Ford Kuga – et flot comeback
Motors vurdering
Ford Kuga
- Plads
- Motor
- Udstyr
- Ikke elektrisk varme
- Ladehastighed
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.5 l. benzinmotor + 1 elmotor - forhjulstræk
-
CO2 udledning32 g/km
-
Effekt225 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,2 sek.
-
Køreklar vægt1.844 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum554 liter
-
Akselafstand271 cm
-
Officiel rækkevidde56 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12Batteri: 8 år (Maks. 160.000 km)
-
MålL:462 cm B:188 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,05 kr./km
- Målt rækkevidde 53 km
Den lige vej til flotte salgstal er kombinationen af en mellemstor SUV og plugin-hybrid-teknik. Det har Ford Kuga bevist efter et år, hvor den er kørt ind som den tredje mest solgte bilmodel Danmark.
Og det endda i et år, hvor salget måtte sættes på pause på grund af en række tekniske problemer med det indbyggede batteri.
Danskerne er blevet vilde med biltypen, og Ford Kuga har med en kombination af en skarp pris, et flot og brugbart design og en god komfort vist vejen for konkurrenterne.
Hvad koster Ford Kuga?
Nu er alle nye biler ændret, så de omtalte problemer er løst, og de eksisterende bilejere har fået lagt en plan for, hvordan problemerne løses i de eksisterende biler. Derfor ser vi her på, hvordan den opdaterede udgave af Ford Kuga nu fungerer.
Til brug for testen har vi valgt en Ford Kuga Plugin Hybrid ST-Line til 323.500 kr. Det er en udgave, der byder på masser af alt det udstyr, vi danskere går efter, når vi køber ny bil. Her finder vi udstyr som f.eks. et digitalt instrumenthus, en stor informationsskærm og store 18-tommer hjul.
Læs også: Motors gruppetest af 14 plugin-hybrider
Man skal dog tilkøbe en sikkerhedspakke til 25.000 kr., før man får det sikkerhedsudstyr med i købet, som man forventer, at nye biler har i dag. Det er bl.a. en adaptiv fartpilot, advarsel for biler i den blinde vinkel og førerovervågning.
Dertil rummer pakken et par praktiske detaljer som kamera fortil og Fords smarte dørbeskyttere, der er en gummikant, der vipper ud og beskytter døren, når man åbner den.
Derved lander prisen for en veludstyret Ford Kuga Plugin Hybrid ST-Line med sikkerhedspakke på næsten 350.000 kr.
Hvor langt kan Ford Kuga køre på el?
Vi lagde vores test ud med at undersøge, hvor langt man kan køre på el alene, når batteriet er fuldt opladet. Det har vi tidligere testet hos Ford Kuga, men her oplevede vi, at bilen startede benzinmotoren hyppigt, selvom den var indstillet til at køre på el.
I denne opdaterede udgave er det tydeligvis blevet lettere at køre på el alene, men er det meget koldt, vil man stadig kunne opleve, at benzinmotoren starter for at lave varme til kabinen. Af samme grund kan man forvarme Forden via en app, så den er varm, når man sætter sig ud i bilen.
I vores test lagde vi ud med en kældervarm bil, og så kunne vi faktisk køre 53 km på el alene, før batteriet var tomt, og benzinmotoren måtte i gang. Det er flot og viser, at man kan køre en stor del af sin kørsel på el, hvis man kun kører under de 53 km om dagen.
Skal man køre væsentligt længere, kan man naturligvis blot overlade valget mellem el- og benzindrift til hybridsystemet. Så får man blot fordelt eldriften over nogle flere kilometer.
Ifølge fabrikkerne skal Ford Kuga kunne køre 56 km på el alene. Dermed er der en fin sammenhæng mellem fabrikstallet, og det vi kunne opleve i vores test.
Bør altid lades op
Vi har også målt, hvor langt Ford Kuga Plugin Hybrid kan køre på en liter benzin, når der ikke er strøm på batteriet. Her kørte vi en testrute med både motorvej, landevej og bykørsel, og her viste målingerne, at Ford Kuga klarer 19 km pr. liter.
Det viser, at det i høj grad kan svare sig at lade sin plugin-hybrid op så ofte som overhovedet muligt, hvis man vil have mest miljømæssig effekt ud af bilen.
Ford Kuga kan kun lades op med en enkelt strømfase, og det giver en ladeeffekt på bare 3,7 kW. Dermed bliver ladetiden på ca. fire timer, hvis man bruger en ladeboks. Ladestikket i Ford Kuga sidder ved venstre forhjul, er let at betjene og har indbygget vandtæt dæksel.
Ser man udelukkende på strømprisen, koster det omkring 50 øre at køre en km, når man kører på el alene. På tilsvarende måde kan man beregne, at det koster omkring 60 øre at køre på benzin i bilen, når batteriet er tømt.
Der er derfor både et miljømæssigt og økonomisk incitament til at lade bilen op så ofte som muligt og dermed køre så stor en del af tiden helt eller delvist på el.
Hvordan kører Ford Kuga?
Ser man Ford Kuga efter, mens den holder stille, så er det særligt bilens rigelige pladsforhold, der begejstrer.
En hurtig siddeprøve af bagsædet sender straks tankerne i retning af en lang køretur på vej mod f.eks. en skiferie med hele familien. Her er simpelthen godt at opholde sig. Der er friskluftdyser til bagsædet, og adgangsforholdene til den ret høje bil er fin.
På landevejen viser Ford Kuga sig også fra sin gode side. Førerpladsen er fornuftigt indrettet med bl.a. en logisk opbygget skærm, der føles intuitiv og hurtig i sin funktion. Ford Kuga kører faktisk ret komfortabelt, og støjniveauet er til den lave side.
Der er masser af kræfter i bilen, men kører man kun på el, må man alligevel tage den med ro. Så har Kuga nemlig kun 110 hk at gøre godt med, og det gør den markant sløvere end de i alt 225 hk, man har til rådighed, når både el- og benzinmotorerne hjælpes ad. I begge tilfælde foregår kraftoverførslen via en CVT-gearkasse, der faktisk føles rigtig civiliseret.
God samlet økonomi
Alt i alt virker Ford Kuga som en vellykket bil med en god og oplagt teknik. Den er ikke den mest avancerede på markedet og savner bl.a. en elektrisk varmepumpe og en lidt hurtigere lademulighed. Men prisen er relativ attraktiv, og ser man på alle aspekterne ved økonomien, fremstår Kuga som et økonomisk attraktivt køb.
Vi har beregnet de samlede udgifter ved at eje bilen i fem år og 100.000 km. Så koster en kilometer 3,10 kr. for den testede udgave af Ford Kuga (uden sikkerhedspakken). Det er i den lave ende af skalaen, og viser, at man godt kan binde an med Kuga, hvis man vel at mærke har mulighed for at lade den op dagligt, og hvis man vel at mærke ikke kører markant længere end de 50 km om dagen.
Ford Kuga kan nu se tilbage på et år med masser af problemer (der heldigvis synes at være løst), men først og fremmest se frem til et år, hvor bilen stadig står stærkt op mod de ellers mange barske konkurrenter, når det kommer til både funktion, plads og økonomi.
Det er et flot ’come-back’ til Kuga!