Fiat 500e set forfra
Biltest

Fiat 500e - Charme, selvtillid og lækker lak

En ny importør har relanceret Fiat i Danmark. Elbilen Fiat 500e er i centrum, men trods små opgraderinger halter den stadig efter på vigtige områder – men charmende er den.
Fiat 500e set bagfra

Motors vurdering

Fiat 500e

El
259.990 kr.
  • Design
  • Letkørt
  • Lav vægt
  • Ladehastighed
  • Plads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto): 42 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    118 hk
  • Moment
    220 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.365 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    185 liter
  • Akselafstand
    232 cm
  • Officiel rækkevidde
    321 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 8
    Batteri: 8 år eller 160.000 km)
  • Mål
    L:363 cm B:168 cm H:153 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km
  • Målt rækkevidde 240 km

Sikkerhed

2021
Luk

Fiat 500 er nærmest uimodståelig charmerende. Når man ser den, bliver man ganske enkelt i godt humør, og det smitter. Desværre er det primært på designet, at Fiat 500e excellerer.

Da den kom frem, kunne den fås med enten et stort eller et lille batteri. Dengang testede vi den med det store batteri, og det er nu den eneste udgave, der sælges i Danmark.

Da vi testede den første gang, foregik vores motorvejsmåling med 110 km/t. om vinteren, og dengang opnåede vi en rækkevidde på blot 160 km. Denne gang testede vi Fiat 500e om sommeren, og så kørte vi 240 km (temperaturkorrigeret til 20 grader). Det er mere acceptabelt, især fordi batteriet blot er på 42 kWh.

Fiat 500e kabine
Fiat har mange smarte detaljer i kabinen og er lykkedes med farvet plast, uden at det ser billigt ud. En lidt speciel løsning er den sølvfarvede knap på døren, der bruges til at åbne døren i stedet for et dørhåndtag. 

Fiat 500e lader ikke hurtigt

Mange bilister vil formentlig opleve, at der er rigeligt med rækkevidde, hvis man kan lade hjemme eller på arbejdet til hverdag, og at pendlerturen ikke indbefatter lange motorvejsstræk. Men vinterrækkevidden bør man have i baghovedet, hvis man overvejer modellen.  

Da vi testede 500e første gang, skuffede den fælt i vores lynladetest. Efter 50 minutter havde vi blot fået ladet den op med 25 kWh, hvilket svarer til en gennemsnitlig ladeeffekt på 30 kW. Det er der ikke meget lynladning over.

Denne gang var temperaturen højere, og modellen er blevet opdateret i mellemtiden. Så nu ladede den 18 kWh på 15 minutter og 27 kWh på 30 minutter, sidstnævnte forlænger rækkevidden med godt 150 km. Resultatet svarer til en gennemsnitlig ladeeffekt på 72 kW de første 15 minutter og 54 kW i løbet af den første halve time.

Fiat 500e bagsæde
Fiat 500e er en mikrobil, og dermed er pladsen i kabinen blandt de mindste på markedet. Det er ikke kun benpladsen, som er begrænset på bagsædet, det er lofthøjden også. 

Hvad koster en Fiat 500e?

Testbilen var en særversion kaldet „Red“ med specialindtræk og sjove detaljer. Den udgave er udsolgt nu, og vi forventer, at den nye Fiat-importør i Danmark også fremadrettet vil komme med kampagnemodeller.

Netop nu er der to modeller på markedet, hvor den billigste, Icon Pack, koster 260.000 kr., og topmodellen, La Prima, koster 290.000 kr.

For de 30.000 kr., som La Prima koster ekstra, får man en del udstyr, der forsøder biloplevelsen. Blandt andet markant kraftigere LED-forlygter, adaptiv fartpilot, blindvinkelalarm, 360-graders parkeringssensorer, glastag og ikke mindst varme i forsæderne. Intromodellen har end ikke en baksensor!

Nu vi ser på økonomien, så er et stort minus ved modellen, at bilpriser.dk har beregnet, at netop Fiat 500e har et meget højt værditab. Det ventes, at den mister 70 procent af værdien over et ejerskab på fem år og 100.000 km.

Typisk ligger værditabet ellers på 50-60 procent. Og det betyder, at Fiat 500e forventes at blive et dyrt ejerskab. Er man bekymret over det, kan man overveje at lease modellen, hvis man er faldet for den.

Fiat 500e bagagerum
Blankt metal på bagsiden af bagsædets ryglæn ses sjældent i dag. Det samme gælder et bagsæderyglæn i ét stykke, så du ikke kan lægge den ene side ned og stadig have nogen siddende på det andet bagsæde. Bagagerummet er kun på 185 liter. 

Hvor stor og praktisk er Fiat 500e?

Fiat 500e er en lille bil, og derfor imponerer dens praktiske egenskaber ikke. Bagagerummet er på minimale 185 liter, hvilket er blandt de mindste på markedet, og bagsædet tilbyder heller ikke megen plads.

Indstigningen til bagsædet sker gennem fordørene, hvor sæderne vipper frem, og dermed er adgangsforholdene ikke imponerende.

Det vil især være høje førere, der vil bemærke de dårlige pladsforhold. Men loftshøjden bag er ringe, uanset hvor langbenet dem på de forreste sæder er. Det går an på kortere ture, hvilket også giver sig selv, idet rækkevidden ikke egner sig til lange ture.

Hvis bilvalget ikke træffes rationelt baseret på rækkevidde, pladsforhold og økonomi, kan man snildt vælge Fiat 500e. Den byder på en glad køreoplevelse især inde i byen. Her drejer den let om hjørnet og passer ind i flere p-pladser end de fleste andre biler.

Overvej kraftigt leasing og gå efter topmodellen, hvor du får de essentielle p-sensorer til en trang cityparkering.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen