Ford Mondeo - fornyet Ford

Motors vurdering
Ford Mondeo St.car
- Motor
- Plads
- Varme i forrude
- Ikke tre års garanti
- Ikke frisk luft til bagsæde
Den har nyligt fået et nænsomt facelift og er en af de mest populære af sin art i Danmark. Så Ford Mondeo kunne sagtens have været med i Motors gruppetest, som er omhandlet på de foregående sider. Af praktiske grunde kunne det dog ikke lade sig gøre, men Motors læsere skal ikke snydes for en test af denne bil.
Ford Mondeo er den største bil i sin klasse. Hele 285 cm er der mellem for- og baghjul – 15 cm mere end i Avensis og godt tre cm mere end i Peugeot 508, der ellers er den største blandt de fire biler i gruppetesten. Dermed er kabinepladsen i Mondeo markant større end i de fire andre biler. Ved forsæderne er pladsen som i de øvrige biler, men bag er især knæpladsen meget fin.
Mondeo har samme toliters-dieselmotor som Peugeot 508, men motorstøjen er en grad mere hørbar her end i 508. Seks gear giver et herlig lavt omdrejningstal ved motorvejskørsel, men af en eller anden grund er det ikke lykkedes for Ford at gøre Mondeo lige så økonomisk som 508. Mondeo kører kun 18,9 km pr. liter på papiret, og i praksis nåede vi kun 15,2 – i begge tilfælde en til to km kortere end i 508.

Herligt førersæde
Når man vurderer komforten af undervognen, er Mondeo til gengæld med helt fremme og kan nærmest sammenlignes med VW Passat.
Der er et herligt førersæde, hvor højden kan reguleres elektrisk. Der er to store kopholdere, men lidt mere fralægningsplads havde alligevel været rart.
Der er et fint klimaanlæg, og om vinteren vil man kunne glæde sig over varmetråde i forruden. Ved bagsædet er der udmærket udsyn, men vi savner friskluftdyser, der ville kunne øge komforten på længere ture.
Mondeo ligger økonomisk i den høje ende af feltet med en pris på godt 420.000 kr. Vi kunne dog få den handlet ned til under 400.000 kr. Alligevel er den samlede driftsudgift blandt feltets højeste sammenlignet med bilerne i gruppetesten.
Skal det være rigtig godt, tilbydes Mondeo i en højere udstyrsversion – Titanium – til plus 29.000 kr. Den er værd at gå efter for dem, der sætter pris på masser af udstyr. Og er der yderligere penge til rådighed, kan man købe den fine dobbeltkoblings-gearkasse, som Ford kalder Powershift. Den koster 32.500 kr. og bringer køreoplevelsen op på et meget højt niveau.
