Dacia Duster – Oplevelsen matcher discountprisen
Motors vurdering
Dacia Duster
- Pris
- Gearskifte
- Tre års garanti
- Ingen nødbremse
- Køreegenskaber
- Komfort
Fabriksdata
-
Motor1.3 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning141 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart193 km/t.
-
Acc. (0-100)10,6 sek.
-
Køreklar vægt1.242 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum411 liter
-
Akselafstand267 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 2 / 6Bilgaranti: højst 100.000 km
-
MålL:434 cm B:180 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,25 kr./km
Det er let at falde for Dacia Duster med de frække reklamer og modellens pompøse design og rå attitude. Duster er et værktøj til dem, som har brug for at kunne køre væk fra alfarvej, og som gerne vil have meget bil for pengene.
Prisen er holdt lav ved at vælge billige løsninger. Der er hård, billig plast overalt i kabinen. Sæderne er desværre placeret lavt i bilen, så man får en dårlig siddeposition. De opleves også enkle i opbygningen, hvilket betyder, at de støtter dårligt, og så er de ikke så komfortable.
Kontakten til sædevarmen sidder på siden af sædet, så du kan ikke se, om varmen er tændt. Heldigvis er den effektiv, så man opdager det hurtigt, hvis den er sat til ved en fejl.
Hvor god plads er der i Dacia Duster?
Gearvælgeren til automatgearet er af den gammeldagstype. Det ses også hos andre producenter, men udviklingen går i retningen af elektronisk styrede gearvælgere. Selve gearskiftene er dog fine nok.
Pladsforholdene er ikke imponerende. På bagsædet savner vi mere benplads i forhold til bilstørrelsen, og der er heller ikke friskluftdyser til bagsædet.
Bagagerummet er på 411 liter, og heller ikke det imponerer i forhold til karrosseriets størrelse. Der er i øvrigt ikke noget rum under bagagerumsgulvet.
Hvordan kører Dacia Duster?
Dacia har holdt fast i, at Duster skal være god til at køre offroad. Det har desværre en negativ påvirkning på modellens køreegenskaber på asfalt.
Affjedringen er fortsat fast og opleves som hård over små ujævnheder i vejene. Det er, som om den aldrig helt falder til ro og hele tiden er i gang med at reagere på en ujævnhed. Det gør, at den heller ikke opleves stabil ved kørsel ligeud.
Kører du væk fra asfalten, passer affjedringen bedre, og den høje frihøjde under karosseriet gør, at du let kan køre rundt i en skov eller på en mark, hvis der er behov for det. Men er der ligefrem et ønske om rå offroadkørsel, bliver du nødt til at se mod dieseludgaverne af Duster, da benzinudgaven ikke sælges med firehjulstræk herhjemme.
Dacia Duster har ringe sikkerhed
Det, der trækker op i vurderingen af Duster, er udstyrsniveauet i topmodellen Prestige. Her finder du klimaanlæg, nøglefri betjening (+3.800 kr.) og en fin trykskærm, hvor Apple CarPlay og Android Auto er trådløst.
Men det er ikke nok til at levere et samlet tilfredsstillende indtryk, idet Dacia holder fast i at sælge Duster uden automatisk nødbremse. Tre Euro NCAP-stjerner fra 2017 er ikke imponerende.
Du får heller ikke den aflastende adaptive fartpilot, men blot en fartholder af den gammeldags type.
Så selvom Duster kører offroad som få i sin klasse, er det ikke nok til at udløse mere end to stjerner i vores vurdering. Det skyldes, at vi vægter sikkerhed og komfort højt – og så kan reklamerne være nok så smarte.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.