Ford S-Max forfra
Biltest

Ford S-Max - hele familiens Ford

Ford S-Max kan på mange måder betragtes som en forvokset Mondeo, og det er et godt udgangspunkt. Men ...
Ford S-Max fra siden

Motors vurdering

Ford S-Max

15,4 km/l
Benzin
432.920 kr.
  • Plads
  • Udsyn
  • Komfort
  • Pris
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    149 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    240 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 4,85 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

For dem, der virkelig har behov for plads til alle i bilen, kan selv en Ford Mondeo være for lille. Men så er der hjælp at hente i denne nye S-Max, der er en forvokset udgave af Mondeo.

De grundlæggende mål er stort set ens for de to bilmodeller, men højden er øget med 16 cm i S-Max, og det har åbnet mulighed for en noget anden indretning med mere oprejste sæder, en højere siddeposition og ikke mindst en noget lettere ind- og udstigning.

Alt sammen noget, der for mange mennesker er et plus – også selvom man ikke lige har behov for al den tilhørende plads i hverdagen.

Ford S-Max er altså på den måde en ret dyr bil.

Vi har prøvet billigste udgave af S-Max, der er forsynet med en 1.5-liters benzinmotor med turbolader, manuelt gear, begrænset udstyr og kun fem siddepladser. Ikke i sig selv et imponerende udgangspunkt for en drømmebil, men ­alligevel begynder prisen – selv efter den nylige afgiftsreduktion – på over 430.000 kr.

Det er efter vores opfattelse for dyrt. Ikke mindst, når man tager i betragtning, at prisen let nærmer sig en halv mio. kr., før man har sat de mest oplagte krydser, og at man så stadig ikke har fået moderne sikkerhedsudstyr som linjevogter og advarsel for biler i den blinde vinkel.

Du kan ikke vælge at bestille denne motorvariant i et højere udstyrsniveau, i stedet må du vælge en kraftigere motor, og så runder grundprisen let en halv mio. kr. Ford S-Max er altså på den måde en ret dyr bil.

Ford S-max kabine
Indretningen er på mange måder lig med det, vi finder i Mondeo. Gode kopholdere og fin fralægningsplads er et stort plus i hverdagen.

Kører forbilledligt

Har prissnakken dæmpet smilet, kan du til gengæld glæde dig over, at bilen kører godt og er let at betjene, og selv denne mindste motor kan langt hen ad vejen løse opgaven tilfredsstillende.

Den har det dog ikke helt let, hvis du fylder bilen helt op med passagerer og bagage. Og en tilladt påhængsvægt på 1.600 kg lyder som noget af en voldsom opgave. Så har du planer i den retning, bør du uden tvivl tænke på dieseludgaven, hvor billigste udgave stort set koster det samme som denne benzinversion.

Førerpladsen er ­velindrettet med gode sæder, fint udsyn og en hel del fralægningsmuligheder. Her sidder man godt på langture. Desværre er alle menuerne i instrumenterne og i den store skærm i midten på engelsk, og det er et problem, al den stund at systemet i store træk er baseret på talekommandoer for at skifte kanal på radioen, indtas­te sin adresse eller lignende.

Førerpladsen er ­velindrettet med gode sæder, fint udsyn og en hel del fralægningsmuligheder. Her sidder man godt på langture.

For os danskere må alle disse funktioner styres direkte på den store trykskærm, og den er ikke udformet på en heldig måde. Menupunkterne er små, strukturen er forvirrende, og så er det tilmed svært at se det hele, fordi baggrunden er præget af et stort Ford-logo. Det er tydeligvis ikke ingeniører med kørekort, der har udformet denne del af bilen.

Men kan man leve med de få minusser, er der trods alt tale om en velfungerende bil i den dyre ende. Vi vil anbefale, at du alene betragter S-Max som en femsæders version og i stedet ser i retning af den større søsterbil, Galaxy, hvis du har planer om med jævne mellemrum at fragte syv personer.