Ford
Fotograf:
Biltest

Ford C-Max - køreglad familiebil

Ford skaber biler med stor køreglæde, og i den faceliftede C-Max-model er der samtidig gode løsninger til familien og nu mulighed for en trykfølsom skærm.
Ford

Ford C-Max

Benzin
273.830 kr.
  • Udstyr
  • Pladsforhold
  • Køreegenskaber
  • Forbrug
  • Trykskærm
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,0 liter - 3 cylindre
  • CO2 udledning
    117 g/km
  • Effekt
    125 hk
  • Moment
    170 Nm
  • Topfart
    187 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,4 sek.
  • Bagagerum
    471 liter
  • Akselafstand
    26 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 3,40 kr./km
Luk

Ford C-Max blev „Årets bil i Danmark 2011”, da den kom frem, og selv her fem år senere giver den titel mening. For Fords familie-MPV – eller multibil – er en god pakke, hvor køreegenskaber og pladsforhold går op i en højere enhed.

Den gang som nu findes den også i en stor udgave med skydedøre og syv sæder. Men den netop faceliftede udgave af C-Max er fortsat et spændende alternativ til en stationcar.

TAG TESTEN: Hvilken bil passer til dine behov?

Det er på bagsæderne, at C-Max skiller sig ud. Der er tre separate pladser, og de tre sæder kan længdejusteres individuelt. Men selvom midtersædet er bedre end i almindelige biler, er det ikke så bredt som i den større S-Max, der fortsat er anbefalingen til familier med tre autostole.

FOrd
Anden sæderække består af tre separate sæder, men ser du godt efter, er det midterste sæde noget smallere. Så skal du have tre autostole, så skal du op i en S-Max.  

Stort bagagerum

MPV-modellerne er mindst lige så praktiske som stationcars, men samtidig byder de på en højere siddestilling. Bagagerummet er eksempelvis på 471 liter i C-Max, hvilket er på størrelse med en stationcar, og det er meget regulært indrettet. De højt placerede sæder gør det til gengæld nemmere at hjælpe børnene med at få sele på, ligesom ind- og stigning er bedre foran end i en stationcar.

Testbilen har Fords ellers meget roste 1.0-liters turbo benzinmotor med 125 hk, der både har en god gangkultur og tilstrækkeligt med kræfter. Kørt pænt har den også et pænt forbrug på 19 km/l. Men hvis du ikke hele tiden kører med omtanke, stiger forbruget drastisk.

Tilsvarende må bilen kun trække op til 900 kg. på krogen. Den 23.000 kr. dyrere 1.5-liters motor med 150 hk må trække 1.300 kg og er en opgradering, du bør overveje.

Ford
Nyt speedometer med en ikke-lineær skala gør aflæsning af hastigheden inde i byen hurtigere og mere præcis. Bravo! Fords trykskærm fås nu også til Mondeo, Focus og C-Max. Men brugerfladen er langsommelig og ikke intuitiv. Prisen er 13.000 kr. med DAB+ radio.

Trykskærm skæmmer

Indretningen i C-Max er blevet mere enkel med faceliftet. Der er kommet færre knapper, så betjeningen er blevet mere overskuelig. Testbilen havde en trykskærm med navigation og DAB-radio til en merpris på 13.000 kr. Prisen er rimelig, men betjeningen af enheden er langsom, ulogisk og med for mange trin. Her halter Ford efter konkurrenterne.

Ford C-Max blev i sin tid kåret som Årets bil i Danmark, fordi den forenede familiebilen med en god køreoplevelse, og det koncept fungerer stadig. Men husk at bestille den med tidssvarende sikkerhedsudstyr som nødbremse – og gerne den større 1.5-liters benzinmotor – så får du en aldeles fremragende familiebil.

Ford
Bagagerummet er på 471 liter og meget regulært. Tillige er adgangsforholdene gode, fordi læssehøjden er meget lav. Lille indre læssekant trækker marginalt ned.