Ford Kuga - automatisk køreglæde
17. august 2013

Foto: Karsten Meyland Lemche

Den nye generation af Ford Kuga er en teknisk lækkerbisken med en velfungerende dieselmotor. Prisen er i den høje ende.
Ford Kuga
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Automatgear / Sikkerheds-udstyr
Ulemper
Forbrug / Ikke tre års garanti
Pris
519.180 kr.
Maks. effekt
140 hk
Den nye generation af Ford Kuga er en teknisk lækkerbisken med en velfungerende dieselmotor, en selvskiftende gearkasse med dobbeltkoblingsteknik, et firehjulstræk, der selv holder styr på kræfterne, samt en indretning med en høj grad af komfort. Prisen er med sine knap 520.000 kr. i den høje ende, men samlet set er der valuta for pengene.
Køreegenskaberne er godmodige og sikre, men affjedringen er udlagt til den komfortable side. Det er rart, når man kører i terræn, mens det giver lige lovlig store udsving, når man kører dynamisk med bilen. Hertil er netop motoren og gearkassens samspil vellykket og meget behageligt at køre med.

Instrumentbordet er som i Fords øvrige personbiler velindrettet, men med lidt for mange knapper omkring radioen.
Indretningen af bilen er generelt vellykket med en meget fin plads ved bagsædet takket være det næsten vandrette gulv foran bagsædet. Sæderne giver god støtte både for og bag, og ligesom i CR-V og RAV4 kan man justere ryglænet på bagsædet.
I terrænet opfører Kuga sig ret overbevisende, og som en lille gimmick kan man på et lille display se, hvordan det automatiske firehjulstræk hele tiden fordeler kræfterne mellem de enkelte hjul afhængigt af underlagets beskaffenhed.
Alt i alt virker denne udgave af Ford Kuga som en vellykket bil, der både kan gøre sig godt på hverdagens asfalterede køretur og ved fritidens mere krævende opgaver i terrænet eller med en stor påhængsvogn på krogen.

Dobbeltkoblingsgearet til 26.400 kr. er klart pengene værd.