Ford Ranger – Vildbasse med lad

Motors vurdering
Ford Ranger
- Terrænegenskaber
- Udstyr
- Trækvægt
- Årsafgift (private)
- Dæk ryster
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor3.0 liter – 6 cyl.
-
CO2 udledning315 g/km
-
Effekt292 hk
-
Moment491 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt2.454 kg
-
Maks. påhængsvægt2.500 kg
-
Akselafstand327 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:536 cm B:203 cm H:193 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 8,50 kr./km
Det er en helt ny generation af ladvogne, som Ford og VW netop har udviklet i fællesskab. Hos Ford hedder den Ranger, mens den hos VW sælges som Amarok.
Ford lægger ud med denne topudgave, der hedder Raptor til efternavn. Det efterhånden legendariske navn dækker over en stærkt forstærket og peppet version med klare barske udtryk overalt.
Den almindelige Ranger findes i flere mere milde udgaver til priser fra 316.000 kr. inkl. moms. Alle udgaver har dog firehjulstræk.

Tørstig benzinmotor i Ford Ranger
Her og nu fås Raptor kun med denne V6-benzinmotor med to turboladere og med små 300 hk. Motoren er koblet til et automatgear med 10 trin og et ret avanceret firehjulstræk, der giver bilen enorme præstationer.
En toliters dieseludgave med 205 hk er dog også på vej til omtrent samme pris som denne benzinudgave. Den vil nok være mere interessant for erhvervsdrivende, og kan i det mindste køre et par km længere pr. liter. Benzinudgaven får energimærket G, da den kun kører 7,2 km per liter
Dieseludgaven må trække hele 3,5 ton – et ton mere end denne benzinudgave.

Hvordan kører Ford Ranger?
Køreindtrykket føles barskt på asfaltvejene, hvor bilens grovmønstrede dæk sørger for rystelser og godt med dækstøj. Alligevel har man let ved at falde for bilens præstationer, og er man i markedet for denne biltype, er der ikke mange andre modeller, der kan følge med.
Inde i kabinen føles Ranger overalt ret luksuriøst indrettet med en enorm skærm og mange gode assistentsystemer. Man sidder godt bag rattet, når man først er kommet godt ombord.
Selve indstigningen kan kræve lidt gymnastiske bevægelser – særligt, hvis man vil være fri for at få mudder eller lignende på benene fra de langsgående trinbrætter. Iklædt arbejdstøj er dette næppe et problem.
Firehjulstrækket indstilles fra en drejeknap mellem forsæderne, og her kan man vælge mellem tohjulstræk, firehjulstræk med høj udveksling og firehjulstræk med lav udveksling. Man kan også sætte den i Auto, og så finder bilen selv ud af, hvilken indstilling der bedst passer til det aktuelle kørselsmønster.

Hvad koster Ford Ranger?
I Danmark sælges Ranger uden bagsæder på papegøjeplader, og så er registreringsafgiften og dermed prisen reduceret en smule. Til gengæld koster det årligt 23.940 kr. i ejerafgift og benyttelsesafgift, hvis man køber bilen som privat.
For erhvervsdrivende er afgiften reduceret til små 5.000 kr. om året, hvis man slet ikke kører privat i bilen, og til ca. 14.000 kr., hvis man både bruger bilen privat og erhvervsmæssigt.
Den høje benyttelsesafgift for privat kørsel gør Ford Ranger Raptor til en sjov, men også uopnåelig drøm for de fleste, medmindre man altså netop er erhvervsdrivende.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks
