Citroën Grand C4 Picasso - plads og komfort

Motors vurdering
Citroën Grand C4 Picasso
- Plads
- Automatgear
- Udsyn
- Affjedring
- Kræver tilvænning
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning140 g/km
-
Effekt110 hk
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)13,4 sek.
-
Køreklar vægt1.702 kg
-
Maks. påhængsvægt880 kg
-
Bagagerum576 liter
-
Akselafstand273 cm
-
MålL:459 cm B:183 cm H:168 cm
Motors tal
- Målt forbrug 15 km/l
- Beregnet økonomi 4,55 kr./km
Den store Grand C4 Picasso er imponerende at sætte sig ind i. Der er kæmpe store ruder hele vejen rundt, og forruden går en del længere op i taget end normalt. Det giver et rigtig godt udsyn til gavn for trafiksikkerheden, men det er også med til at gøre køreoplevelsen levende, for alle kan følge med i, hvad der sker. Det er noget, ikke mindst børnene sætter pris på.
Førerpladsen er indrettet på en noget anderledes facon end i andre biler. Instrumenter og øvrige informationer er samlet i et stort display oven på instrumentbordet i midten, og en stor del af betjeningsknapperne er monteret i rattet. Her kan man styre fartpilot, radio, klimaanlæg, informationsdisplay og telefonen, hvis man har valgt at tilkøbe en Bluetooth-
forbindelse.
Det er faktisk rigtig godt i hverdagen, når man først har lært at bruge alle knapperne rigtigt. Det er der-imod ikke en bil, man vil ønske at sætte sig ud i en mørk aften i en lufthavn, hvor man lige har lejet den.
Køreegenskaberne er på den ene side meget komfortable med en affjedring, der optager alle ujævnheder, og på den anden side så levende, at det er lige før, man kan blive søsyg af de duvende bevægelser. Undervognen er opbygget traditionelt med stålfjedre, men lever alligevel sit eget liv. Enten elsker man det eller også …

Automatgear med i prisen
I vores version er bilen forsynet med en 1.6-liters dieselmotor i kombination med det selvskiftende gear E6G. Det er en traditionel sekstrins gearkasse, hvor en robot betjener gearstang og koblingspedal for føreren. Det er en stor behagelighed, når man først har skifterytmen – indtil da kan gearskiftet komme, enten før eller efter man venter det. Indtil videre kan man få denne gearkasse uden merpris.
Gearstangen er placeret over rattet, og det har gjort det muligt helt at aflive midterkonsollen. Det giver dejlig god plads for forsædepassagererne, der næsten kan flette tæer, hvis det altså ikke lige var, fordi fødderne skal bruges til kørslen.
Pladsmæssigt er Picasso blandt det største og mest effektive, man kan forestille sig. Der er tilmed fralægningsrum overalt i bilen. Vi kunne ønske lidt bedre kopholdere, men samlet set er Picasso den bil, der er mest tro mod ideen om en bil, der kan rumme hele (stor)familien.
