Ford Fiesta set forfra
Biltest

Ford Fiesta – Hurtig og velkørende

Et mindre facelift har givet nyt liv til Ford Fiesta, der desværre samtidig er steget gevaldigt i pris. Man bør derfor også prøve andre biler i klassen før køb.
Ford Fiesta set bagfra

Motors vurdering

Ford Fiesta

20,0 km/l
Benzin
213.350 kr.
  • Førerplads
  • Motor
  • Køreegenskaber
  • Pris
  • Varmetråde i forrude
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    125 hk
  • Moment
    170 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.211 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    292 liter
  • Akselafstand
    249 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:405 cm B:178 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 17 km/l
  • Beregnet økonomi 2,70 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Vi har altid været begejstrede for Fiesta, og i denne udgave lever den fint op til vores forventninger. Men Ford har netop skruet prisen op på et niveau, hvor vi blot må konstatere, at der alligevel findes bedre minibiler til prisen.

Alternativt skal man vælge bilen med en 1.1-liters motor med 75 hk, og så kan prisen igen holdes under de 200.000 kr. Men så får man ikke en oplevelse på dette niveau, hvor motoren med 125 hk er en fornøjelse at køre med. Den matcher fint bilens øvrige egenskaber, hvor særligt en velindrettet kabine sørger for en god køreoplevelse. Det hele understøttes af en stor skærm med mulighed for at koble telefonen op til Apple CarPlay eller Android Auto.

Køreindtrykket er yderst positivt, og Fiesta er uomtvisteligt en velkørende bil med ganske sportslige egenskaber. Måske ikke på niveau med de tidligere generationer af Fiesta, men stadig på et højt niveau.

Instrumenthuset er analogt, men der er en stor skærm i midten
Instrumenthuset er analogt, men der er en stor skærm i midten.

Hvor langt på literen kører Ford Fiesta?

Der er dog et par ting ud over prisen, der trækker ned: Dels er bilens hybridteknik på papiret fin, men under vores gruppetest af 10 minibiler endte Fiesta alligevel med at køre kortest på literen, kun 17 km/l, og det er et stort minus i disse tider. Dels skal den adaptive fartpilot købes særskilt til små 6.000 kr. En sådan burde være standard i så dyr en minibil.

Til gengæld er der varme i forrude, sæder og rat, ligesom forlygterne er yderst effektive med LED-teknikken. Varmen i forruden består i øvrigt af bittesmå tråde, der til tider kan være noget generende for udsynet, mens man på en kold frostdag vil elske den hurtige afrimning af forruden.

Så på trods af de anførte minusser giver vi gerne Fiesta en god samlet karakter, for bilen gør det trods alt godt – høj pris eller ej.

Den store skærm er højt placeret og let at betjene med danske menuer.
Den store skærm er højt placeret og let at betjene med danske menuer. Der er separate dreje- og trykknapper til bl.a. volumen. Apple CarPlay/Android Auto og DAB+ er standard. Bakkamera fås kun som en del af førerassistentpakke til over 10.000 kr.

Hvor god er nødbremsen i Ford Fiesta?

Vi testede Ford Fiestas nødbremse på FDM Jyllandsringen ved at køre bilen hen mod en pude, der skal simulere en holdende bil, man har overset. Og et af de gode resultater af det nylige facelift er, at alle udgaver af Fiesta er nu udstyret med en nødbremse, der fungerer ved at advare først og derefter bremser af sig selv, hvis man ikke gør noget.

Under vores test lykkedes det for bilen at standse helt op før en kollision ved hastigheder op til 50 km/t, som er den maksimale hastighed, vi tester denne egenskab ved. Det er altså helt, som det skal være, og ved højere hastigheder advares man stadig, og bilen bremser også, men man kan altså være sikker på, at den kan nå at bremse helt op.

Vi testede også om Ford Fiesta selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring som f.eks. et barn bag bilen, og det kan den desværre ikke.

Man kan tilkøbe en adaptiv fartpilot for 5.890 kr., ellers ikke andet sikkerhedsudstyr til Fiesta. Men bilen har som standard en vognbaneassistent, der hjælper med at få bilen tilbage i sporet, hvis man er på vej ud over kantlinjerne af vognbanen, ligesom man advares, hvis bilen ud fra kørslen registrerer, at det er ved at være tid til en kaffepause.

Bagagerummet er praktisk med en god dybde.
Bagagerummet er praktisk med en god dybde. Bagsædets ryglæn foldes forover i to dele.

Hvad koster en km i en Ford Fiesta?

Vi har også regnet på, hvad det koster at holde en Fiesta i denne udgave kørende i fem år og 100.000 km. Det lander samlet set på et beløb på blot 54.000 kr. om året, eller hvad der svarer til 2,70 kr. pr. km. Det er lidt over gennemsnittet, og skyldes primært den noget høje anskaffelsespris.

Prisen på en service- og reparationsaftale ligger dog i den billigere ende med en pris på 398 kroner pr. måned, og det trækker udgiftsniveauet ned.

Vi kørte i gennemsnit blot 17 km pr. liter under vores test, og det er dette forbrug, der er lagt ind i beregningerne.

Ford Fiesta sælges med en garanti på blot to år.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve