Ford Ranger Raptor kører på skovvej med mudder
Biltest

Ford Ranger – Vildbasse med lad

Den helt nye Ford Ranger er en vellykket ladbil med masser af kraft og gode terrænegenskaber. Men for private forbliver den en drøm.
Ford Ranger Raptor set bagfra, mens den kører på en skovvej

Motors vurdering

Ford Ranger

7,2 km/l
Benzin
566.168 kr.
  • Terrænegenskaber
  • Udstyr
  • Trækvægt
  • Årsafgift (private)
  • Dæk ryster
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl.
  • CO2 udledning
    315 g/km
  • Effekt
    292 hk
  • Moment
    491 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.454 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Akselafstand
    327 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:536 cm B:203 cm H:193 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,50 kr./km

Sikkerhed

2022
Luk

Det er en helt ny generation af ladvogne, som Ford og VW netop har udviklet i fællesskab. Hos Ford hedder den Ranger, mens den hos VW sælges som Amarok.

Ford lægger ud med denne topudgave, der hedder Raptor til efternavn. Det efterhånden legendariske navn dækker over en stærkt forstærket og peppet version med klare barske udtryk overalt.

Den almindelige Ranger findes i flere mere milde udgaver til priser fra 316.000 kr. inkl. moms. Alle udgaver har dog firehjulstræk.

Kanbinen i en Ford Ranger Raptor, hvor der er stor skærm i midten
Førerpladsen er præget af de særlige orange Raptor-detaljer samt den store skærm i midten. Bilen føles langt hen ad vejen ret personvognsagtig at køre.

Tørstig benzinmotor i Ford Ranger

Her og nu fås Raptor kun med denne V6-benzinmotor med to turboladere og med små 300 hk. Motoren er koblet til et automatgear med 10 trin og et ret avanceret firehjulstræk, der giver bilen enorme præstationer.

En toliters dieseludgave med 205 hk er dog også på vej til omtrent samme pris som denne benzinudgave. Den vil nok være mere interessant for erhvervsdrivende, og kan i det mindste køre et par km længere pr. liter. Benzinudgaven får energimærket G, da den kun kører 7,2 km per liter

Dieseludgaven må trække hele 3,5 ton – et ton mere end denne benzinudgave.

Gearvælgeren i en Ford Ranger Raptor
Gearvælgeren styrer bilens 10-trins automatgear, og den er af den elektroniske type, der selv går i P, når man slukker motoren.

Hvordan kører Ford Ranger?

Køreindtrykket føles barskt på asfaltvejene, hvor bilens grovmønstrede dæk sørger for rystelser og godt med dækstøj. Alligevel har man let ved at falde for bilens præstationer, og er man i markedet for denne biltype, er der ikke mange andre modeller, der kan følge med.

Inde i kabinen føles Ranger overalt ret luksuriøst indrettet med en enorm skærm og mange gode assistentsystemer. Man sidder godt bag rattet, når man først er kommet godt ombord.

Selve indstigningen kan kræve lidt gymnastiske bevægelser – særligt, hvis man vil være fri for at få mudder eller lignende på benene fra de langsgående trinbrætter. Iklædt arbejdstøj er dette næppe et problem.

Firehjulstrækket indstilles fra en drejeknap mellem forsæderne, og her kan man vælge mellem tohjulstræk, firehjulstræk med høj udveksling og firehjulstræk med lav udveksling. Man kan også sætte den i Auto, og så finder bilen selv ud af, hvilken indstilling der bedst passer til det aktuelle kørselsmønster.

Bagenden af Ford Ranger Raptor er prydet med mange mærkater
Raptor er den mest avancerede udgave i Ranger-familien. Bilen er særligt udsmykket med klistermærker, men har også fået forstærket teknik.

Hvad koster Ford Ranger?

I Danmark sælges Ranger uden bagsæder på papegøjeplader, og så er registreringsafgiften og dermed prisen reduceret en smule. Til gengæld koster det årligt 23.940 kr. i ejerafgift og benyttelsesafgift, hvis man køber bilen som privat.

For erhvervsdrivende er afgiften reduceret til små 5.000 kr. om året, hvis man slet ikke kører privat i bilen, og til ca. 14.000 kr., hvis man både bruger bilen privat og erhvervsmæssigt.

Den høje benyttelsesafgift for privat kørsel gør Ford Ranger Raptor til en sjov, men også uopnåelig drøm for de fleste, medmindre man altså netop er erhvervsdrivende.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve