Ford Puma set forfra
Biltest

Ford Puma - smart, sportslig og høj

Ford Puma rammer lige ned i et af de mest hotte bilsegmenter. Det omfatter de små SUV’ere, der er smarte biler med god brugsværdi og lækker teknik. Den nye Puma har desuden ret sportslige køreegenskaber, og så har den en overraskelse i bagagerummet.
Ford Puma

Motors vurdering

Ford Puma

17,9 km/l
Benzin
255.250 kr.
  • Førerplads
  • Motor
  • Bagagerum
  • Sikkerhedspakke skal tilkøbes
  • Ikke friskluft til bagsæde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    127 g/km
  • Effekt
    155 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.323 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    401 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:421 cm B:181 cm H:155 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,10 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Den nye Ford Puma er guf for dem, der er på udkig efter en familiebil til ca. 250.000 kroner, og som godt må have lidt mere af alt det, der gør bilen flot, praktisk og lækker i hverdagen.

Den tilhører det hastigt voksende B-SUV segment, og det er populært sagt minibiler, der er pustet op, så de fylder mere i både højde, bredde og længde. Ford Puma er således bygget over en Ford Fiesta, som den bl.a. deler tag og forrude med, mens alle øvrige dele er udformet specielt til denne højere bil.

Der tale om en høj og praktisk bil, der i særdeleshed lokker med gode ind- og udstigningsforhold og en kørestilling, der giver et godt overblik over trafikken. Men der er også mange andre smarte finesser ved den nye Puma.

Læs også: Test af Peugeot 2008 - større, sikrere og sjovere

Ford Puma førersæde
Alle udgaver har digitalt cockpit, og den store skærm i midten. Navigationsanlæg og B&O-højttalere er dog ekstraudstyr til 8.610 kr. Bemærk de tydelige drejeknapper til både klimaanlæg og radio. De er lette at betjene under kørslen

Hybridteknik og cylinderfrakobling

Ford Puma er helt ny, og lanceres i første omgang med valg mellem blot to motorer, der begge tager udgangspunkt i den lille benzindrevne 1.0-liters turbomotor, som vi også kender fra det øvrige Ford-program.

I Puma er motoren dog bragt op på et højere teknisk stadie i form af dels en tilknyttet hybrid-teknik, dels en ret avanceret styring af motoren, der faktisk kan koble en enkelt cylinder fra, når motoren køres let belastet. Dermed bliver den trecylindrede motor til en tocylindret sag, og det kaster et pænt lavt benzinforbrug af sig.

Det samme gælder for hybridsystemet, der fungerer ved at en lille elmotor hjælper benzinmotoren med at trække, når man accelererer. Elmotoren kører på 48 volt, og får sin energi fra et lille batteri i bagagerummet, der lades op hver gang, man bremser eller lader bilen trille hen mod f.eks. et rødt lys.

Med op til 16 hk og hele 50 Nm er det faktisk noget, man sagtens kan mærke, når man kører i byen, hvor man ofte skal bremse lidt, og så kort efter accelerere en smule. En let tråd på speederen giver en blød, lækker og umiddelbar acceleration, som man bliver helt henrykt af. Det gør det samtidig muligt at køre i samme gear over en et større hastighedsinterval, og det øger dermed komforten, da man slipper for at skifte gear så ofte.

En anden fordel mærker man, når motoren slukker og tænder ved kortvarige stop. Igangsætningen håndteres af hybridmotoren, og det går lynhurtigt og helt uden vibrationer. Ingen tvivl om at denne teknik er mærkbart bedre, end de fleste af de motorer, der hidtil har været på markedet. Endnu fås Puma ikke med automatgear, men det dukker op senere på året i form af en helt traditionel automatgearkasse.

Ford Puma bagsæde
Ford Puma har fået meget bedre bagsædeplads end i Ford Fiesta, men målt op mod 2008 er særligt knæpladsen kneben. Vi savner også friskluftdyser ved bagsædet

Sportslig kørestil

Køreindtrykket efterlader generelt en glad bilist, og særligt dem, der elsker lidt sportslige egenskaber bliver ikke skuffet. Komforten er desuden overraskende god, og kørsel over vejbump og lignende foregår uproblematisk – også i den testede udgave af Puma, der ellers var udstyret med en såkaldt X-pakke, der inkluderer 18-tommer hjul. Men det kan man roligt vælge, for det synes ikke rigtigt at gå ud over komforten.

Til gengæld kan man mærke hjulenes vejgreb, når man styrer rundt på små snævre veje, hvilket vi dels simulerede på FDM Sjællandsringen, dels prøvede på de mindre landeveje på Sjælland. Her udviste Puma en markant sportslig stil, og den styrer skarpt ind og ud af enhver kurve, ligesom balancen er overraskende fin.

VIDEO: Se mere om Ford Puma

På banen klarede Puma også at køre gennem en dobbelt undvigemanøvre uden problemer. Bilen styrer bare roligt igennem uden problemer på en meget sporsikker facon.

Vi testede også den indbyggede nødbremse, og her kunne Ford Puma nå at bremse helt op foran en pude, der ser ud som en bil, ved hastigheder op til 55 km/t. Man fik i god tid forinden en meget tydelig advarsel med både lyd og lys, så i praksis ville man nok bare have opdaget faren og styret udenom. Men det er godt at vide, at der altid er et vist sikkerhedsnet spændt ud under en.

Ford Puma skærm
Skærmen kan opdeles i flere vinduer, der kan vise f.eks. navigationsanlæg, radio og telefon. Alle menuer er på dansk, og desuden er der mulighed for at køre Apple CarPlay eller Android Auto på skærmen

God indretning

Pladsen i Puma er fin ved forsæderne og rimelig ved bagsædet, men man fornemmer naturligvis, at det ikke er en af de største biler, vi har med at gøre. Ved førersædet sidder man virkelig godt i Puma, og det trækker op i den samlede køreoplevelse.

Bagagerummene er målt i liter ikke så voldsom stor, hvilket bl.a. skyldes at man også skulle have plads til batteriet til hybridsystemet. Men Ford har en joker i ærmet i form af en dyb brønd under gulvet. Den gør det muligt at fragte høje ting, ligesom et par beskidte gummistøvler kan placeres med sindsro. Får man behov for det, kan man nemlig skrue bundproppen ud og spule rummet med en slange. Det er godt tænkt. Derudover kan bunden i bagagerummet placeres i to højder.

Ford Puma fås i øvrigt med elektrisk betjent bagklap, og tilkøber man nøglefri adgang, kan bagklappen åbnes blot ved at bevæge foden under kofangeren. Det er en god detalje, man normalt må op i dyrere biler for at se.

Ford Puma instrumenthus
Instrumenthusets layout varierer alt efter om man kører i sport, normal, eco, let terræn eller glat vej. En hybridmåler viser om man får hjælp af elmotoren

Motors anbefalinger

Konklusionen af testen er, at hvis man lægger vægt på sportslig kørsel og nyder muligheden for at opleve den moderne hybridteknik i en mild form, så er Ford Puma et oplagt valg.

Og vælger man Puma, bør man som minimum tilkøbe en sikkerhedspakke med en velfungerende adaptiv fartpilot og en nødbremse, der bringer Ford op på det niveau, man forventer af en moderne bil. Det er helt klart et minus, at Ford ikke har valgt at gøre den del til en fast del af standardudstyret. Den pakke koster knap 12.000 kroner, og inkluderer så også bakkamera og advarsel for biler i den blinde vinkel.

En anden god investering er den omtalte nøglefrie adgang med tilhørende el-bagklap til godt 5.000 kroner. Vælger man begge pakkerne og supplerer med metallak, får man altså en veludstyret Puma for 277.260 kr., og det er stadig en skarp pris.

Når vi regner på alle udgifterne ved at holde bilen i fem år og 100.000 km, lander prisen på et niveau, der modsvarer 3,10 kr. pr. km. Det beløb indeholder alle udgifter ved at holde bilen kørende, herunder en service- og reparationsaftale, der løber over fem år og 100.000 km, og som dækker alle planlagte serviceeftersyn samt eventuelle reparationer i perioden. Den koster beskedne 398 kr. pr. måned, og kompenserer dermed på en overkommelig måde for den ellers beskedne garanti på bare to år.

Både økonomi, sikkerhed og motorernes præstationer tegner dermed et pænt billede af Ford Puma, hvis man vel at mærke bestiller den med det omtalte udstyr.