Dacia Sandero forfra
Biltest

Dacia Sandero - billig på godt og ondt

Dacia Sandero koster fra godt 100.000 kr. og er dermed en større bil til samme penge som de små populære mikrobiler. Alligevel er Sandero ikke et godt køb.
Dacia Sandero bagfra

Motors vurdering

Dacia Sandero

26,3 km/l
Diesel
118.670 kr.
  • Pris
  • Motor
  • Garanti (tre år)
  • Støj
  • Affjedring
  • Rustgaranti kun seks år
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    99 g/km
  • Effekt
    75 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    164 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.108 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    320 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Mål
    L:406 cm B:173 cm H:162 cm

Sikkerhed

2013
Luk

Dacia er Danmarks nyeste bilmærke, og denne Sandero er anden og nyeste model herhjemme. Den er samtidig den første model fra det rumænsk/franske bilmærke, der har opnået en rimelig karakter i sikkerhedstesten fra Euro NCAP, hvor det tidligere i år blev til fire stjerner.

Konceptet for Dacia i Danmark er, at mærket vil tilbyde bilmodeller, der populært sagt er lidt større end det, man betaler for. F.eks. er Sandero altid femdørs, og bagagerummet er med sine 320 liter noget større end i de populære mikrobiler, hvor VW Up byder på 251 liter. Men kabinepladsen imponerer ikke, og to store personer sidder ikke bedre bag hinanden end i f.eks. Hyundai i10.

Dacia Sandero kabine
Materialerne er ringe, samlingerne er synlige, og det er svært at finde en god køreposition.

Støjende kørsel

Man kan vælge mellem en firecylindret benzinmotor på 1.2 liter og en dieselmotor på 1.5 liter, begge med 75 hk. Merprisen for dieseludgaven er på kun 10.000 kr., og det gør den til den mest oplagte version, da den på papiret kører hele 26,3 km/l, og da den i praksis opleves stærk og smidig. I praksis nåede vi dog kun 20,2 km/l.

Ved hastigheder et pænt stykke under motorvejsniveau kører Sandero rimeligt, og støjen er acceptabel. Man kan endda høre radio, og ved hastigheder op til 80 km/t. kan man tale håndfrit, hvis man har tilkøbt pakken med radio, Bluetooth og navigation til 6.000 kr. Men øges farten, stiger støjniveauet så meget, at man må opgive begge dele. Så er vindstøj, dækstøj og motorstøj så påtrængende, at det ikke er sjovt længere.

Affjedringen er ikke vellykket, og med flere personer ombord falder bilen ned i hvert hul på vejen, og små bølger i asfalten dæmpes ikke rigtig. Det gør det ikke rart at køre i bilen.

Bremserne virker udmærket, men kørepositionen bliver aldrig god, da rattet ikke kan justeres, og sædet ikke kan højdejusteres. Lysudbyttet fra forlygterne er ringe, og Sandero er ikke velegnet for dem, der kører meget i mørke.

Dacia Sandero bagagerum
Bagagerummet er på tilfredsstillende 320 liter og er dermed noget større end i mikrobilerne.

Ringe byggekvalitet

Dacia Sandero er fra ende til anden konstrueret på en utrolig simpel og ucharmerende facon. Samlingerne er synlige og uskønne, og gummilister og dørgreb er udformet på en måde, man trods alt ikke ser andre steder. Det er i sandhed en billig bil hele vejen igennem.

Det ses også på rustgarantien, der ikke strækker sig længere end seks år. Bilen kan naturligvis holde længere, men vil man beholde bilen i lang tid, skal den køres direkte gennem en supplerende rustbeskyttelse, før den ser danske veje. Bilen sælges dog med en udmærket garanti på tre år eller 100.000 km, og den kan forlænges med to år for 4.000 kr.

Dacia Sandero fås fra 104.000 kr. Testbilen var udstyret med radio med navigation (6.000 kr.), aircondition (6.000 kr.), metallak (5.000 kr.) samt fartpilot (2.000 kr.). Den samlede pris for bilen inkl. levering var dermed 137.620 kr. Til den pris er det ikke svært at finde bedre biler.