Ford S-Max – Storfamiliebilen lever endnu
Motors vurdering
Ford S-Max
- Plads
- Hybridmotor
- Komfort
- Mange knapper
- Pris
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning146 g/km
-
Effekt190 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart185 km/t.
-
Acc. (0-100)9,8 sek.
-
Køreklar vægt1.947 kg
-
Maks. påhængsvægt1.510 kg
-
Bagagerum285 liter
-
Akselafstand285 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:480 cm B:192 cm H:171 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,55 kr./km
De fleksible MPV-biler med syv sæder havde deres storhedstid for en del år siden, men nu er de efterhånden forsvundet fra markedet. Denne store S-Max er dog stadig i live, og det er der mange gode grunde til.
Indretningen er gennemtænkt med justerbare sæder på anden række og med de to bageste sæder, som kan foldes ned i gulvet, når de ikke er i brug.
Der er masser af plads over det hele, og Ford S-Max er dermed en af de biler, hvor man rent faktisk godt kan sidde syv mand i bilen.
Hvordan kører Ford S-Max?
I denne nyeste generation med Fords egen hybridteknik er der nu koblet en 2.5-liters benzinmotor til en CVT-gearkasse med en indbygget elmotor, og det fungerer bedre end nogensinde.
Med let speederfod accelererer bilen med små indbyggede spring i omdrejningstallet som i en traditionel gearkasse, og komforten er høj. Ved kørsel hen mod rødt lys slukker motoren i god tid, og det virker behageligt. Vi kørte i snit 16 km pr. liter, og det er godkendt for så stor en bil.
Man styrer kørselsretningen via en stor drejeknap mellem forsæderne, og den fungerer fint og gør kørslen let og behagelig. Og når turen er slut, springer den selv i P, når man trykker på stop-knappen.
Vi har tidligere kritiseret mange hybridbiler med CVT-gear for at larme og køre i høje omdrejninger, når man skulle overhale, men i denne S-Max udgave har Ford formået at få styr på teknikken i en grad, så man stort set ikke bemærker, at det er en teknik, der skiller sig ud fra andre mere traditionelle biler.
Alt i alt er vi derfor meget tilfredse med bilens funktion. Vi kørte i snit 16 km pr. liter i testperioden med lange ture, og det er et resultat, der faktisk overstiger fabrikstallet en smule.
Testnoter:
+ Indretningen er smart.
+ Overraskende god CVT-teknik.
+ Gearvælgeren er let at betjene.
+ Dejligt styretøj.
+ Imponerende udsyn med glas overalt.
– Lille skærm i midten.
– Kabinen virker gammeldags.
Flot og fleksibel indretning
Vi er også tilfredse med placeringen af sæderne i kabinen. Fortil er der fin plads ved sæderne, og man sidder godt. Selve kørestillingen er dog lidt bus-agtig, og nogle vil nok synes, at de sidder bedre i en mere traditionel bil, mens andre nyder den afslappede kørestilling.
På række to er der tre separate stole, der kan længdejusteres, og hvor ryglænets hældning kan indstilles. Det gør det til en god bil for børnefamiler, da komforten på lange ture kan gøres ekstra god.
Børn vil sikkert også nyde det gode udsyn samt de to flyborde, der kan foldes op ved de to yderpladser. Desuden er der friskluftdyser, der kan forbedre komforten og modvirke køresyge.
På række tre er der to stole, og de kan let vippes op af gulvet, når de skal bruges, og gemmes væk, når man i stedet har behov for ekstra bagageplads.
Med alle sæder i brug er bagagerummet småt, og så kræver det som så ofte for sådanne biler en tagboks, hvis man skal køre langt. Man kan naturligvis også vælge at spænde en påhængsvogn efter bilen, der må trække op til 1.510 kg på krogen.
Alt i alt holder denne udgave af S-Max liv i MPV-konceptet på en tidssvarende måde, der nok skal fange mange børnefamiliers interesse.