Ford Kuga – Plugin-hybrid med stil
Motors vurdering
Ford Kuga
- Udstyr
- Plads
- Forlygter
- Ladetid
- Rækkevidde
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.5 liter – 4 cyl. + 1 elmotor. Forhjulstræk. Batteri: 14,4 kWh
-
CO2 udledning22 g/km
-
Effekt225 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,2 sek.
-
Køreklar vægt1.844 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum554 liter
-
Akselafstand271 cm
-
Officiel rækkevidde60 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12Batteri: 8 år (Maks. 160.000 km)
-
MålL:462 cm B:188 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,15 kr./km
- Målt rækkevidde 34 km
Ford er inde i en omstillingsproces, hvor de traditionelle bilmodeller er på vej ud til fordel for en række elbiler, der venter lige om hjørnet. Midt i dette skifte drejer det meste af salget sig derfor i øjeblikket om Ford Kuga plugin-hybrid, der de seneste to år har taget danskerne med storm.
Men også Kuga må nu se sig udfordret af de rene elbiler, der uanset bilmærke nu er blevet endnu mere interessante efter Teslas seneste prisreduktion.
Derfor tilbyder den danske Ford-importør nu, at man kan privatlease en Ford Kuga Plugin Hybrid i et år for bare 4.000 kr. pr. måned uden udbetaling. Det er en skarp pris, der nok skal holde dampen oppe i salgslokalerne.
Hvor langt kører Ford Kuga på strøm?
Vi har derfor set nærmere på Kuga i denne nye udgave, der er en topmodel med en særlig Black Package til små 420.000 kr. Den har samme hybridsystem som de billigste udgaver, hvor en 2.5-liters benzinmotor og et trinløst CVT-gear er koblet til en elmotor, der yder op til hele 130 hk.
Det giver en samlet effekt på op mod 225 hk, og plugin-hybriden er derfor både mere økonomisk og mere stærk end de fleste af de andre modeller i Kuga-familien. Den stærke elmotor er kraftig nok til at drive bilen frem ved hastigheder op til 135 km/t., men skal det gå hurtigt, arbejder benzin- og elmotoren side om side, og så har man alle kræfterne til rådighed.
Batteriet er på 14,4 kWh, og det giver en teoretisk rækkevidde på el alene på omkring 60 km. Så langt nåede vi dog ikke, da vi testede bilen i januar. Vi nåede kun at køre netto 34 km på el alene, før batteriet var tømt.
Undervejs startede benzinmotoren flere gange for at levere energi til bilen, så man kan ikke altid satse på kun at køre på el, som man kan i mange andre plugin-hybrider. Der kan være mange årsager til, at benzinmotoren vælger at starte, og i displayet i bilen fik vi blot oplyst, at benzinmotoren var startet for at vedligeholde bilens hybridsystem. Dette sker, uafhængigt af hvilket køreprogram man har valgt.
Husk at lade Ford Kuga op
Når batteriet er tømt, fortsætter man, som var det en traditionel hybridbil. Det giver en rolig og glidende kørsel, hvor benzinmotoren ofte slukker, da man kortvarigt har strøm nok til at køre på el. Strømmen „høstes“, når man bremser eller kører ned ad bakke.
Vi målte benzinforbruget efter at batteriet var tømt, og da lå vi omkring de 17 km pr. liter. Der er derfor god idé i at lade bilen op. Men det skal være til en samlet strømpris på under 2,50 kr. pr. kWh, hvis der skal komme en besparelse ud af det set i forhold til prisen for at køre på benzin.
Under alle omstændigheder kan man dog glæde sig over, at bilen er dejlig støjsvag, når den kører på el alene. Bilen oplades med strøm fra en enkelt fase og dermed maksimalt 3,7 kW. En fuld opladning tager dermed 3,5 timer.
Fleksibel indretning i Ford Kuga
Uanset om man kører på el eller benzin, kan man nyde godt af bilens fine indretning. Ved forsæderne sidder man godt, og der er masser af fralægningspladser. Ved bagsædet er det muligt at længdejusterbare sædernes to dele, og man kan også justere ryglænets hældning.
Bagagerummet er på samme måde fleksibelt på grund af det justerbare bagsæde, og der er endda et lille ekstra rum under gulvet, hvor startbatteriet nu er pænt afskærmet, så det ikke kommer i kontakt med bagagen.
På udstyrssiden er bilen godt med i denne ST-udgave, der er suppleret med både en X-pakke og den omtalte Black Package. Dermed er der bl.a. headup-display på en lille skærm oven på instrumentbordet, adaptive forlygter, B&O-lydanlæg og et el-justerbart førersæde.
De aktive køreassistenter omfatter en adaptiv fartpilot, der selv tilpasser hastigheden efter trafikken og efter fartgrænserne, og det er godt. Derudover fastholder den også på glimrende vis bilen midt i vognbanen. På den måde blev køreoplevelsen samlet set ganske positiv.
Vælg privatleasing til Ford Kuga
Alt i alt koster denne udgave små 420.000 kr., og det er mange penge. Men man kan i stedet vælge udgaven uden de omtalte udstyrspakker, og så er grundprisen for en ST-Line 361.000 kr., mens billigste Trend-model koster mere moderate 315.000 kr.
I et marked, hvor priserne på nye biler kan være ret uforudsigelige, vil det for mange være en god idé at benytte sig af Fords tilbud på privatleasing. Som nævnt begynder prisen på 4.000 kr. pr. måned for en ST-Line med X-pakke, mens en Kuga PHEV med Black Package vil koste 800 kr. mere pr. måned.
I begge tilfælde er der tale om en pris baseret på 0 kroner i udbetaling og 15.000 km pr. år, og naturligvis med inkluderet serviceaftale. Så billigt skal man nok ikke regne med at slippe, hvis man vælger at købe bilen og blot beholde den i op til fem år.