Ford Focus RS forfra
Biltest

Ford Focus RS - vild Focus

Selv om Ford Focus RS er lynhurtig og enormt velkørende, er tiden løbet fra den.
Ford Focus RS bagfra

Motors vurdering

Ford Focus

10,6 km/l
Benzin
576.434 kr.
  • Motor
  • Styretøj
  • Køreegenskaber
  • Pris
  • Design
  • Farveudvalg
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,5 liter - 5 cyl.
  • CO2 udledning
    225 g/km
  • Effekt
    300 hk
  • Moment
    440 Nm
  • Topfart
    263 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.860 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    396 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Mål
    L:436 cm B:184 cm H:150 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 7 km/l
  • Beregnet økonomi 8,60 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Det er svært at argumentere nøgternt for noget så vildt og voldsomt som Ford Focus RS. 300 hk, et arsenal af spoilere og en pris tæt på 600.000 kr. vil få de fleste til at løbe skrigende bort. For hvad kan få en ellers fornuftig bilfabrik til at fremstille noget så vanvittigt?

I de gode gamle dage brugte bilfabrikkerne resultater i motorsport som salgsargument, og Ford er en af to fabrikker, der stædigt holder fast i denne strategi. Og så må man naturligvis have en model, der læner sig op ad det sportslige ikon. Og det gør Focus RS.

Den skriggrønne farve er valgt, fordi en af sponsorerne på fabrikkens rallybil har den som firmafarve. De store spoilere minder lidt om de rigtige rallybilers endnu større spoilere. Men i modsætning til rallybilerne har Focus RS kun forhjulstræk og ikke træk på alle fire hjul.

Det burde være en katastrofe med så mange kræfter og kun træk på to hjul, men det er lykkedes Ford at lave en alletiders køremaskine, hvor man føler bilen som en forlænget del af sin egen krop, i stedet for noget man bare sidder i. Og hvor mange biler i dag er lagt an på komfort, så satses der entydigt på sportslighed og en rendyrket oplevelse i RSeren.

Spoiler på Ford Focus RS
Hækspoilere er ikke til pynt. RS er udviklet med fokus på køredynamik

En bombe under hjelmen

Motoren er en rendyrket bombe, og kræfterne kan sagtens komme ned i asfalten – 0-100 km/t klares på 5,9 sekunder. Målt på sportslige egenskaber er det som at lade Usain Bolt og den danske mester Jesper Simonsen dyste i 100 m-sprint.

Men Focus RS er landet på et forkert tidspunkt. For selv om bilen er skriggrøn, er den ikke grøn på den måde, bilkøberne kræver. Den ender med at blive lidt for aparte, og uanset at den er en af de mest køredynamiske biler igennem tiderne, er det ikke nok til at få en høj stjernevurdering.