Citroën Grand C4 Picasso forfra
Biltest

Citroën Grand C4 Picasso - den store mester

Citroën Grand C4 Picasso er en mægtig syvpersoners bil med plads til familie, bagage og ikke mindst køreglæde.
Citroën Grand C4 Picasso bagfra

Motors vurdering

Citroën Grand C4 Picasso

25,0 km/l
Diesel
360.770 kr.
  • Plads
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Forbrug
  • Maks. 1.200 kg påhæng
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    105 g/km
  • Effekt
    114 hk
  • Topfart
    189 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,1 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    704 liter

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Der er virkelig kommet forrygende køreegenskaber ud af den nye platform, som C4 Picasso er bygget over. Hjulene er flyttet ud i hjørnerne, sporvidden er øget, akselafstanden er gjort større, og tyngdepunktet er sænket. Det er alt sammen ændringer, der trækker i den rigtige retning, når det kommer til køredynamik, og det mærker man tydeligt, når man sidder bag rattet.

Denne nye udgave af Citroën Grand C4 Picasso kører ganske enkelt forbilledligt, og man kan køre i timevis uden at blive hverken træt eller køresyg, som man ellers til tider kunne opleve med forgængerens mere urolige undervogn.

Vi har både prøvet versionen med en opdateret udgave af den kendte 1.6-liters dieselmotor og den større toliters dieselmotor med 150 hk. Og med en forskel på bare 20.000 kr. mellem de to udgaver er det fristende at gå efter den større. Men vores test viste, at den lille motor klarer opgaven forbilledligt – også med fuldt læs på bilen – og det skulle mest være for at kunne bestille bilen med et rigtigt automatgear, at man kunne overveje den store motor.

Indretningen er unik, og man har en helt særlig fornemmelse, uanset om man sidder bag rattet eller på et af de seks andre sæder i bilen. Det skyldes de store ruder, den høje siddeposition og den generelt gode benplads. Kun de to bagerste pladser er mest for mindre personer.

Picasso kabine
En trykskærm erstatter knapper, og en stor skærm giver info om kørslen. Meget kan styres fra rattet.

Avanceret udstyr

Ved førerpladsen kan man glæde sig over den moderne betjening af bilen, der foregår via en trykfølsom skærm til højre for rattet. Den kræver lige lidt tilvænning, men det er vores opfattelse, at den efter kort brug stjæler mindre opmærksomhed end de traditionelle knapper til radio, varmeanlæg, navigation o.s.v. Det er flot lavet.

Den spiller i særdeleshed godt sammen med den store skærm øverst på instrumentbordet, der viser hastighed og andre informationer undervejs. Sidstnævnte er en del af Intense-udstyret, der koster 32.000 kr. mere end Seduction-niveauet.

Picasso bagsæde
På tredje sæderække får to mindre børn fin plads, mens voksne kun kan sidde der på kortere ture.

Men med udstyr, som ud over skærmen omfatter navigationsanlæg, bakkamera, parkeringssensorer, nøglefri start og adgang, længdejusterbare sæder på række to samt tagræling, er den merpris mere end i orden.

Vores bud på bedste køb er derfor denne testede udgave til 360.000 kr. To ekstraudstyrspakker kan dertil overvejes: sikkerhedspakken med bl.a. adaptiv fartpilot og automatisk op- og nedblænding af det lange lys til 14.000 kr. samt sædepakken med dellæder og indbygget massage i forstolene samt et komfortpassagersæde med fodstøtte og andet godt til de lange ture. Den kombination giver et sjældent set komfortniveau og koster 25.000 kr.

Picasso bagagerum
Bagagerummet er fra 170 liter med alle pladser i brug til 704 liter, når bagsæderne er rykket helt frem.