Ford Fiesta - en sand vinderbil

Motors vurdering
Ford Fiesta
- Motor
- Køreegenskaber
- Forbrug
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning99 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment170 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)11,2 sek.
-
Køreklar vægt1.101 kg
-
Maks. påhængsvægt900 kg
-
Bagagerum290 liter
-
Akselafstand149 cm
-
MålL:370 cm B:172 cm H:150 cm
Motors tal
- Målt forbrug 18 km/l
- Beregnet økonomi 2,44 kr./km
Ford Fiesta fremstår som en utrolig vellykket bil. Førerpladsen er præget af gode fralægningspladser, gode kopholdere, sæder med trinløs ryglænsregulering og et læderrat, der giver et godt greb om bilen. Køreegenskaberne er i testprotokollen ligefrem beskrevet som fantastiske, og det understreges af øvelserne på FDM Jyllandsringen.
Ved bagsæderne er der god knæplads og god loftshøjde. Der er som i alle fire testbiler isofixbeslag til autostole ved de to yderpladser. Bagagerummet er blandt testens mindste, men det er pænt beklædt og er med lys og udvendig åbning. Under gulvet er der plads til et reservehjul, men bilen kommer som standard med lappekit.

Fremragende motor
Motoren i Ford Fiesta er på kun en liter og har tre cylindre, men er heldigvis udstyret med turbolader. Det giver et mægtigt drejningsmoment, og bilen trækker flot fra 1.200 omdrejninger, og selvom der kun er fem gear til at håndtere kræfterne, kører bilen ved 130 km/t. med kun 3.100 omdrejninger i femte gear. Det er til gavn for en lav motorstøj og et benzinforbrug, der er testens laveste. Man kan købe en version med 125 hk for 6.200 kr. ekstra, men de ekstra kræfter føles ikke nødvendige.
Brug i stedet pengene på lidt anbefalelsesværdigt udstyr til bilen. For det første bør man tilkøbe radioanlægget med Ford Sync, der kan styre håndfri telefon og MP3-afspiller både via menuer og stemmestyring. Det koster 5.600 kr. Derudover bør man interessere sig for det automatiske nødbremseanlæg, Active City Stop, til 6.700 kr. Så er man sikret assistance ved lave hastigheder, så man ikke kører ind i bilen foran. Også en fartpilot til 4.000 kr. er værd at overveje.
Til gengæld er systemet „My Key” standard. Det gør det muligt at programmere en ekstra nøgle på en måde, så f.eks. bilens hastighed bliver begrænset, og så den ikke kan spille musik, medmindre man har sikkerhedssele på. Så kan man trygt i ny og næ låne sin bil til familiens poder med kørekort.

