samlede oplevelse af ë-C3 Aircross, er der også en del, der trækker den anden vej. Det første møder man allerede på vej ind i bilen, hvor nøglen skal fiskes op af lommen, så man kan trykke på lås op-knappen. Inde i bilen skal nøglen i spil igen, idet bilen er udstyret med en gammeldags tændingslås, som man skal vride nøglen i, så elbilen vågner op. Det er en besynderlig løsning, der irriterer, hver eneste gang man skal køre i bilen.
Med gearvælgeren i D (det kræver indimellem to tryk på gearvælgeren, før den har registreret det) begynder næste irritationsmoment: Elmotoren hyler en del ved acceleration og ved almindelig kørsel. Det er noget, man skal vænne sig til, og for nogle kan det gøre, at man siger nej tak til ë-C3 Aircross.
Der er dog også mange gode detaljer ved bilen, hvor mange nok vil fremhæve det gode udsyn, man har fra førerpladsen. Også det digitale instrumenthus under forruden er et plus, i lighed med den generelle oplevelse af kabinens opbygning med stof på instrumentbordet og mange smarte detaljer her og der.
Vi savnede en frunk til ladekablet, et ladestik uden de irriterende gummipropper, friskluftdyser til bagsædet samt muligheden for at bestille bilen med en adaptiv fartpilot.

Godkendt garanti på Citroën ë-C3 Aircross
Vi savnede også højdejusterbare sikkerhedsseler fortil. Omvendt blev vi glade for lyskontakten, som man kan lade være tændt permanent om vinteren, så der altid er nærlys fortil og lys i baglygterne. Vi nød også, at der er elruder i alle døre, elspejle med varme, gode dørlommer og en fin fralægningsplads.
Sætter man bilen i D, er der altid en vis motoropbremsning, når man slipper speederen. Er man ikke glad for at køre med den funktion, kan man sætte bilen i C, og så cruiser den afsted med en noget mindre motoropbremsning.
I lighed med den mindre Citroën ë-C3 har Aircross også en nødbremse, der bremser selv, hvis man er ved at køre ind i en bil, man ikke har set. Og den funktion virker overbevisende op til 50 km/t. Derimod er bilen ikke udstyret med en nødbremse, der kan bremse bilen op, hvis man er ved at bakke ind i noget. Det er et minus.
Til gengæld er det et stort plus, at Citroën nu sælger bilen med en fabriksgaranti på hele fem år eller 150.000 km. Det er en stor forskel fra tidligere, og det skaber tryghed ved købet. Garantien lever op til FDMs mindstekrav og er noget, der sammen med de attraktive økonomiske nøgletal taler for, at denne bil kan blive et hit i Danmark.
Vi er derfor samlet set begejstrede for bilen, men i den samlede vurdering af ë-C3 Aircross uddeler vi alligevel kun fire stjerner på grund af manglen på det mest moderne sikkerhedsudstyr, den korte rækkevidde og den langsomme ladetid.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
